התעמלות בגיל העמידה יוצרת תאי מוח

מחקר מצביע על מעיין הנעורים האולטימטיבי- פעילות גופנית, החל מגיל העמידה, משפרת את התפקוד ובפרט את התרבות תאי המוח.

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהגיל הזהב
התעמלות בגיל מבוגר. ג.קרטר בריצה. מקור: ויקיפדיה.

מעיין הנעורים: מהרו להתאמן-התעמלות בגיל העמידה יוצרת במוח תאי עצב חדשים

מחקר שפורסם בכתב העת לפיזיולוגיה יישומית  Journal of applied Physiology מעלה כי פעילות גופנית קבועה של עכברים בגיל העמידה מגבירה את התרבות תאי העצב במוח והישרדותם.

להתחלת הפעילות הגופנית בגיל מאוחר יותר, הייתה השפעה על ייצור והתחדשות תאי המוח, במידה פחותה.

במחקר נבחנו מספר קבוצות עכברים. האחת בגיל 8 חודשים (בדומה לגיל 40 בקרב בני אדם) והשניה בני גיל 12 חודשים (בדומה לגיל  60 אצל בני אדם). תוחלת החיים הממוצעת בעכברים הינה 24 חודשים.  מטרת המחקר הייתה לבחון את השפעת האימון הגופני של העכברים על גלגלוני הליכה, בגילאים השונים (ככל הנראה שקול להליכה, ריצה או התעמלות דומה בבני אדם). ממצאי המחקר העלו כי בקרב עכברים בגיל העמידה – לאחר חמישה שבועות של פעילות גופנית על גלגלוני ההליכה, הוגבר קצב ההתרבות של תאי המוח וכמו כן השתפרה הישרדותם והתפתחותם של תאי מוח קיימים פי 2.5 .האפקטים של ההתעמלות לא נגרמו בגלל ירידה בהורמוני לחץ כמו קורטיקוסטרון, אלא בגלל ייצור מוגבר של מולקולות המעודדות ייצור ושרידות תאי מוח.

הממצאים מעלים כי התעמלות זאת גרמה למוחם של העכברים בגיל העמידה להיות דומים למוחם של עכברים צעירים. לדברי החוקרים, לגיל העמידה ישנה משמעות כנקודת מפנה ברמה הנוירולוגית. לכן מוטב להתחיל בפעילות גופנית בשלב מוקדם.

הקישור למחקר בנושא השפעת האימון הגופני בגיל העמידה על תאי המוח בעכברים

דילוג לתוכן