ויטמין D ונגיף הקורונה

מהו ויטמין D, איך הוא קשור לקורונה, איך ויטמין D מטפל בנגיף הקורונה וסיבוכיו, מה תועלותיו הרפואיות ומה השפעתו על זיהומים בדרכי הנשימה

שי לביא

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחדשות חמות
ויטמין D בכמוסות. אילוסטרציה: Beverly Buckley from Pixabay

משרד הבריאות הישראלי מבאר על ויטמין D להפחתת סיכונים לדלקת חריפה בדרכי הנשימה עקב נגיף הקורונה. זאת על רקע ימי הסגר בהם אנשים ממעטים להחשף לשמש, שהיא מקור ראשי וטבעי לצריכת ויטמין D, מלבד בתזונה ותוספים. בימים האחרונים יש מספר דיווחים בעיתונים וברשתות החברתיות על חשיבות ויטמין D במאבק בקורונה. מאמר זה מוקדש לויטמין די ולשאלה האם הוא יכול לעזור לחולי קורונה ולהפחית סיכונים וסיבוכים של בעיות נשימתיות.

מהו ויטמין D?

ויטמין D הוא חומר הכולל תרכובות מסיסות בשמן המועילות להומויאוסטזיס מאוזן של זרחן וסידן בגוף. ויטמין D מחולק לחמש תרכובות המסומנות בשם התרכובות ויטמין D1, ויטמין D2, ויטמין D3, ויטמין D4, וגם ויטמין D5. ויטמין D3 הוא הויטמין הזוכה להתייחסות רפואית ויטמין די משפיע על מגוון פעילויות ותהליכים אחרים בגופנו ויש לו השלכות בריאותיות מגוונות והשפעות תפקודיות ורפואיות מגוונות. נוצר בהשפעת קרני השמש ומדובר בחומר מסיס שומן הנוצר בעור ונאגר ברקמת השומן. ויטמין  D מסייע בייצור נוגדנים מסוגים מסוימים ולכן יש לו חשיבות רבה בהתמודדות עם מחלות שונות.

תועלותיו של ויטמין D

תועלותיו של ויטמין D מגוונות. רמה מספקת של וימין D בגופו של אדם היא מתכון בטוח להפחתת רמות הסיכון למחלות שונות וביניהן סרטן. בנוסף לכך, מחקרים מגוונים מצביעים על הקשר בין רמות מאוזנות של ויטמין זה בדם ובעיות בריאות ומחלות שונות. מחסור בויטמין די עלול להוביל נזקים מגוונים. לכן חשיפה מתונה לשמש להעלאת רמות ויטמין זה היא מומלצת. במידה והדבר אינו אפשרי, מומלץ לצרוך מינון מתאים של ויטמין באמצעות כמוסות או טיפות במינונים שונים, למבוגר או תינוק, בהתאם להמלצת הגורם המטפל. להלן רשימה חלקית של השפעות של ויטמין די ותועליותיו:

ויטמין D, זיהום בדרכי הנשימה והקורונה

מחקרים רבים מצאו כי לוויטמין D יש חשיבות בייצור נוגדנים ובפעילותם של תאים בולעניים הנלחמים במחלות הקשורות בזיהום דרכי הנשימה, בהם הצינון. לכן, במקרים של זיהומים בדרכי הנשימה נהוג לבדוק שרמת ויטמין D בגופו של החולה היא ברמה תקינה ולתת תוספת מוויטמין זה במידת הצורך.

מחקר שערך שירות הבריאות הבריטי NHS ופורסם בשנת 2020, מצא כי מתן ויטמין D לחולים עם רמה נמוכה של הוויטמין הפחית את הסיכון להתרחשות זיהומים בדרכי הנשימה. דבר זה אושש מחקרים קודמים בדבר חשיבות הוויטמין להתמודדות עם זיהומים בדרכי הנשימה.

השפעת של צריכת ויטמין D על חולי קורונה

בשבועות האחרונים פורסם כי מחקר עתידי של אוניברסיטת גרנדה שבספרד, יתמקד במתן ויטמין D לחולי קורונה. התכנון הוא לתת ויטמין D לחולים במצב קל, בינוני וקשה כדי לראות אם יש השפעה על מצב החולה, שכן כרגע אין עדיין מידע מה השפעת ויטמין D על חולי קורונה. הסברה היא שחולי קורונה עם רמת ויטמין D תקינה יהיו חשופים פחות לזיהומים נשימתיים, אך לא ברור אם תהיה לו השפעה על סיבוכים אחרים הנגרמים ממחלת הקורונה.

חוסר בויטמין D בשל מיעוט חשיפה לשמש

בינתיים ויטמין D עלה בהקשר אחר של הקורונה, הישיבה הממושכת בבית. כאמור, ויטמין D נוצר בתהליך שמושפע מחשיפה לקרני השמש. אך כעת, עקב הסגר שנערך במדינות שונות. אנשים עלולים לפתח מחסור בוויטמין בגלל החשיפה המועטה לאור השמש. בחלק ממדינות אירופה, בהן אנגליה, מערכת הבריאות הוציאה המלצות לתושבים להתחיל וליטול ויטמין D וזאת בשל השהייה הממושכת בבית ובמקומות סגורים.

חשוב לציין, שלמרות פרסומים שונים ברשתות החברתיות בתקופה האחרונה, נטילת ויטמין ככל הנראה אינה מקטינה את הסיכוי להידבק בנגיף הקורונה אלא רק מפחיתה את הסיכון לסיבוכים ותחלואה נלווית למי שכבר חלה בקורונה. כדי להקטין את הסיכוי בהדבקה יש לשמור על הנחיות משרד הבריאות בדבר ריחוק חברתי, שטיפת ידיים ועוד.

דילוג לתוכן