זרם חשמלי מוחי עשוי לסייע לשיקום משבץ

מצאי מחקר חדש מצביעים על יעילות טיפול בזרם חשמלי מוחי לסייע לשיקום משבץ

האם ניתן להאיץ ולסייע בקצב השיקום של הסובלים משבץ מוחי ? ממצאי מחקר יישומי חדש מצביעים על ממצאים מבטיחים בדבר הסיכוי לשיקום מהיר יותר באמצעות שימוש בזרם חשמלי עדין במוח.
שבץ מוחי הפוקד אדם עלול לגרום לנזק רחב וארוך טווח המשפיע על ירידה בכושר התנועה לעיתים קרובות בצד אחד בלבד של הגוף. רבים מן האנשים שחוו שבץ מוחי נדרשים לתקופה משמעותית של שיקום ופיזיותרפיה על מנת לשקם את תפקודיהם. ממצאי המחקר החדש מצביע על יעילות של זרם חשמלי עדין במיוחד לשיקום תנועות הידיים, כסיוע שיקומי לחולים שסבלו משבץ מוחי. 

שבץ מוחי. מקור: ויקיפדיה. ברישיון CC3-by sa צילום: Bobjgalindo
שבץ מוחי. מקור: ויקיפדיה. ברישיון CC3-by sa צילום: Bobjgalindo

במחקר השתתפו 13 מטופלים בגילאים 30 עד 80 גברים ונשים שחוו סוגי שבץ שונים, שזכו לגירוי חשמלי עדין במוחם. שיטת הטיפול מכונה transcranial direct current stimulation or TDCS כוללת העברת זרם חשמלי זעיר של 1 מיליאמפר במוח באמצעות פד חיצוני.
הממצאים העלו כי במטופלים אלה חל שיפור של 5 עד 10% ביכולת להניע את הידיים בעקבות הטיפול. השפעתו של טיפול אחד נמשכה לאורך שעה לאחר הטיפול אולם החוקרים סבורים כי טיפול לאורך זמן בקביעות יביא לשיפור משמעותי ולדבריהם ממצאים נוירולוגיים נוספים מצביעים על השלכות שנמשכות במשך חודשיםף על ידי הפעלת איזורים במוח באמצעות גירוי מעין זה.

ממצאי המחקר פורסמו כתב העת המדעי בנושאי המוח Brain על ידי חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד היוקרתית באנגליה.
החוקרים מדגישים כי לפני שהטכניקה תיושם באופן נרחב יש להעמיק חקר באשר להשלכות הטיפול, תופעותיו, המינון הנחוץ ועוד. בשלב המחקר הבא, מבקשים החוקרים לבחון בקרב 30 נבדקים שחוו שבץ מוחי את השפעת הטיפול המתמשך באמצעות העברת זרם חשמלי מזערי כטיפול עזר לפיזיותרפיה.