התעמלות לטיפול בתסמונת המעי הרגיז IBS

מחקר חדש: פעילות גופנית עוזרת לטיפול בתסמונת המעי הרגיז

סובלים מכאבי בטן בעקבות תסמונת המעי הרגיז? תתחילו להתעמל ! ממצאי מחקר חדש מצביעים על כך שפעילות גופנית משפרת את הסימפטומים של תסמונת המעי הרגיז IBS Irritable Bowel Syndrome.

פעילות גופנית. מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC3-by-sa. צילום :Slyngebehandling
פעילות גופנית. מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC3-by-sa. צילום :Slyngebehandling

מחקרים מצאו כי פעילות גופנית מועילה לטיפול ומניעה כנגד מגוון הפרעות, מחלות ובעיות פיזיולוגיות ונפשיות וביניהם מחלות לב, תפקודי הכליות והמוח. התעמלות קשורה גם להפחתת דיכאון או פיברומיאלגיה, מצבים רפואיים שקשורים לתסמונת המעי הרגיז.

מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם בכתב העת  The American Journal of Gastroenterology הייתה לבחון במישרין את השפעותיה של התעמלות על תסמינים של חולים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז IBS .

לשם כך, החוקרים חילקו את 102 הנבדקים לשתי קבוצות- קבוצת הניסוי וקבוצת הביקורת. הנבדקים בקבוצת הביקורת המשיכו בשגרת חייהם בעוד שנבדקי קבוצת הניסוי זכו להדרכה צמודה של פיזיוטרפיסט, שסייע להם לקיים פעילות גופנית. החוקרים ביקשו להעריך את מידת השינוי בחומרת התסמינים של המעי הרגיל באמצעות מדד IBS Severity Scoring System – IBS-SSS . ככלל, מתאפיינים התסמינים של הסובלים מהתופעה בכאבי בטן, גזים, תחושת בחילה, עצירות או שלשולים.

בקבוצת הביקורת  השלימו את המחקר 38 נבדקים ( כ-74% מתוכם נשים) , בגילאים שבין 19 ל-65

בקבוצת הניסוי  השלימו את המחקר 37 נבדקים ( כ-76% מתוכם נשים) , בגילאים שבין 18 ל-65

ממצאי המחקר העלו כי נמצא שיפור משמעותי בתסמינים של תסמונת המעי הרגיז, בקרב חברי הקבוצה שערכה פעילות גופנית.

כמו כן, נמצא כי בקרב הנבדקים בקבוצת הניסוי, היה שיעור הנבדקים שסבלו מהדרדרות בחומרת התסמינים, גבוה יותר בהשוואה לקבוצת הניסוי שעשתה פעילות גופנית.

לסיכום, החוקרים מצביעים כי פעילות גופנית מוגברת נמצאה כמועילה להפחתת תסמיני גסטרו בקרב הסובלים מתסמונת המעי הרגיז, וכי חולים העוסקים בהתעמלות יחוו פחות תסמינים של הידרדרות במצבים בהשוואה לחולים שאינם פעילים גופנית. לפיכך ממליצים החוקרים על התעמלות גופנית כטיפול קו ראשון בתסמונת המעי הרגיז.