התמודדות עם תרבות השתייה של צעירים

התמודדות עם תרבות השתייה של צעירים: האם אלכוהול הורס הכל ?
באווירת חג הפורים ששרתה עלינו לטובה סביב המסר המרכזי של ‘עדלאידע’, זה עיתוי מצוין לדבר על הקשר בין אלכוהול, נוער ומסכים. בדומה לתכנים אחרים, גם האלכוהול נחשף בפני ילדים ובני נוער בגילאים צעירים דרך תוכניות טלוויזיה, פרסומות, סרטים וקליפים שונים. האלכוהול מוצג לרוב כפעילות כיפית ומהנה הנעשית עם חברים בבית, בבילוי בבר ועוד. האלכוהול מקושר באופן כמעט טבעי למצבים שונים בחיי היומיום של המתבגרים ומשדרג את החוויה האישית והמשותפת של הנוכחים.

משקאות רבים מורכבים מאחוזי אלכוהול שונים (בחלקם איננו מודעים לעובדה זו…) ונמכרים בקלות יתרה בפיצוציות, קיוסקים, ברים ועוד. צעירים רבים תופסים את שתיית האלכוהול כהתנהגות בוגרת ומהנה ומנסים לטעום מהטיפה המרה בגילאים צעירים יותר ויותר. שתיית האלכוהול גם נקשרת לתפיסת גבריות המועברת בפרסומות רבות ומבנה את ההתנהגות הגברית בסיטואציות שונות המשלבות שתיית בירה או וודקה עם החבר’ה. לעיתים השתייה נעשית במסגרת חברתית המכתיבה כללי התנהגות ואף מפעילה לחץ על המתבגר לשתף פעולה ולהיות חלק מהחבר’ה בשתיית אלכוהול, במשחקים המשלבים שתייה (למנצח או למפסיד) ועוד.

מחקרים מראים כי שתייה מופרזת ולא מבוקרת עלולה להוביל לבעיות בריאותיות, עילפון, ערפול חושים ואף מוות. שתייה מרובה גם מתקשרת להתנהגויות סיכוניות של אלימות, נהיגה פרועה וכן יחסי מין הנעשים בכוח וללא מודעות המעורבים/ות בדבר.

לצד זאת, אין תרבות שתייה מסודרת בישראל ואין הקנייה של שתייה נכונה ומידתית. אין חינוך מסודר בבית או בבית הספר הכולל הסבר נרחב על אופן השתייה, כמויות השתייה המומלצות, השפעת השתייה על השותה והתנהלות מתאימה למצבים בעייתים בעקבות השתייה. לכל זאת מצטרף הקושי לשתף את המבוגרים בתופעה זו מחשש לסנקציות ועונשים הנלווים אליה.

התוצאה המתבקשת היא שצעירים רבים נוטים לשתות במצבים שונים מרצונם או כתוצאה מלחץ חברתי והשתייה גוררת השפעות והשלכות בעייתיות ברמה האישית והחברתית כאחד. צעירים רבים מעורבים בהתנהגויות סיכוניות לאור שתייה מופרזת במפגשים, בבילוי בערב שישי ועוד.

אז מה ניתן לעשות? ראשית אין להוקיע את השתייה או לחפור לצעירים לא לשתות. עלינו להבין שזה חלק מתרבות הבילוי שלהם וסביר שילדינו יהיה חשופים לאלכוהול וגם יטעמו ממנו. לכן עלינו לכוון את המתבגרים לצריכה נבונה של אלכוהול: עליהם להיות מודעים למשמעות השתייה, לכללים המאפשרים שתייה מידתית ולא מופרזת וכן אופני התנהלות רצויים במצבים של יציאה משליטה של אחד מהחברים. כדאי לאפשר להם לטעום אלכוהול במצב של שליטה (עדיף בנוכחות מבוגר אחראי) לצד הסבר נחרץ על התוצאות ההרסניות שלו במצבים של שתייה מוגזמת. עלינו לעזור להם להבין כיצד להימנע ממצבים אלה עבורם ועבור חבריהם. עלינו להסביר להם שהשתייה והשתיין לא נראים יפה כמו בסרט וחברות אינה נמדדת ביכולת של אחד מהצדדים לגרום לאחרים לעשות דברים שעלולים לפגוע בהם כפי שמוצג בפרסומות. עלינו להבהיר להם שאדם שתוי אינו נהנה מההרגשה הנלווית לשתייה והוא עושה צחוק מעצמו ועלול לפגוע באחרים. יש להזהיר אותם מפני תוצאות הרסניות של השתייה שלא ניתן יהיה למחוק בפיכחון למחרת. ודבר אחרון והכי חשוב: עלינו להדגיש שאנחנו כתובת עבורם בכל מצב של סכנה לעצמם או לאחרים בסביבתם ולהמליץ להם לפנות אלינו לעזרה, כי אלכוהול אכן יכול להרוס הכל!

מאת: ד”ר שלי גפן. ד”ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת תקשורת המתמחה ביחסים סביב המסכים. במסגרת זו היא מעבירה הרצאות וסדנאות להורים וצוות חינוך במטרה להתנהל באופן מיטבי במציאות התקשורתית כיום. במסגרת זו שלי מעבירה הרצאות וסדנאות להורים, למתבגרים ולאנשי מקצוע במטרה לשפר את היחסים ולהתנהל באופן מיטבי סביב המסכים.