התמשכות סוכרת מעלה סיכון לשבץ מוחי

חוקרים: ככל שאדם חולה בסוכרת יותר זמן כך עולה הסיכון שלו ללקות בשבץ מוחי

מערכת האתר

עודכן בתאריך

חדשות חמותדיאטה והרזיה
שבץ מוחי. מקור: ויקיפדיה. ברישיון CC3-by sa צילום: Bobjgalindo

ממצאי מחקר חדש מוכיחים: ככל שוותק מחלת הסוכרת של אדם רב יותר, כך גדל הסיכון שלו לשבץ מוחי. בכל שנה של המחלה עולה הסיכון ב-3%.

האם ובאיזה אופן קשורה העלייה של הסיכון לשבץ מוחי בקרב חולי סוכרת . כיצד משפיע "הוותק" של מחלת הסוכרת בחולה- כלומר משך הזמן שממנו סובל חולה הסוכרת מן המחלה, לבין הסיכון שלו ללקות בשבץ מוחי ? עד כה היה ידוע כי חולי סוכרת מסוג 2 הם בעלי סיכון מוגבר ללקות בשבת מוחי אך לא היה ידוע האם הימצאות המחלה למשך זמן ארוך לפני השבץ מנבאת את הסיכון. 

ממצאי מחקר חדש מחזקים את הממצאים שהיו ידועים ממחקרים קודמים ולפיהם אדם החולה במחלת הסוכרת סובל מסיכון מוגבר ללקות בשבץ מוחי איסכמי, ובמקביל העלו ממצא חשוב ולפיו ככל שאדם סובל ממחלת הסוכרת יותר שנים, כך עולה הסיכון שלו ללקות בשבץ מוחי. הממצא הייחודי במחקר זה הוא ש"הוותק" של מחלת הסוכרת משפיעה על הסיכון ומגביר אותו ולא רק הימצאותה של המחלה גורם לסיכון מוגבר לשבץ איסכמי.

הממצאים התבססו על 3298 נבדקים ללא היסטוריה של שבץ בני 59 עד 79 ממוצאים אתנים מגוונים, מהם ל22% הייתה סכרת בתחילת המחקר ו-10% שפיתחו סוכרת במהלך המחקר. המחקר נמשך 9 שנים. במהלך המחקר ארעו 244 מקרי שבץ מוחי איסכמי. החוקרים השוו את הסיכון של אנשים ללא סוכרת ללקות בשבץ לזה של חולים בין 0 ל5 שנים של סוכרת ולאלה עד 10 שנים.
ניתוח ממצאי המחקר העלו כי אכן אנשים בעלי סוכרת היו בסיכון גבוה יותר לשבץ מוחי בכלל מאנשים ללא סוכרת. הממצאים החדשים של המחקר העלו כי ככל שאדם חולה יותר שנים במחלת הסוכרת, כך עולה הסיכון שלו לשבץ ב-3% לשנה.
עוד עלה כי אדם הסובל ממחלת הסוכרת חמש שנים מצוי בסיכון מוגבר של כ-70% ללקות בשבץ מוחי ואילו אדם שחולה בין 5 ל-10 שנים בסוכרת מעלה את הסיכון בכ-80%. מי שחולה במחלה כעשר שנים מגביר את הסיכון שלו לשבץ ב-300%.
סיכון זה מחושב לאחר שקוזזו גורמים משפיעים שונים וביניהם עישון, גיל, התעמלות גופנית, רקע של בעיות לחץ דם, בעיות לב וכולסטרול.
ממצאי המחקר פורסמו על ידי חוקרים מהמחלקה לאפידמיולוגיה בבית הספר לבריאות הציבור ובמחלקה לנוירולוגיה באוניברסיטת קולומביה בניו יורק, בבית הספר לרפואה ובמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת מיאמי בארה"ב בכתב העת המדעי STROKE.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן