“התעללות והזנחה כלפי קשישים יכולה להיות חלק משגרת היום-יום במוסדות הטיפוליים”

“התעללות והזנחה כלפי קשישים יכולה להיות חלק משגרת היום-יום במוסדות הטיפוליים”

“תופעת ההתעללות וההזנחה של אוכלוסיית הזקנים חובקת עולם חוצה תרבויות ושכבות סוציו אקונומיות וניתן לזהות את קיומה בקרב בני משפחה, מטפלים בשכר וגם במסגרות מוסדיות שונות. במחקרים שקיימתי במהלך 16 השנים האחרונות אני עדה לצערי לסיכון הרב של אוכלוסיית הזקנים להתנהגות מתעללת ומזניחה”, אמרה ד”ר טובה בנד וינטרשטיין מהחוג למדעי זיקנה-גרונטולוגיה באוניברסיטת חיפה.

לדבריה של ד”ר בנד-וינטרשטיין, אוכלוסיית הזקנים ובני משפחותיהם הנזקקים לטיפול סיעודי במוסדות למעשה תלויה בשירות המוענק לה על ידי אנשי הצוות וכפופה לנהלים ושגרת החיים במוסד. תלות זו בשילוב עם עמדות גילניות סטראוטיפיות הרואות את הזקן כנטל, שקוף, ולא רלוונטי מאפשרות במצבים מסוימים, את קיומה של תופעת התעללות וההזנחה.

“מציאות זו של תלות, מתורגמת פעמים רבות ליחס מכבד כלפי הקשיש, אולם לעיתים היא באה לידי ביטוי בהתנהגות מתעללת או בהתנהגות מזניחה, מכוונת או שלא מכוונת. ולכן אין להכליל על כלל השירות הניתן לזקנים במוסדות אלא באמת להאיר את אותם ‘אזורים אפלים’ בטיפול בזקן”, אמרה.

עוד הוסיפה כי ההתנהגות המתעללת וההתנהגות המזניחה יכולה להיות חלק משגרת היום יום במוסדות שונים ולבוא לידי ביטוי בחוסר אבחון רפואי נכון, הזנחה רפואית, החפצה של הזקן בכך שמבצעים פעולות באופן אוטומטי מבלי להתייחס לאדם. “דוגמא לכך ניתן למצוא בפעולת המקלחות ושיטת הסרט הנע החל מלפנות בוקר על מנת להספיק, שימוש במגבות שאינן סופגות ובכך לחסוך עלויות כי החישוב הוא לפי ק”ג כביסה כשהתוצאה היא פצעי לחץ, פריחות למיניהן ופטריות”, הסבירה ד”ר בנד-וינטרשטיין.

לדברי החוקרת, התופעה של התעללות בזקנים אינה גזירה משמים. מצד הצוות הרב מקצועי – הוא חייב לגלות מחויבות כלפי הזקן. אולם מצד המערכת, יש להכיר בעבודה הסיזיפית של הצוותים ולתגמלם באופן ראוי.

“פעמים רבות, האווירה והאקלים הארגוני התובעני שיש בלא מעט מוסדות טיפולים תורמת לתופעת ההתעללות וההזנחה. אקלים ארגוני תובעני גורם לשחיקה גדולה של הצוות, ללחץ ועומס טיפולי רב שיכול לגרום להעדר חמלה שמוביל להתעללות והזנחה. יש ארגונים שמאפשרים שימוש בשפה גילנית שגורמת להתייחסות לזקן כ’פג תוקף’. ויש כמובן מוסדות שאף מתעלמים או ‘מחליקים’ מצבים של התעללות והזנחה. לכן, אחריות המדינה היא לדאוג לפיקוח יעיל ולא רק ‘לעסוק בניירת’ הבירוקרטית. על המדינה לדאוג להעלאת הסטטוס המקצועי של מטפלים בזקנים, שהוא היום נמוך מאוד ולא מתוגמל כראוי, ולכן סובל תחלופה גבוהה כולל הכשרה והגדרת תחומי תפקיד ” סיכמה.