ויטמין A לטיפול בבעיות עור, אקנה ופסוריאזיס

ויטמין A לא פוגע בעצמות ויעיל לטיפול בבעיות עור, פסוריאזיס ואקנה

לא נמצא קשר בין צריכת מינונים גבוהים של ויטמין A לשברים בעצמות. מסקנה זו עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת  Archives of Dermatolog. טיפול בבעיות עור כגון פסוריאזיס או אקנה מבוסס לעיתים על צריכת מינונים גבוהים של ויטמין A. מממצאי המחקר עולה המסקנה כי טיפולים מעין אלה אינם גורמים לפגיעה בעצמות. ויטמין A ומזונות הקשורים אליו נחשבים למצרך פופולרי בתזונה מבריאה, מסכת הזנה לעור הפנים, לשיקום העור, ולטיפול טבעי. לכן למי שחושש מצריכת ויטמין זה בשל סיכון לשברים, ממצאים אלו מעניקים מענה השולל זאת.

ויטמינים.מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC2-sa-by צילום:Ragesoss
ויטמינים.מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC2-sa-by צילום:Ragesoss

המחקר בחן 124,655 אנשים שסבלו משברים בעצמותיהם שהושוו ל373,962 אנשים ללא שברים בעצמותיהם ששימשו קבוצת ביקורת.

ככלל- מניתוח הממצאים כי לא התגלו מגמות שהצביעו על עלייה בסיכון לשברים בירך, בזרוע/באמת היד או בעמוד השדרה בקרב אנשים שטופלו במינונים גבוהים של ויטמין A.

מסקנות נוספות של החוקרים העלו כי שימוש בויטמין A בצורה חיצונית (מריחה על העור) ובאופן סיסטמי (המשפיע על כל הגוף) לא הצביע על מגמה של עלייה בסיכון לשברים.

יתרה מכך, לא התגלו מגמות של הגברת הסיכון לשברים בעקבות גורמים כמו הארכת משך השימוש בתרופות מעין אלה, הגברת המינונים או סוג רכיבי המשנה בהם נעשה שימוש Isoretinoin  או  Acitretin.

חרף מסקנות המחקר המעודדות,  חשוב לציין כי שימוש בתרופות מבוססות רטינואיד חייב להעשות באופן מדוד, בהתאמה אישית ופיקוח רפואי, בהתבסס על מרשם רופא ועל בסיס היסטוריה רפואית של המטופל, פעילות, תזונתו וכו’.

הקישור למחקר אודות שימוש בויטמין A , בריאות העצמות וטיפול במחלות עור כמו אקנה ופסוריאזיס