מהו התו הסגול לעסקים? ההנחיות לקבלת הצו

מהו התו הסגול שכל בעל עסק פתוח צריך שיהיה לו ? מה הם הכללים וההנחיות שפורסמו על ידי משרדי הממשלה על מנת לקבל תו סגול לעסק באופן תקין ?.

משרדי הממשלה פירסמו הנחיות לפיהן בעלי עסקים המורשים לעבוד בתחומם, יוכלו לעמוד בהסדרה עצמית בתו תקן זה.

התו הסגול הינו תו תקן מחמיר להסדרה של העסק את פעילותו באופן תקין למניעת התפשטות נגיף הקורונה. התו הסגול לעסקים מאפשר למקומות עבודה לפעול תחת מגבלות, תנאים ובכפוף להנחיות מסוימות. התו הסגול נדרש במקומות שמאושרים לפתיחה כחלק מהנחיות לסגר.

הנחיות לקבלת התו הסגול

משרד הבריאות והכלכלה מתארים את התנאים לפעילות עסקים במגפת הקורונה. “עסקים המעוניינים לפתוח את שעריהם, יבדקו כי עמדו בכל התנאים הנדרשים”. זאת בנוגע להעסקת עובדים והן בנוגע לקבלת לקוחות. במידת הנדרש עליהם למלא טופסי ההצהרה. קיימים שני טופסי הצהרה:

  •  “תו סגול לקבלת קהל” עבור פתיחת חנויות ומסחר וקבלת קהל, אשר יישלח לרשות המקומית והעתק יישלח לבית העסק
  • תו הסגול להעסקת עובדים” אשר יישמר אצל בעל העסק בלבד (לאחר שליחת הטופס השולח יקבל העתק במייל). ייתכן שיהיה עליכם למלא את שניהם.
  • סימולטור התו הסגול – בדיקה באמצעות 8 שאלות לגבי העסק, תסייע לעסק לקבל את כל המידע בנוגע לתקנות שהעסק שלך נדרש לעמוד בהן בקורונה.
  • מידע מלא על התו הסגול– העסקת עובדים, תנאי קבלת לקוחות ומתן שירותים.

עדכון: תנאי להעסקת עובדים

התו הסגול לעסקים – איך זה עובד ?

עסק שפועל בהתאם להנחיות שנקבעו ובכפוף לכללי ההסדרה של תו העסק שלהלן, מקבל אוטומטית תו תקן זה. יחד עם זה העסק חייב להיות מסוג העסקים המורשים לכך. בתי קולנוע למשל, לא יוכלו לפעול, גם תחת תו זה. אז איך זה עובד וכיצד ניתן לקבל את התו הסגול ?

ראשית על פי ההנחיות שנקבעו על ידי משרד הבריאות ומשרדי הממשלה האחרים, שעליהם הוחלט:  ענפי התעשייה, הייצור והשירותים יוכלו לשוב למתכונת עבודה של 30% ממצבת כוח האדם או עד 10 עובדים בו זמנית במקום העבודה, לפי הגבוה מבינהם. עם זאת, מגבלה זו לא תחול על מקומות עבודה ועסקים שיעמדו בכללי ה״תו הסגול״ ואלו יוכלו להעסיק היקפי כוח אדם גבוהים יותר.

  • את התו הסגול בעל העסק אינו מקבל פיזית.
  • לא נדרש לפנות לרשויות לקבלת תו סגול.
  • עסקים שפועלים לפי הכללים מקבלים את התו הסגול באופן אוטומטי.
  • התו הוא סוג של הסדרה עצמית בה בעל העסק שפועל לפי הכללים נחשב כבעל תו סגול.
  • במקרה שמוכח שהעסק פעל בניגוד להנחיות, התו הסגול נשלל ממנו.
  • אי עמידה בכללי התו הסגול לעסקים במקום עבודה גורר גם סנקציה פלילית וקנס.

    התו הסגול לעסקים- כללי קבלת התו למקומות עבודה:Pixabay StartupStockPhotos
    התו הסגול לעסקים- כללי קבלת התו למקומות עבודה:Pixabay StartupStockPhotos

10 הכללים לקבלת “התו הסגול” לעסקים

מה הנוהל שלפיו עסק יודע מה לעשות ואיך להתנהל כדי לקבל את התו הסגול לעסקים ? לפניכם 10 הכללים לעסק כדי לקבל את התו הסגול לפתיחת מקום עבודה ותפעולו בצורה תקינה. הללו כפופים כמובן לסוגי עסקים שלא יוכלו להפתח גם אם יעמדו במגבלות אלה, למשל בתחום פנאי ובידור.

להלן 10 כללים לקבלת “התו הסגול” לעסקים במקומות עבודה ועסקים שיעמדו בכללי ההסדרה של תן התקן למעסיקים:

  1. כל עסק ימנה ממונה קורונה מטעמו;
  2. כל עסק יקפיד על שמירה על כללי היגיינה. הקפדה כזו כוללת חיטוי ידיים ומסיכת הגנה לאף ולפה.
  3. אסורה התקהלות בפינת הקפה ובמטבחונים;
  4. האכילה תהא בחדרו של העובד ככל האפשר ולא במשותף
  5. תתקיים הקפדה על שמירת מרחק 2 מטר בין אדם לאדם;
  6. תתבצע בדיקת חום בכניסה למקום העבודה
  7. שיבוץ באותה קבוצת הסעה ואותה משמרת, ככל האפשר;
  8. מגבלת שהיה משותפת: “בחדר שגודלו עד 20 מ״ר – יוכלו לשהות שני עובדים, או מספר גדול יותר של עובדים אם בין עובד לעובד ישנה מחיצה שתמנע העברת רסס”. בחדר מעל 20 מטר רבוע – עד 5 עובדים או מספר גדול יותר של עובדים אם בין עובד לעובד ישנה מחיצה.
  9. התנהלות הפעילות תהא כך שקיום פגישות ודיונים יהיה אפשרי עד 8 עובדים בחדר.
  10. במידה ואחד מן העובדים נדבק בנגיף הקורונה במקום העבודה, יסגר מקום העבודה כולו או חלקו לתקופה שתסתיים לכל המאוחר עם סיום החקירה האפידמיולוגית על ידי משרד הבריאות.

הנחיות משרד הבריאות: איך מקבלים את התו הסגול ?

האופן בו בעל עסק רשאי לעבוד ולהחשב שבכל תו סגול כפוף לכללים אלה. בכדי לקבל תו סגול לקבלת קהל יש למלא ולשלוח טפסי הצהרה. להעסקת עובדים יש לפעול לפי ההוראות כאמור מעלה.

בין הכללים כאמור מינוי ממונה קורונה, הקפדה על היגיינה, איסור התקהלות, אכילה בנפרד, הפרדת מרחק שני מטר, בדיקת חום, מגבלת שהיה משותפת, מגבלות דיונים ושיבוץ במשמרות.

במשרד הבריאות מדגישים כי “עמידת העסק בכללי ה״תו הסגול״ תהיה באמצעות רגולציה עצמית. ככל שהעסק עומד בכללים שנקבעו הוא יוכל לחזור לפעילות באופן מיידי ללא צורך בקבלת אישור. הפרה של הכללים כרוכה בעבירה פלילית וחזרה למגבלות הקודמות. יתר על כן, “מומלץ כי אדם עם מחלות רקע ימנע מהגעה פיסית למקום העבודה”.

 

“התו הסגול” למסחר – הוראות הממשלה למקומות העבודה בזמן קורונה

לגבי עסקי מסחר ושירותים נקבע תנאים נוספים. תקנות שעת חירום (הגבלת פעילות)(תיקון) קובעות כי אושרה פתיחה של מספר ענפי מסחר ושירותים בכפוף להתחייבות לעמידה בתנאים מסוימים – ״התו הסגול״ למסחר.

מקומות מסחר, כמו לדוגמה מכולת או סופרמרקט גדול, נדרשים לעמוד בתנאים הללו כדי לקבל תו סגול למסחר:

  1. הצהרת בריאות לנכנסים לעסק
  2. מדידת חום לנכנסים לעסק
  3. סימון מרחק של 2 מטרים בין הלקוחות בקופה
  4. מחיצה פיסית בין המוכר לקונה
  5. עבודה במשמרות קבועות
  6. שמירה על הגיינה וחיטוי באופן תדיר
  7. הגבלה של מספר הנכנסים לחנות כך שלא יהיו יותר מ-2 לקוחות בו זמנית בחנות או 2 לקוחות לכל קופה רושמת פעילה
  8. בחנות שגודלה מעל 100 מ״ר יוכלו לשהות 4 אנשים לכל קופה רושמת פעילה.
  9. ניתן יהיה לבצע משלוחים מכל החנויות הפתוחות לפי התקנות.
  10. ניתן לבצע איסוף עצמי מכל החנויות הפתוחות על פי התקנות.

מהם הענפים שלגביהם אושרה פתיחתם בכפוף לתנאים המופיעים ב״תו הסגול״ למסחר?

להלן רשימת הענפים שניתן לפותחם בהתאם לכללי התו הסגול למסחר:

ציוד מידע ותקשורת, ציוד אודיו ווידאו, מחשבים, ציוד היקפי ,תוכנה וציוד תקשורת, טקסטיל, כלים ממתכת, צבעים וזכוכית, שטיחים, מרבדים וחיפויי קיר ורצפה, רהיטים, מוצרי חשמל וגז ביתיים, כלי בית וכן מוצרים אחרים לבית (למעט צעצועים ומשחקים), חפצי תרבות ופנאי, ספרים, עיתונים, ציוד משרדי וצורכי כתיבה, ציוד ספורט ואופניים, כלי נגינה, מוזיקה וסרטים על גבי מדיה, אביזרים רפואיים, מכבסה, מתפרה וסנדלריה.

במשרד הבריאות מדגישים כי “נקבע כי הפעלה של עסק בניגוד לאמור בתקנות תחשב כעבירה פלילית וכן כעבירה מנהלית שניתן להטיל בגינה קנס.

תנאים לקבלת לקוחות לעסק

פעילות תעסוקתית במגזר הציבורי

גם מקומות עבודה במגזר הציבורי מוכפפים לצורך לעמוד באותן מגבלות של התו הסגול אולם באופן שמוסדר שונה. הממשלה תיקנה היום את תקנות שעת חירום (הרחבת הסכם יציאה לחופשה על המגזר הציבורי הרחב בשל נגיף הקורונה החדש)(תיקון) באופן שלפיו עד סוף חודש אפריל, המגזר הציבורי ימשיך לפעול במתכונת העבודה שהיתה עד ערב הפסח:

  • מי שהוגדר במגזר הציבורי כעובד חיוני ימשיך לעבוד במתכונת עבודתם כפי שהתבצעה עד כה, חלקם בעבודה מרחוק וחלקם במקום העבודה.
  • עובדים שלא הוגדרו כעובדים חיוניים ימשיכו לשהות בחופשה.
  • החופשה שבה מצויים עובדים בשירות המדינה תהיה – מחציתה על חשבונם וכמחציתה על חשבון המעסיק.

במקביל, יוקם צוות משותף שיכלול את ממונה על השכר במשרד האוצר, הממונה על התקציבים במשרד האוצר ומנכ”ל משרד ראש הממשלה, שיבחן את אופן יישום ההקלות והוצאתן לפועל במגזר הציבורי כך שתתאפשר חזרה לשגרת עבודה תחת המגבלות שיקבעו, תוך שמירה על בריאותם ובטיחותם של העובדים.

היערכות המגזר הציבורי לעבודה במתכונת חירום

היערכותו של המגזר הציבורי לעבודה בתקופת משבר נגיף הקורונה שנקבעה בתיקון חקיקתי קובעת מספר נושאים. ראשית, נקבע כי עקב התמשכות הזמן בו ישנן הגבלות על המגזר הציבורי, ועל מנת לאפשר לו להיערך בצורה טובה יותר להמשך התקופה, ניתנה בהחלטה אפשרות להחליף, באופן חד-פעמי, עובדים מתוך רשימת העובדים החיוניים בעובדים שאינם כלולים ברשימת העובדים החיוניים. ההחלפה תעשה בשיעור שלא יעלה על 25% ממספר העובדים ברשימת העובדים החיוניים. זאת בכפוף לתנאים האמורים בהחלטה.

בנוסף, ביטאו במשרדי הממשלה רצון למצוא מנגנון משפטי שיגן על עובדים מפני פיטורים על רקע העדרות מהעבודה בימים בהם עדיין אין מסגרות חינוכיות לילדים. לכן, הוטל על המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, יחד עם מנכ”ל משרד האוצר, להביא בהקדם לאישור הממשלה הסדר משפטי בעניין זה.

במשרדי הממשלה הדגישו כי לצד ההקלות על הסגר, והחזרה המדורגת לשגרה “ההתמודדות עם נגיף הקורונה עודנה נמשכת ולכן לצד ההקלות יש להמשיך ולהקפיד על לבישת מסיכות בשהייה מחוץ לבית מעל גיל 6, שמירת מרחק של 2 מטרים בין אדם לאדם, רחיצת ידיים מספר פעמים ביום, וכן על יציאה מהבית למרחק של עד 100 מטרים למעט בכדי לקיים את הפעולות המותרות.