ושט – 5 עובדות חשובות

מה תפקידי הוושט, אילו בעיות רפואיות יש בה, מה גורם לקנה הנשימה למנוע ממזון לעבור לקנה הנשימה. 5 עובדות חשובות ומעניינות על צינור הוושט.

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מדערפואת מומחים
מהי הוושט ותפקידה- 5 עובדות חשובות אודות הוושט. צילום: Pixabay. נטורלהרב קליניק.

ושט הינה צינור באורך 20-25 ס"מ, שדרכו עובר אוכל באמצעות דחיפת שרירי הוושט מהלוע אל הקיבה. מיקום הוושט הוא מאחורי קנה הנשימה. הוושט ממוקמת בעצם בחלק מאורכו של הצוואר למטה לעבר החזה. ושט באנגלית קרויה Esophagus. מה תפקידי הוושט, אילו בעיות רפואיות יש בוושט, מה גורם לקנה הנשימה להסגר למנוע ממזון לעבור לקנה הנשימה במקום לוושט. לפניכם 5 עובדות חשובות ומעניינות אודות צינור הוושט. מה קורה בעת ריפלוקס, מה הקשר בין הוושט לסרעפת ועוד.

ושט – 5 עובדות חשובות ומעניינות

1. בעת שיבוש בתפקוד הוושט נגרמות בעיות רפואיות שונות. בין הבעיות הרפואיות השכיחות שנוגעות לצינור הוושט יש בעיה בסוגר התחתון או העליון של הוושט. כמו כן בעיות בוושט כוללות הצרות של הוושט באופן דלקתי, טבעת ושט שטוחה בחלק הנמוך של הוושט. כך גם הפרעה בשרירי הוושט בבליעה, גידולים במפריעים לבליעה ופעילות הוושט. כמו כן גם הרס של רפידת הוושט עקב ריפלוקס קיבה- ושט היא בעיה רלוונטית. ריפלוקס Gastroesophageal Reflux Disease הוא הפרעה שבמהלכה עולה נוזל חומצי מהקיבה במעלה הוושט. רפלוקס גורם לתחושת צרבת בחזה, לדקלת ולצריבה בגרון. רפלוקס פוגע בוושט, יוצר בה פצעים ופוגע ברפידות הוושט. הפרעת ריפלוקס נגרמת בעית סוגר הוושט התחתון, חיידקים, בקע בסרעפת ועוד.

2.אורכה של הוושט הוא בממוצע 20-25 ס"מ באדם בוגר. היא עוברת מהצוואר, לקיבה דרך פתח הממוקם בסרעפת. לא קיים שסתום בין סיום הוושט לבין הקיבה. מה שמונע חזרה של מזון ומיצים מהקיבה לוושט הוא הטונוס של שרירי הסרעפת שהוושט עובר דרכו.

3. הוושט היא אחד האיברים הצינוריים בגוף האדם שהינם חלק ממערכת העיכול. היא צינור המוביל את המזון מחלקו התחתון של הגרון – הלוע אל הקיבה. דפנות צינור הוושט מצופות בקרום רירי. .

4. הוושט אינה סתם צינור שבו עובר המזון. הוושט היא צינור שרירי בעל יכולת הנעה של המזון.  אחרי שאנו לועסים את המזון ובולעים אותו הוא עובר מהלוע לוושט. שם הדפנות בעלות האופי השרירי דוחקות בתנועה גלית את האוכל. למרות שכוח הכבידה לכאורה אמור לגרום לירידת המזון מטה מהלוע לקיבה, לוושט יש יכולת עצמאית שרירית לעשות זאת. כלומר גם ללא כוח הכבידה, שרירי הוושט הם המניעים את המזון מטה לכיוון הקיבה.

5. על מנת שאוכל שאנו בולעים לא יכנס לקנה הנשימה במקום שיעבור לוושט, קיים מכסה הגרון. כיסוי הגרון Epiglottis הוא סחוס דק רירי מאחורי שורש הלשון שסוגר את המעבר מהלוע אל קנה הנשימה בזמן הבליעה. כאשר מדברים תנועת האוויר נדרשת ולכן מכסה הגרון לא סוגר את קנה הנשימה היטב. לכן לא מומלץ לשוחח בעת אכילה.

 

מהי ושט, כיצד היא בנוי – הסבר על מבנה הוושט והאנטומיה שלה

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן