ויטמין D לשיפור תפקוד הריאות במעשנים

ממצאי מחקר חדש: לוויטמין D יש השפעה מגינה מפני נזקי העישון על תפקוד הריאות במעשנים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
משאף לטיפול באסטמה ובעיות נשימה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Magnus Manske

חוקרים: מחסור בויטמין D במעשנים קשר לתפקוד ריאות לקוי והתדרדרות מהירה בתפקוד הריאות במעשנים יותר מ20 שנים

לויטמין D ישנן השפעות נוגדות דלקת, העצמת מערכת החיסון ופעילות אנטי סרטניות ואילו לעישון יש השפעות הפוכות ומזיקות. לפיכך ביקשו החוקרים במחקרם זה לברר האם ישנו קשר בין הסיכון של מעשנים לבעיות נשימה כמו הידרדרות בתפקודי הריאות ולתפקודי ריאות לקויים לבין חוסר בויטמין D באותם נבדקים. 

במחקרם בחנו החוקרים 626 גברים שרמות ויטמין D 25-hydroxyvitamin D בגופם נמדדו בשלוש הזדמנויות שונות בין השנים 1984 ושנת 2003. החוקרים הגדירו מחסור בויטמין D על פי המידע המחקרי הקיים כרמות של פחות מ20 ננוגרם למילילטר. החוקרים ערכו בחינה של הקשר בין רמות הויטמין לבין תפקוד הריאות ומהירות הדרדרות תפקוד הריאות של המעשנים בעלי המחסור בויטמין ג.

מן הממצאים עלה כי באופן כללי רמות ויטמין D לא השפיעו על תפקוד הריאות או על קצב הדרדרות תפקודי הריאות באנשים שאינם מעשנים.

יחד עם זאת בקרב אנשים שמעשנים נמצא קיים מתאמי ישיר בין מחסור בויטמין D לבין תפקוד הריאות וכן הידרדרות התפקוד הריאתי; החוקרים מצאו שאנשים שעישנו וסבלו מחוסר ויטמין D בדם שלהם, היו בלע תפקוד נשימה נמוך יותר וסבלו מהידרדרות בתפקוד הריאות שלהם במהירות רבה יותר בהשוואה למעשנים ללא מחסור בויטמין D.

הממצאים פורסמו בכתב העת בנושאי רפואה דחופה ונשימה American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine על ידי צוות חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת בוסטון שבארצות הברית.

 

דילוג לתוכן