זומטה מפחיתה תמותה מסרטן השד וחזרתו

מהי התרופה שמפחיתה תמותה מסרטן השד ומפחיתה סיכון לחזרת המחלה?  סרטן השד הוא סוג של סרטן שמקורו בתאי רקמת השד. זוהי מחלה מורכבת שיכולה להשתנות בביטוי  ובהתנהגות שלה. המאפיין העיקרי של סרטן השד הוא צמיחה בלתי מבוקרת של תאים חריגים בתוך השד, היוצרים גוש או גידול. אם לא מטופלים או אם התאים הסרטניים מתפשטים לחלקים אחרים בגוף. התפשטות זו עלולה להיות מסוכנת וקטלנית.

הגורמים המדויקים לסרטן השד אינם מובנים במלואם, אך זוהו מספר גורמי סיכון:

  • גורמים גנטיים – קשורים להיסטוריה משפחתית של סרטן השד, במיוחד בקרב קרובי משפחה כמו אמא, אחות או בת. מדובר במוטציות בגנים ספציפיים, כגון BRCA1 ו-BRCA2, אשר קשורות לסיכון גבוה יותר לפתח סרטן השד.
  • מגדר וגיל: סרטן השד נפוץ יותר בנשים, אך גם גברים יכולים לפתח אותו. הגיל מהווה גורם משמעותי. הסיכון עולה ככל שמתבגרים.
  • גורמים הורמונליים: הורמונים כמו אסטרוגן ופרוגסטרון יכולים להשפיע על הסיכון לסרטן השד. נשים עם מחזור מוקדם, גיל המעבר מאוחר או טיפול הורמונלי חלופי מצויות בסיכון גבוה יותר.
  • אורח חיים וגורמים סביבתיים כגון צריכת אלכוהול, עישון, השמנת יתר וחוסר פעילות גופנית, יכולות לתרום לסיכון. כך גם חשיפה לרעלים סביבתיים מסוימים ולקרינה ממלאים תפקיד בהתפתחות המחלה.
  • הריון ולידה קשורים גם הם להתפתחות סרטן השד. כך, לידת ילד ראשון בגיל מאוחר יותר או אי הנקה יכולים להיות קשורים לסיכון מעט גבוה יותר.

סרטן השד היא מחלה מורכבת עם גורמי סיכון מרובים, שרבים מהם קשורים זה בזה. בדיקות שד עצמיות סדירות, בדיקות שד קליניות וממוגרפיה מהוות גורם חשוב לגילוי מוקדם ולשיפור סיכויי ההחלמה. אפשרויות הטיפול בסרטן השד כוללות ניתוח, כימותרפיה, הקרנות, טיפול הורמונלי וטיפולים ממוקדים, בהתאם לסוג ושלב הסרטן.

זומטה למניעה וטיפול בבעיות עצם במהלך טיפולים כנגד סרטן השד משפרת הישרדות ומפחיתה הישנות הסרטן

ממצאי מחקר מצביעים על יעילות תרופות המכילות חומצה – זולדרונית כמו בתרופה זומטה Zometa להפחתת חזרת מחלת סרטן השד והפחתת שיעורי התמותה מהמחלה בעשרות אחוזים.

סמל המודעות למחלת סרטן השד. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by. צילום: Jason Meredith
סמל המודעות למחלת סרטן השד. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc2-by. צילום: Jason Meredith

ממצאי המחקר בוצעו בקרב 1803 נשים שלפני הפסקת הווסת עם סרטן השד בשלב התחלתי המתאפיין בהימצאות קולטני אסטרוגן, אשר קיבלו טמוקסיפן או אנאסטרזול לטיפול במחלה ביחד או בנפרד יחד עם תרופה המכילה חומצה זולדרונית למשך שלוש שנים.

לאחר ארבע שנים מתחילת הטיפול, בממצאי מחקר ראשוניים שפורסמו בשנת 2008 על ידי חוקרי מחקר זה, העלו החוקרים כי התרופה זומטה לטיפול וחיזוק העצמות של חולות הסרטן המטופלות בכימותרפיה זו, הייתה יעילה בהפחתת הסיכון להישנותה של המחלה.

כעת בתום שבע שנים מתחילת המחקר, מצביעים החוקרים על ממצאים נוספים באשר ליעילות התרופה בטיפול בסרטן: התרופה כך לפי ניתוח הממצאים השפיעה לא רק על הפחתת הישנות (חזרה) של המחלה בשיעור של 28% אלא גם הפחיתה ב-36% את הסיכוי למוות של החולות שטופלו בתרופה זו. למרות ביקרורות על יכולת ההכללה והסקת המסקנות ממחקר מוגבל זה, מצביעים החוקרים על הפער וחשיבותו בין שיעורי התמותה של נשים המטופלות בתרופה זו לעומת אלה שלא טופלו בה: מתוך 900 נשים שקיבלו גם זומטה נפטרו במהלך תקופת המחקר 33 נשים בעוד שבמהלך אותה תקופה מקרב הנשים אשר לא קיבלו את התרופה יחד עם הטיפולים הנוספים נפטרו 49 נשים מהמחלה.

התרופה נמצאה גם כאפקטיבית במניעת בעיות עצם לחולות סרטן השד המטופלות בכימותרפיה כך שמבין החולות שקיבלו אותה אף חולה לא פיתחה נמק בעצם הלסת או כשלים אחרים, ממצא המדגיש את בטיחות השימוש בה, לטענת החוקרים.

המחקר פורסם במסגרת הסימפוזיון בנושא סרטן השד בסן-אנטוניו בארצות הברית, על ידי חוקרים המייעצים לברת התרופות נוברטיס, יצרנית התרופה זומטה, המשתייכים לאוניברסיטת וינה וממומן על ידי חברת התרופות נוברטיס.