ויטמין להפחתת סיכוני יתר לחץ-דם

רמה מספקת של ויטמין D בגוף מפחיתה סיכוני יתר לחץ-דם

יתר לחץ-דם הינו גורם סיכון ראשוני להתפתחות מחלות לב וכלי דם ולתמותה מהתקף לב. מחלות לב וכלי דם הם גורם התמותה השני בארץ, אחרי סרטן. יתר לחץ-דם כמעט נטול תסמינים ואנשים רבים כלל אינם מודעים לכך שהם סובלים ממחלה זו. יש מזונות ורכיבי תזונה המוכרים במורידי יתר לחץ-דם – רק אחד מהם הינו הראשון במעלה: כמות מספקת של ויטמין D בדם. צוות חוקרים מיוניברסיטי קולג’ בלונדון הציג בכנס של האגודה האירופית לגנטיקה אנושית את התוצאות של מחקר שהם ערכו, המחקר היותר נרחב שנעשה בעולם בנושא הקשר בין רמות ויטמין D לבין יתר לחץ-דם. מחקרם היה מטא-אנליזה, סקירה מסכמת של 35 מחקרים בהם שותפו 155,000 בני אדם מאזורים שונים של אירופה ומאמריקה הצפונית. נמצא שעליה, אפילו מתונה, ברמת ויטמין D בגוף יכולה להפחית באופן משמעותי יתר לחץ-דם. 

מכשור למדידת לחץ דם. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by. מאת: Steven-Fruitsmaak
מכשור למדידת לחץ דם. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by. מאת: Steven-Fruitsmaak

החוקרים מצאו שמחסור בוויטמין D מאוד שכיח באזורים אלו, בין השאר, גם בגלל עודף משקל שמפריע למטבוליזם של ויטמין D בגוף. במחקר נמצאה איזו שונות גנטית המקשרת בין רמת ויטמין D בגוף לבין יתר לחץ-דם. החוקרים מצאו שעם כל עלייה של 10% ברמת ויטמין D3 בגוף, הסיכון לסבול מיתר לחץ-דם יורד ב- 8.1%. לאנשים רבים יש בדם רמת ויטמין D נמוכה, בדרך כלל ב- 30% עד 50% פחות מן הרמה האופטימאלית. הגדלת רמת ויטמין 3D מ- 30 ל- 50 נ”ג למ”ל יש בה כדי להפחית למחצית את הסיכון לפתח יתר לחץ-דם. עורכי המחקר המסכם הגיעו לידי מסקנה שניתן לצמצם חלק מן הסיבות למחלות לב או התקפי לב עם הוספה של ויטמין D3. זאת ניתן להשיג קודם כל עם חשיפה מתאימה לשמש ואם באמצעות תוספים, תמיד לקחת את הוויטמין ביחד עם ויטמין 2K. רמת ויטמין D המומלצת לנטילה כתוסף מזון צריכה להיות לדבריהם בין 4,000 ל- 8,000 יחב”ל ביום – גם 10,000 יחב”ל ביום מעולם לא הזיקו – זוהי הכמות שהאדם קולט עם חשיפה נכונה ומבוקרת לשמש. חשוב לציין שרמה אופטימאלית של ויטמין D בגוף היא בין 70 ל- 100 נ”ג למ”ל, או פעמיים וחצי יותר אם המדידה היא בננו”מול, כלומר בין 175 ל- 200 ננו”מול ביום.

מקורות:
www.naturalnews.com/041141_vitamin_D_hypertension_high_blood_pressure.
html#ixzz2YzkhMMBm
Higher vitamin D levels help slash risks associated with high blood pressure
NaturalNews, Thursday, July 11, 2013 by: John Phillip
http://www.naturalnews.com/041141_vitamin_D_hypertension_high_blood_pressure.html#ixzz2YzkwYeHP
https://www.eshg.org/474.0.html
http://www.emaxhealth.com
http://www.medicalnewstoday.com/articles/262007.php

 

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466