זיהוי מוקדם של אוטיזם וטיפול בגיל צעיר

ממצאי שני מחקרים חדשים מצביעים על אפשרות זיהוי מוקדם של אוטיזם בגיל צעיר ועל היעילות של התערבות וטיפול בגיל צעיר לשיפור ההתפתחות

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהבריאות הילד
זיהוי מוקדם של אוטיזם וטיפול בגיל צעיר. צילום: Pixabay skalekar1992

מתי והאם ניתן לזהות אוטיזם כבר בגיל צעיר?. כיצד משפיעה התערבות וטיפול בילדים עם אוטיזם בגיל צעיר במיוחד על התפתחותם בעתיד ?. ממצאי שני מחקרים חדשים מצביעים על אפשרות זיהוי מוקדם של אוטיזם בגיל צעיר ועל היעילות של התערבות וטיפול בגיל צעיר לשיפור ההתפתחות.

במחקר הראשון מצאו החוקרים כי ניתן לזהות בהתבסס על סרטי וידאו סימני אוטיזם. המחקר בחן האם מומחים יכולים לזהות סימנים של אוטיזם בהתבסס על צילומי וידאו. במחקר הוכיחו החוקרים כי ניתן להשתמש באבחון התבסס על צילומים של סרטוני פעוטות לזיהוי אוטיזם. זאת גם באופן המאפשר זיהוי אוטיזם בקרב תינוקות בני פחות משנה. הממצאים הצביעו על כך שבקרב 89% מהתינוקות במחקר, כבר היה אפשר להבחין בתסמינים מוקדמים לאוטיזם בגילאי 4 עד 6 חודשים. ואולם לפי עורכי המחקר "מרבית ההורים לא ידעו לייחס לתסמינים את המשמעות ההתפתחותית. או לחלופין ציפו שהדברים יסתדרו בהמשך". מחקר זה ראה או בכתב העת International Journal of Pediatrics & Neonatal care.

סימנים לאוטיזם ניכרו כבר בגיל צעיר

במחקר נוסף מצאו מדענים כי סימנים בעלי קשר לאוטיזם ניכרו כבר בגיל צעיר. בין הסימנים שניכר קשר בינכם לבין התפתחות אוטיזם כבר מגיל קטן היו העדר קשר עין, חוסר תגובה לנוכחות ההורה או לקול, פעלתנות יתר או פאסיביות חריגה. עוד התגלו סימנים כמו סירוב לאכול, רתיעת התינוק ממגע, צמיחה מוגברת של היקף ראש התינוק ועיכובים בהתפתחות המוטורית.

ממצאים הצביעו על כך שבקרב 89 אחוזים מהנבדקים אפשר היה לזהות תסמינים כבר מגיל 4 חודשים. לכן פותח כלי סינון לאיתור תינוקות בסיכון. כלי זה מוגן זכויות נוסה כבר בבית החולים איכילוב כפיילוט.

עוד נמצא במחקר השוואתי אחר כי פעוטות שטופלו בהיבטים חושיים, מוטוריים, רגשיים וקוגניטיביים כולל טיפול משפחתי, סביבתי ומערכתי הצליחו להציג התקדמות בכל רכיבי ההתפתחות, במיוחד כשהחלו את הטיפול בגיל צעיר. כלומר לא רק שאפשר לאתר תסמינים מגיל צעיר, אלא שטיפול מגיל זה יכול להיות אפקטיבי.

עורכי המחקרים מאוניברסיטת בר אילן. בין המשתתפים במחקרים הדוקטור חנה אלונים, ד"ר הלל ברוידא, ד"ר דני טיאר, הדוקטור עדו ליברמן, וגיורא שיינגזיכט.

 

דילוג לתוכן