התרשלות בלידה: סיבוכי הריון

רשלנות רפואית בהריון ולידה: איכות בתי החולים משפיעה על סיכון לסיבוכים במהלך ההריון ולאחר הלידה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

חינוך, חברה, משפטהריון ולידה
ניתוח. מקור: ויקיפדיה. באדיבות: US Navy. צילום: Milosz Reterski

ממצאי מחקר: נשים היולדות בבתי חולים איכותיים מפחיתות הסיכון ב-51-74% לסיבוכים בלידה טבעית ובלידה בניתוח קיסרי

רשלנות רפואית במהלך ההריון: במהלך ההריון עוברות נשים בדיקות הריון רפואיות מגוונות, במיוחד במדינת ישראל. זאת, על מנת לעמוד על מצבו הבריאותי של התינוק באופן ממצה ומלא, לשמור על בריאות האם, לוודא שלא מדובר בהריון חוץ רחמי או הריון בסיכון ולהמנע מלידה של עובר עם מומים. בתחום זה קיימת זהירות רבה מצד הגורמים המטפלים ובתי החולים, ולמרות זאת עדיין קיימות תביעות רבות הנוגעות להולדה בעוולה המתייחסות לטעיות רפואיות לכאורה של רופאים שלא התריעו על מומחים עובריים באופן שעשוי היה להוביל את ההורים להחליט להפסיק את ההריון. יחד עם זאת קיים תחום נוסף שבו מתהווים מספר לא מבוטל של מקרי רשלנות רפואית – והוא סיבוכים במהלך הלידה. ואכן- נשים רבות המגיעות לבית החולים מצויות בחרדה רבה לגבי בריאות העובר וטיב הלידה הצפויה להן, הסיבוכים העלולים להתרחש במהלך הלידה בעקבות שיבושים פיזיולוגיים או בעקבות טיפול רפואי רשלני.

תחום זה של סיבוכים רפואיים וליקויים תפקודים של הצוות הרפואי במהלך הלידה אינו מפותח מבחינה משפטית ורפואית בהיבט של בחינת תפקוד הצוות הרפואי והתהוות עילת רשלנות רפואית. זאת בהשוואה לתחום הולדה בעוולה לדוגמה – תחום הליקויים שהיו אמורים להתגלות במהלך ההריון ומקימים עילה לתובענה משפטית בשל פגם עוברי. עם זאת ממצאי מחקר חדש שמפרסמת HealthGrades חברת המידרוג הרפואית האמריקאית המובילה באשר ללידות בבתי החולים בארצות הברית פותחים צוהר לתופעה זו ובמיוחד להיקף האדיר של מקרי הרשלנות הרפואית המתרחשים בה, ממנו ניתן ללמוד בהיקש מהאחוזים הגבוהים של המקרים שאותם היתה ניתן למנוע באמצעות טיפול רפואי טוב יותר, כפי שניתן בבתי החולים המובלים שנסקרו במחקר.

במחקר נמצא כי שיעור הסיבוכים במהלך הריון בלידה טבעית וגינלית היה נמוך יותר ב-51% בבתי החולים בהם היה טיפול רפואי מיטבי ומוקפד, בהשוואה לבתי החולים שדורגו בציונים הנמוכים ביותר. כמו כן מצאו החוקרים כי בתי החולים הטובים ביותר בהם רמת הרפואה הייתה המיטבית ושיעור הרשלנות הרפואית הלכאורית היתה המינימלית, היו 74.3% פחות מקרים של סיבוכים במהלך לידה בניתוח קיסרי ו84.1% פחות סיבוכים לסיבוכים בניתוח קיסרי מוזמן מראש לבחירת האם. עוד מצאו החוקרים כי בבתי החולים הטובים ביותר בהם רמת הרפואה היתה טובה יותר מבחינת טיב הטיפול וכמות הסיבוכים הרפואיים, היה במצטבר שיעור של 57.1% – 35.2% פחות סיכון לתמותה של פעוטות בשלבים הראשונים לאחר הלידה.

נתוני המחקר התבססו על מידע מקרב 1546 בתי חולים שנבחנו ב-19 מדינות בארצות הברית שדורגו לפי קריטריונים של סיבוכים בהתאם לדירוג של סיבוכים בלידה רגילה, לידה בניתוח קיסרי, לידה מוזמנת מראש בניתוח קיסרי, מספר תינוקות שנולדו במשקל נמוך וסיכוי תמותה של עוברים.

דילוג לתוכן