ויטמין D -לא עוזר כשלא חסר

מחקר: תוסף ויטמין D לא מסייע להפחתת זיהומי דרכי נשימה עליונות אצל חולים שרמות הויטמין תקינות בגופם

ממצאי מחקר שונים הראו כי קיים קשר הפוך בין רמות ויטמין D מסוג סרום 25OHD בדם ורמות הויטמין בדם לבין השכיחות של מקרי זיהומים בדרכי הנשימה העליונות upper respiratory tract infections (URTIs). כלומר ככל שרמות הוויטמין גבוהות יותר, כך היה הסיכון לתחלואה במחלות דרכי הנשימה העליונות נמוך יותר. יחד עם זאת ממצאים באשר להשפעה של רמות ויטמין D בעקבות שימוש בתוספים לא הובררו.

משאף לטיפול באסטמה ובעיות נשימה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Magnus Manske
משאף לטיפול באסטמה ובעיות נשימה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Magnus Manske

לכן ביקשו החוקרים במחקר זה שנערך בקרב מעל 320 נבדקים בריאים בוגרים בניו-זילנד במחקר כפול סמיות, פלצבו-בקרה, שעבר רנדומיזציה, לבחון את השפעת תוסף ויטמין D במינון של 000 100 IU על שכיחות וחומרת תסמיני זיהומים בדרכי הנשימה העליונות. החוקרים בחנו את שכיחות מקרי הזיהומים ומשך האפיזודות של הזיהומים הנשימתיים כמדד מרכזי למול רמות ויטמין D בדם בעקבות שימוש בתוספי ויטמין D. מן הממצאים העלו החוקרים כי לא נמצא שוני משמעותי מבחינה סטטיסטית בין קבוצת הנבדקים שהשתמשו בתוסף ויטמין D במינון זה לבין נבדקי קבוצת הביקורת. הבדל משמעותי לא נתגלה לא ברמת התסמינים, שכיחות הזיהומים וימי המחלה שהחסירו הנבדקים מעבודתם.

ממצאים אלה חשובים משום שהם מחדדים את השוני בדבר השפעת הוויטמין על התחלואה בזיהומי דרכי הנשימה בין הנבדקים במחקרי העבר שלהם היה מחסור בויטמין זה ולכן רמה גבוה שלו היתה קשורה לפחות תחלואה לבין הנבדקים במחקר זה שהחלו את הניסוי ברמות ויטמין D תקינות. הללו לא נהנים משינוי בתחלואה ומשך הזיהומים בעקבות רמות שונות של ויטמין D בגופם.

הממצאים פורסמו בכתב העת JAMA על ידי חוקרים אמריקאים מבית הספר הארוורד לרפואה בבוסטון, בית החולים הכללי במסצ’וסטס, וחוקרים מניו זילנד.