זמן ישיבה ארוך וסיכון למחלות לב

ממצאי המחקר מצביעים על סיכון מוגבר למוות ולמחלות לב בקרב אנשים שיושבים שעות ממושכות ללא פעילות.

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

חדשות חמותמחלות לב
ישיבה במשרד. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: Mattes

מחקר: זמן ישיבה ארוך וסיכון מוגבר למוות ולמחלות לב

יושבים מול המחשב במשך שעות ארוכות מידי יום? גם אם אתם נוהגים לעשות פעילויות כושר לאחר הישיבה בעבודה, למרות שפעילות גופנית תורמת לבריאות הלב ומפחיתה את שיעור התחלואה והתמותה בקרב צעירים ומבוגרים, אין די בכך.  מחקר מעלה כי אנשים שמבלים זמן רב בישיבה במהלך היום, מצויים בסיכון מוגבר ללקות במחלות לב, ולתמותה מוקדמת ממגוון מחלות, ללא קשר לפעילות גופנית שעשו בזמן הפנוי שלהם.

במחקר שהתפרסם בכתב העת לנושאי בריאות וספורט Medicine & Science in Sports & Exercise ביקשו החוקרים לבחון את כיצד מושפע הגוף מהעדרה של פעילות גופנית ולפיכך ביקשו לבחון את הקשר בין תמותה לבין ישיבה במקום. לשם כך בחנו החוקרים מדגם של 17,013 נבדקים קנדיים בני 18 עד 90.  החוקרים בחנו את משך הזמן הממוצע שאותו אנשים העבירו בישיבה בכל יום – לפי ארבע קטגוריות של משך ישיבה :

  1. ישיבה בשיעור מזערי המתאר אנשים שכמעט ולא ישבו בכלל במהלך היום
  2. ישיבה במהלך רבע משעות היום
  3. ישיבה במהלך חצי משעות היום
  4. ישיבה במהלך שלושה רבעים (75%) משעות היום
  5. ישיבה כמעט במשך כל שעות היום

כמו כן בחנו החוקרים את הפעילות הגופנית של שעות הפנאי שאותה ביצעו הנבדקים, האם ועד כמה הנבדקים מעשנים סיגריוות, שותים אלכוהול ומשתנים נוספים. החוקרים ניתחו נתונים שנאספו במהלך 12 שנים על מנת להעריך את גורמי הסיכון והתמותה של הנבדקים. במהלך התקופה התגלו 1,833 מקרי מוות מהם 750 מקרי מוות כתוצאה ממחלות לב- קרדיו-וסקולריות ו-547 מקרי תמותה ממחלת הסרטן, וזאת במהלך 204,732 שנות אדם.

מן הממצאים עלה כי לאחר שיקלול המשתנים, נמצא קשר בין משך הזמן שאדם מבלה בישיבה במהלך היום לבין סיכוי התמותה שלו מכל גורמי הסיכון לתמותה מוקדמת. מן הממצאים עלה כי:

  1. בהשוואה לישיבה בשיעור מזערי , ישיבה במהלך חצי משעות היום קשורה לסיכון מוגבר לתמותה של פי 1.11 ולסיכון מוגבר לחלות במחלות לב קרדיו-וסקולריות פי 1.22
  2. בהשוואה לישיבה בשיעור מזערי , ישיבה במהלך שלושה רבעים (75%) משעות היום קשורה לסיכון מוגבר לתמותה של פי 1.36 ולסיכון מוגבר לחלות במחלות לב קרדיווסקולריות פי 1.47
  3. בהשוואה לישיבה בשיעור מזערי , ישיבה כמעט במשך כל שעות היום קשורה לסיכון מוגבר לתמותה של פי 1.54 ולסיכון מוגבר לחלות במחלות לב קרדיו-וסקולריות פי 1.54

הממצאים ולפיהם ככל שמשך הישיבה הממוצע ביום גבוה יותר, כך עולה הסיכון לתמותה ולמחלות לב, נמצאו כתקפים גם בקרב אנשים שהיו פעילים ועסקו בפעילות פנאי ספורטיבית, וגם בקרב לא מעשנים, וכן בקרב אנשים שונים גם לאחר קיזוז התלות במשקל הגוף, במין הנבדק ובגילו.

ישיבה מול מחשב, ישיבה בדלפק קבלה או בעמדת שירות, היא מנת חלקם של רבים מהעובדים בעולם המערבי. לפיכך, ממליצים החוקרים לכל אחד מאיתנו ליישם את ההמלצות ולהמנע מישיבה ממושכת ללא תנועה ופעילות וכן החוקרים ממליצים לרופאים להדגיש בהמלצותיהם לציבור המטופלים גם את הצורך להמנע מישיבה ממושכת למשך שעות ארוכות.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן