התרופה המתאימה לעיכוב לידה

מחקר חדש מצביע על מהות הטיפול התרופתי בבעת צורך בעיכוב הלידה לטווח קצר או ארוך

מערכת האתר

עודכן בתאריך

חדשות חמותבדיקות דם
בדיקת אולטרסאונד לבחינת התפתחות העובר בהריון. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Nevit Dilmen

באיזו תרופה כדאי להשתמש בעת הצורך לעיכוב הלידה בטווח קצר או ארוך ?

לידה מוקדמת היא גורם מוות משמעותי. במקרים רבים מגיעות נשים בהריון לבית החולים לאחר שהם נכנסו לתהליך לידה מוקדמת. בעת הזו נדרשים הרופאים להחליט באיזו תרופה להשתמש על מנת לעכב את לידתן באופן מוגבל ליום-יומיים עד שיגיעו לקבל טיפול רפואי מוסמך בלידה במרכז רפואי נגיש ובמקרים רבים אחרים נדרשים הרופאים להעניק ליולדת טיפול רפואי באופן שיסייע להם לטפל בעובר לפני הלידה באופן שיסייע להעצים את ריאותיו לפני לידתו לאוויר העולם.

ממצאי מחקר ישראלי חדש שבוצע לאחרונה על ידי חוקרי הטכניון וחוקרי בית החולים העמק בעפולה מעניק לרופאים וליולדות מענה מוסמך לשאלה זו, בדמות ממצאים בנושא של עיכוב לידה מוקדמת.

המחקר שממצאיו יסייעו בעצירת לידה מוקדמת ויקלו על הרופאים את הבחירה בתרופה היעילה יותר הקיף 145 נשים. מטרתו הייתה לבחון ולהציע לרופאים תשובה לשאלה "מה היא תרופת הבחירה לשתי מטרות אלה –עצירת לידה לטווח קצר של עד 48 שעות או עצירת לידה לזמן ארוך יותר לצורך חיזוק ריאות העובר".
במחקרם בחנו החוקרים כיצד משפיעות שתי התרופות "אוטוסיבן" (ATOSIBAN) או "ניפדיפין" (NIFEDIPINE) על מטופלות שהגיעו ללידה מוקדמת- קבוצת נשים אחת קיבלה באופן אקראי טיפול ראשוני בתרופת "אוטוסיבן" (ATOSIBAN) והשניה ב "ניפדיפין" (NIFEDIPINE). במידה והלידה לא נעצרה לאחר שעה ממתן הטיפול התרופתי, עברו הרופאים להעניק את הטיפול השני. קבוצה אחת שכללה את טיפול תרופת "ניפדיפין" כללה 75 נשים והקבוצה השניה שקיבלה את טיפול תרופת "אוטוסיבן" כללה 70 נשים.

ממצאי המחקר העלו כי תרופת "אוטוסיבן" נמצאה כתרופה שהייתה יעילה יותר בעצירה של הליך הלידה של נשים בהריון בטווח הקצר ואילו יותר נשים שטופלו בתרופת "ניפדיפין" סייעה לעיכוב ההריון לטווח הארוך כך שמי שטופלה בתרופה זו לא ילדה שבוע מתחילת הטיפול. עוד נמצא כי "גיל ההיריון הממוצע בלידה היה גבוה יותר משמעותית בקבוצת הנשים שטופלו ב"ניפדיפין" לעומת "אוטוסיבן".

הפרופסור אליעזר שלו, ממובילי המחקר הסביר כי בעקבות הממצאים יוכלו כעת רופאים לקבוע על בסיס עובדתי באיזו תרופה להשתמש וכיצד.
ממצאי המחקר ראו אור בכתב העת של האגודה האמריקאית למיילדות וגינקולוגיה. המחקר נערך על ידי חוקרי הטכניון בקבוצת המחקר שהובלה על ידי פרופסור אליעזר שלו, דיקן הפקולטה לרפואה בטכניון והדוקטור ראיד סלים מהטכניון. במחקר השתתפו גם הדוקטור גלי גרמי, דר' זוהר נחום, דר' נועה זפרן והדוקטור שירה ברעם, מהמרכז הרפואי "העמק" (בית החולים העמק בעפולה).

דילוג לתוכן