ויטמין D מפחית סיכון לסרטן

ממצאי מחקר חדש מעלים: ויטמין D מפחית סיכון לסרטן, במיוחד סרטן המעי הגס

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

חדשות חמות
חלוקת תאי סרטן. מקור: ויקיפדיה. אילוסטרציה: באדיבות המכון הלאומי האמריקאי לרפואה NIH

מחקר חדש : ויטמין D מצמצם סיכון להתפתחות סרטן בגוף, בעיקר סרטן המעי הגס

מחקרים שנערכו בשנים עברו הצביעו על כך שויטמין D בצורתו בגוף שהינה 25-הידרוקסיויטמין D, מצמצם את התחלואה והתמותה מסרטן. אבל, המחקרים בנושא זה היו די מצומצמים. במחקר שעיקריו יובאו במאמר זה שותפו 16,818 בני אדם שנטלו חלק במחקר הבריאות והתזונה השלישי שנערך בארה"ב (1,2). המשתתפים היו בני גיל 17 ומעלה והמעקב לגביהם נמשך החל מהשנים 1988-1994 ועד שנת 2000. רמות ויטמין D בסרום של כל אדם נבדקו עם תחילת ההשתתפות במחקר. במהלכו, סוכם הסיכון היחסי לחלות בסרטן לסוגיו השונים תוך חישוב משתנים שונים שיכולים להשפיע על התחלואה והתמותה מסוגי סרטן שונים ובהתאמה לרמות ויטמין D בסרום, עם התפלגות לפי גזע, מוצא אתני, מין, גיל וכמות הרטינול בסרום. מאחר ודגימות הסרום נלקחו בדרום ארה"ב בחודשים הקרים ובצפון בחודשי הקיץ, בהתחשב בעובדה שאור שמש מייצר ויטמין D בעור, נבדק גם קשר עונתי לרמות של ויטמין D בסרום.

תוצאות המחקר
בסיכום של 146,578 שנות חיי אנשים, נמצא ש-536 אנשים נפטרו מסרטן. במחקר זה, לא נמצא קשר משמעותי מבחינה סטטיסטית בין רמות ויטמין D בסרום לבין התמותה מסוגי סרטן שונים, חוץ מאחד – סרטן המעי הגס.
התמותה מסרטן זה עמדה ביחס הפוך לרמת ויטמין D בסרום כאשר אצל אלו שרמת הויטמין בסרום הייתה 80 ויותר ננומול לליטר, הסיכון לתמותה מסרטן המעי הגס הייתה נמוכה ב-72% יחסית לזה שהיה בקרב אלו שרמת ויטמין D אצלם בסרום הייתה 50 ננומול ופחות. מחקר זה מלמד על החשיבות העליונה של ויטמין D למניעת תחלואה ותמותה מסרטן המעי הגס.
מחקר זה אישר נתונים שהיו ידועים מכבר. מזה שנים רבות היה ידוע שבין תושבי ארצות צפוניות, השכיחות של סרטן לסוגיו הייתה גבוהה מספר פעמים יותר מזו שבארצות דרומיות. היו שתלו את הסיבה לכך בזיהומים סביבתיים השכיחים יותר בארצות הצפון המתועשות, אבל מסתבר שהסיבה האמיתית לכך הייתה מחסור בויטמין D, מחסור שהרבה פחות שכיח אצל תושבי ארצות הדרום שטופות השמש.

אין זו התועלת היחידה של ויטמין D. מחסור בו הוא סיבה מרכזית להתפתחות מחלות רבות אחרות ובכללן מחלות לב וכלי דם, טרשת נפוצה, סוכרת נעורים, שפעת, אוסטיאופורוזיס ושברי עצמות אצל מבוגרים. כדי לקלוט מספיק ויטמין D יש להיחשף לשמש, אמנם במידה מבוקרת, אבל ללא מריחת קרמים של הגנה ולמשך הרבה יותר זמן ממה שהומלץ עד כה. לא רק המחקר שעיקריו צוטטו במאמר זה לימד על התועלת של ויטמין D במניעת התפתחות סרטן – מחקר נוסף בו נטלו חלק 1,200 נשים ושנמשך 4 שנתיים, הראה שאצל נשים שנטלו תוספי ויטמין D הייתה ירידה של 60% בתחלואה בסרטן לסוגיו השונים לעומת המצב שהיה אצל אלו שלא נטלו אותו והשפעתו זו הייתה למעשה כפולה מן ההשפעה של הימנעות מעישון. תוצאה זו הושגה עם נטילת תוסף מזון שעולה בפרוטות. למעשה, חוקרים קושרים את ריבוי התחלואה במחלות כרוניות בארה"ב ובקנדה לא מעט במחסור בויטמין D.

אל ויטמין זה התייחסו בזלזול עקב המחשבה שהתועלת היחידה שלו היא במניעת רכית אצל ילדים ושברים אוסטאופורוטיים אצל קשישים. כיום, יותר ויותר יודעים שאין ערוך לחשיבותו. אבל, הדרך היותר יעילה לקליטת ויטמין D היא על-ידי חשיפה לשמש. בקיץ אפילו 10-15 דקות של חשיפה ביום יספיקו. אבל, אגודות למלחמה בסרטן בארה"ב, קנדה וגם בישראל, המליצו על הימנעות גמורה מחשיפה לשמש או התמרחות בשכבות מגן נגד קרינת השמש. בעקבות יישום כל אחת משתי המלצות אלו צפוי להיווצר מחסור בויטמין D על כל השלכותיו הקשות. בריחה מהשמש אולי מצמצמת במידת מה את התחלואה בסוגי סרטן עור שכולם נראים לעין ומרביתם

ניתנים לריפוי, אבל זה קורה תמורת המחיר של ריבוי סוגי סרטן פנימיים קטלניים כמו סרטן המעי הגס וגם סרטן שד וסרטן בלוטת הערמונית. הנתונים מדברים בעד עצמם.
בארה"ב, 15,000 אמריקאים נפטרים מסרטני עור לסוגיהם מדי שנה. אבל, 15,000 אמריקאים נפטרים מדי יום מסוגי סרטן אחרים באיברים פנימיים שונים – מרביתם קשורים גם למחסור בויטמין D.
בעיה זו חמורה יותר בארצות הצפון – היא חמורה גם בארצנו בעיקר בקרב אלו שעובדים מצאת החמה עד צאת הנשמה במבנים סגורים ללא אור שמש ישיר, אלא רק כזה שעובר דרך חלונות זכוכית. מבחינת הספקת ויטמין D, אי אפשר לסמוך על מזון או תוספים שיספקו אותו – רק חשיפה מבוקרת, אבל מספקת, לאור שמש, ובלי מסכי הגנה, תפתור את הבעיה.

*  האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

מקורות 

1) Moss RW. Twisting the record of vitamin D. Townsend Letter – April 2008:47-49

2) Freedman DM, Looker AC, et al. Prospective study of serum vitamin D and cancer mortality in the United States. J Natl Cancer Inst 2007;99:1594-602.

לקריאה נוספת
Cost of cancer treatment.  http://www.usatoday.com/news/
Health/2006-07-10-cancer-costs_x.htm. Accessed Jan 21,08
Jefford M, Tattersall MH. Informing and involving cancer patients in their own care. Lancet Oncology. 2002;3(10):629-37.
World Health Organization. Global cancer rates could increase by 50% to 15 million by 2020.  http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2003/pr2/en/.

דילוג לתוכן