"התאבדות היא תופעת לוואי נדירה לנטילת תרופות נגד דיכאון"

החוקרים סבורים כי הסיכון לנטייה אובדנית בעקבות שימוש בתרופות נגד דיכאון קיים, אך הוא נמוך ביותר

מערכת האתר

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהחדשות חמות
נסיון התאבדות. מקור: ויקפידה ברשיון cc2-by. צילום: Paul M. Walsh

ממצאי מחקר חדש מציעים כי "התאבדות היא תופעת לוואי נדירה לנטילת תרופות נגד דיכאון"

חוקרים רבים מתחבטים בשאלה האם תרופות נגד דיכאון מגבירות את הסיכון לאובדנות. מחקר חדש אשר שופך אור על הסוגיה קובע כי נטייה לאובדנות היא תופעת לוואי ששכיחותה נמוכה מאד, בקרב המשתמשים בתרופות נגד דיכאון.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין שיעורי ההתאבדות לבין שכיחות השימוש בתרופות נגד דיכאון. לשם כך בחנו החוקרים מדגם מהתוכנית האירופית למעקב אחרי צריכת תרופות. החוקרים בחנו את שכיחות תופעות הלוואי של תרופות נוגדות דיכאון במדגם זה אשר בוצע ב-85 בתי חולים פסיכיאטרים בין השנים 1993 ל2008.

תוצאות המחקר שפורסם בכתב העת בנושא בריאות הנפש Journal of Clinical Psychiatry העלו כי מתוך כ-140,000 נבדקים שהשתמשו בתרופות נוגדות דיכאון, ארעו 33 מקרים של נסיונות התאבדות מתוכם שני מקרים של התאבדות שצלחו. מניתוח הממצאים העלו החוקרים כי מתוך מקרים אלה, 14 מקרים היו קשורים במידה סבירה של ודאות לכך שהחולים לקחו תרופות נוגדות דיכאון. 19 מקרים נוספים היו לדעת החוקרים קשורים ברמת היתכנות נמוכה יותר בכך שהנבדקים הללו נטלו תרופות אנטי-דיכאוניות.

מבין המקרים שתוארו, החוקרים מצאו כי 23 מהמקרים בהם היו התאבדויות או נסיונות התאבדות, היו קשורים לחוסר מנוחה שביטאו הנבדקים, 10 מקרים היו קשורים לאגו-דיסטוניה, 9 מקרים היו מקושרים לתופעת אימפולסיביות ושלושה מקרים היו קשורים לתופעות לוואי של פסיכוזה.

בניתוח משני של החוקרים לפי סוג התרופות, העלו הממצאים עדות לכך שתרופות נוגדות דיכאון מסוג SSRI – תרופות סלקטיביות לעיכוב קליטת סרוטונין, היו קשורות במידה רבה יותר של סיכון לתופעת לוואי של סיכון להתאבדות של המטופלים שנטלו אותן.  סיכון גבוה יותר נמצא גם בתרופות מעכבות קליטה serotonin-norepinephrine reuptake inhibitors. זאת בהשוואה לתרופות נור-אדרנרגיות, תלת מחזוריות Tricyclic  ותרופות ספציפיות סרוטונינרגיות נוגדות דיכאון.

לסיכום ממצאי המחקר מציינים החוקרים כי חרף המגבלות המתודולוגיות בהכללה מתוצאות ניסוי זה, ניתן להסיק מן התוצאות כי שימוש בתרופות נוגדות דיכאון עלול לגרום לתופעה של נטייה להתאבדות, אך בשיעורים נמוכים ביותר.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן