התחלת עישון בגיל צעיר מגבירה את הסיכון למחלות לב וכלי דם

מחקר מגלה השפעות של עישון בגיל צעיר על מחלות לב ותמותה ומחקר נוסף על קשר בין עישון פסיבי להפרעות נשימתיות בתינוקות

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הילדבדיקות דם
עישון במהלך הריון. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by. צילום: Andrew Vargas

התחלת עישון בגיל צעיר מגבירה את הסיכון למחלות לב וכלי דם

האגודה למלחמה בסרטן מציגה ממצאי מחקרים שנערכו לאחרונה בנושא עישון, לקראת היום הבינלאומי לקידום המאבק בעישון במקביל לארגון הבריאות העולמי ה – WHO אשר מציין בכל העולם את ה – World No Tobacco Day. מחקר חדש שנערך בספרד בדק את הקשר בין גיל התחלת העישון ובין הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם (CVD) בעתיד, וכן הסיכון לתמותה ממחלות לב וכלי דם ומכל סיבה שהיא.

המחקר כלל נתונים של 4,499 מעשנים בהווה ובעבר, בגילי 79-25, שנדלו ממאגר רישום אוכלוסין במהלך השנים 2005-1995. זמן המעקב החציוני אחר המשתתפים עמד על 7 שנים, במהלכו תועדו 361 פטירות (77 מ-CVD) ו-210 מקרי CVD. המשתתפים ענו על שאלון בנוגע לסטטוס ותדירות העישון שלהם, וסווגו לשתי קבוצות – קבוצת מעשנים (מעשנים בהווה או שחדלו לעשן לפני שנה או פחות משנה – 58.9% מהמשתתפים) וקבוצת מעשנים לשעבר (חדלו לעשן לפני למעלה משנה – 49% מהמשתתפים). קריטריון נוסף לחלוקת המשתתפים היה גיל התחלת עישון (לפחות סיגריה אחת ביום): קבוצת צעירים שהחלו לעשן לפני גיל 12 (גיל 12-9) וקבוצת מבוגרים שהחלו לעשן בגיל 13 ומעלה (גיל 30-13).

מממצאי המחקר עולה כי לגבי קבוצת הצעירים – נמצא קשר הפוך בין גיל התחלת העישון לסיכון להיארעות ולתמותה ממחלות לב וכלי דם: כל שנת דחייה בהתחלת העישון הייתה קשורה בהקטנת הסיכון להתפתחות CVD בעתיד ב-29%, ולהקטנת הסיכון לתמותה מ-CVD ב-42%. בקרב קבוצת המבוגרים לא נמצא קשר ישיר בין גיל התחלת העישון לסיכון מוגבר להיארעות ולתמותה מ-CVD.

עם זאת, נמצא בשתי הקבוצות כי גיל התחלת העישון היה קשור באופן ישיר לסיכון לתמותה מכל סיבה, ושכל שנה של דחיית מועד התחלת העישון הקטינה את הסיכון לתמותה ב-4%.

יש לציין כי גם בקבוצת מעשני העבר שהחלו לעשן לפני גיל 12 ונגמלו נראו ממצאים דומים – הסיכון שלהם לפתח CVD בעתיד עמד על 38%, והסיכון לתמותה מ-CVD בעתיד עמד על 54%.

החוקרים מציינים כי גיל התחלת העישון מהווה גורם סיכון עצמאי להיארעות ותמותה ממחלות לב וכלי דם, כמו גם לתמותה מכל סיבה, בלי קשר לכמות ומשך העישון במהלך החיים.

לסיכום, מנתוני המחקר עולה כי קיימת חשיבות מיוחדת למניעת עישון, בגיל צעיר , ולפעילות הסברה במניעת עישון בייחוד בקרב צעירים ובני נוער.

המחקר פורסם בכתב העת Preventive Medicine במהדורת מאי 2019 והוצג על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן. קישור לתקציר המחקר באנגלית.

עישון פסיבי גורם להפרעות נשימתיות במהלך השינה בקרב פעוטות

חוקרים ממספר אוניברסיטאות בארצות הברית ביקשו לבדוק את הקשר בין חשיפתם של פעוטות לעישון פסיבי והפרעות נשימה בזמן השינה. הפרעות נשימה בשינה אצל ילדים קשורות לקשיים לימודיים והתנהגותיים. לצורך המחקר, החוקרים אספו וניתחו נתונים של 138 ילדים בריאים בני 5-2 מתוך מחקר נרחב יותר על החשיפה של פעוטות לעישון ועל גורמי סיכון לבעיות לב וכלי דם. במחקר הנוכחי, החוקרים התבססו בעיקר על נתוני מדד מסת גוף, חשיפה לעישון בבית, סמנים בדם המעידים על דלקת, דגימות שיער שנאספו לבדיקת רמות של ניקוטין, וכן, על תשובות ההורים לשאלת הסקר – "האם במהלך השינה, ילדכם נוחר, משתנק או סובל מבעיות שינה בלילה?".

מתוך ממצאי המחקר עלה, כי כ-66% מהילדים התגוררו עם מעשן אחד, וכ-27% התגוררו עם שני מעשנים ומעלה. 32 מההורים (23% מהנשאלים) השיבו בחיוב על שאלת הסקר לגבי בעיות הנשימה בשינה של ילדיהם: 20 ענו שהבעיה קורית לפעמים, 8 – רוב הלילה, ו-4 ענו שכמעט תמיד. לפי החוקרים, נמצא קשר בין החשיפה לעישון פסיבי כפי שנמדדה על ידי נוכחות ניקוטין בשיער ובין דיווח ההורים על בעיות הנשימה בשינה של ילדיהם. ב-18% מהמקרים, ניתן היה להסביר קשר זה הן על פי רמות הניקוטין הגבוהות בשיער והן על פי רמות גבוהות של סמן CRP בדם, המעידות על תהליך דלקתי. לא אותר קשר בין מדד מסת גוף ובעיות נשימה בשינה וסמני דלקת בדם.

לסיכום, תוצאות המחקר הראו שעישון פסיבי מגביר משמעותית את הסיכון לתהליך דלקתי בדם, שגורם לעלייה בבעיות נשימה בשינה בפעוטות בריאים. ממצאים עדכניים מ2020 מעלים כי עישון מעלה את הסיכונים לחלות בקורונה בעלת תסמינים רבים. זאת באופן המבטא חומרת מחלה משמעותית בהרבה בהשוואה ללא מעשנים.

המחקר פורסם בכתב העת Academic Pediatrics במהדורת אפריל 2019 והוצג על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן. לתקציר המחקר לחצו כאן.

 

דילוג לתוכן