חג שמחת תורה – ברכות, מנהגים ומהות

שמחת תורה הוא חג המצוין בקרב יהודים. מהו חג שמחת תורה, מהי שבת בראשית, טקסטים של איחולים וברכות לדוגמה לשמחת תורה, אילו מנהגים יש בשמחת תורה ומהן הקפות. לפניכם תשובות לכל השאלות הללו ואחרות לגבי יום טוב שמחת התורה. חג שמחת התורה הוא נקודת ציון החוגגת את השלמת הקריאה של התורה ומציינת את ההתחלה מחדש של הקריאה בתורה. בחג שמחת תורה נהוג לקרוא את פרשת וזאת הברכה. הפרשה נקראת בשמיני עצרת. שמיני עצרת בישראל הוא בכ”ב בתשרי. מחות לישראל נחגג שמיני עצרת במועד אחר. בשנת 2021 שמיני עצרת חג שמחת תורה נחגג ב27-28 בספטמבר. ואילו בשנת 2022 חג שמחת תורה נחגג בתאריך 16 עד 17 באוקטובר. בשנת 2023 יצוין חג שמחת תורה מיום שישי 6 לאוקטובר ועד שבת 7 לאוקטובר 2023.

פרשה זו היא הפרשה האחת עשרה בספר דברים. פרשת וזאת הברכה היא מפרק ל”ג בפסוק הראשון של ספר דברים. סופה של הפרשה נגמר בסוף ספר דברים בפרק ל”ד בפסוק י”ב. פרשה זו הנקראת בחג שמחת תורה היא הפרשה הכי קצרה בכמות המילים והאותיות בה. פרשה זו היא היחידה שנקראת ביום שאינו בשבת, כשאר הפרשות.

מהו חג שמחת תורה

חג שמחת תורה הוא כאמור היום בו מציינים את סיום מחזור קריאת התורה. וביום זה מציינים את החגיגה של התחלת קריאת המחזור החדש של קריאה בתורה. מועד חג זה בישראל הוא בשמיני עצרת.

מחות לארץ ישראל נחגג שמיני עצרת ביום טוב שני של גלויות. יום טוב של גלויות הוא מועד חגיגת חג יממה אחת לאחר החגיגה או המועד שנחוג בתחומי ארץ ישראל. זאת מאז ימי חז”ל. וזה בהתייחס לכל אחד מהימים הטובים. לכן חג שמחת תורה מחוץ לישראל נחגג ביום טוב של גלויות בשמיני עצרת בכ”ג בתשרי. בשונה מכ”ב בתשרי שהוא שמיני עצרת בארץ ישראל.

שמות אחרים של חג שמיני עצרת או שמחת תורה הוא יום שני של שמיני עצרת או יום טוב האחרון של חג.

שבת בראשית

שבת בראשית היא השבת שבה מתחילים לקרוא מחדש מבראשית את התורה. זאת לאחר סיום מחזור קריאת התורה אותו מסיימים בפרשה האחרונה שקוראים במחזור השנתי של התורה בשמחת תורה. כלומר שבת בראשית היא השבת שפותחת את מחזור קריאת התורה לאחר סיום קריאתה וחגיגת שמיני עצרת בחג שמחת תורה שלאחר חג סוכות. שבת בראשית הינה השבת שמציינים כשעוברים מחודש תשרי חזרה לשגרת חודשי השנה.

חג שמחת תורה - ברכות לחג, מנהגים, שבת בראשית ועוד. צילום: Pixabay-OpenClipart-Vectors
חג שמחת תורה – ברכות לחג, מנהגים, שבת בראשית ועוד. צילום: Pixabay-OpenClipart-Vectors

ברכות לשמחת תורה

ברכה לחג שמחת תורה

חג שמחת תורה שמח! חגים וזמנים לששון, מועדים לשמחה וברכה.

שיהיה לך ולבני המשפחה חג שמח, ברכה לבריאות ושמחה, הצלחה, שפע, צדקה וחסד.

שישו ושמחו בשמחת תורה, ותנו כבוד לתורה וברכו את ה’ המבורך.

שתהיה לך רפואה שלמה תמיד, פרנסה טובה, עשיה ויצירה מבורכת. השבח לבורא כי באה שמחה גדולה ואורה וששון.

 

איחולים וברכות לשמחת תורה

לחג שמחת תורה אברך אותך ואת בני המשפחה בברכת חג שמח, בריאות איתנה, שפע ועשייה ברוכה.

מי יתן וימינו ימלאו חג ושמחה, נגינה ושיר של אמונה, מודעות, מימוש העצמי, התגשמות החלומות והצלחה רבה. חג שמח!

וגם אברכך שתחל שנה טובה ומתוקה, מלאת שמחה וסיפוק, צדקה, ברכה וטוב. חג שמח!

 

אולי יעניין אותך גם:

 

חג שמחת תורה- מנהגים

המנהגים בשמחת תורה הן לחגוג את מועד סיום מחזור הקריאה בה בחגיגות, בסעודות גדולות וריקודים.

המנהגים של שמחת תורה כוללים אמירת פיוטים מול ספרי התורה. כמו כן נהוג לעשות סעודות לציבור בחג זה. ובמיוחד ידועות ההקפות של שמחת תורה כמנהג שנוהגים בחג זה. ההקפות של שמחת תורה הן מנהג בו לוקחים את ספר התורה ומקיפים כמה פעמים את הבמה שבה קוראים בספר התורה בריקודים. לאחר השתרשות מנהג זה היו העושים הקפות ומסתובבים סביב הבמה ללא ריקוד.

הקפות שמחת תורה

הקפות שמחת תורה או מקור מנהג ההקפות הוא במנהג דתי בו מקיפים דבר קדוש. ההקפות המעגליות מסמלות אחדות, שיתוך פעולה, הרמוניה ואחדות חברתית תרבותית או דתית. כך למשל גם בדת היהודית וגם בדתות אחרות נהוג להקיף דבר קדוש בריקודים.

בחג סוכות ביהדות מקיפים את במת בית הכנסת עם ארבעת המינים בכל יום מימי חג הסוכות. בשמחת תורה המנהג הוא להוציא את ספרי התורה מארון הקודש ולעשות איתם הקפות של במת בית הכנסת המלוות בריקודים, שירה ושמחה מרובה. נהוג לבצע שבע הקפות סביב הבמה תוך כדי שירה משמחת כמו השיר “מפי אל”. לפיוט מפי אל – מילים ייחודיות של שיר ניגון זה אשר מהלל את בורא עולם, משבח את משה מוסר התורה לעם ישראל ומשבח את בני ישראל שמקבלים אותה.

 

שישו ושמחו בשמחת תורה- שיר לחג