חדשנות, אקולוגיה וקיימות

מה חשיבות החדשנות האקולוגית, הקיימות ואיכות הסביבה בעידן המודרני, מהי קיימות ומה ניתן לעשות לטיפול במשבר האקלים והשמירה על הסביבה

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מדע
חדשנות, קיימות ואיכות הסביבה. צילום: jwvein Pixabay

מהי קיימות ? קיימות מתארת מצב בו דבר מה יכול להמשיך להתקיים לאורך זמן ממושך. קיימות נגזרת מהשורש קיים ועוסקת ביכולת של דבר להיות קיים לפרקי זמן ארוכים. כלומר להיות מערכת או תהליך בר קיימא לזמן ממושך. קיימות בלעז Sustainability.

שיח הקיימות בעידן המודרני מתייחס לרוב לקיימות בהקשר אקולוגי או סביבתי. קיימות סביבתית או קיימות אקולוגית היא היכולת לקיים לאורך זמן מערכת אקולוגית. כלומר היכולת של מערכת בעלת מגוון ביולוגי להתקיים באופן פורה ויציב לפרקי זמן ממושכים. בלעז מכונה קיימות סביבתית environmental Sustainability או  Ecological sustainability.

קיימות מבטאת פיתוח מתון של הסביבה באופן המספק מענה לצרכי האוכלוסייה מבלי לפגוע ביכולת של דורות ההמשך להתקיים בה באופן דומה. דו"ח וועדת ברונטלנד של האו"ם משנת 1987 התוותה שלושה מימדים לקיימות. המימד הראשון עליו מושתת הקיימות הוא המימד הכלכלי. המימד השני הוא המימד החברתי. והמימד השלישי הוא המימד הסביבתי. קיימת אינטראקציה בין גורמים אלה. מודלים שונים כמו מודל המעגלים המקוננים מדגישים את הקשר של המימד הכלכלי והחברתי בהתבססותם על משאבי הטבע כדרך לכימות ערכו של ההון הטבעי.

ממצאי מחקרים שונים מצביעים על המודעות הסביבתית של הציבור לצורך בשינוי ההתנהלות האקולוגית לצד אוזלת היד בשינוי. הממצאים הללו ניכרים בקביעות בסדנאות והרצאות, ליווי וייעוץ משפטי ועסקי שאני עורך בתחום קיימות, אקולוגיה וחדשנות סביבתית, על טכנולוגיה וסביבה או פטנטים והיבטים משפטיים של קיימות. מחד, קיימת שאיפה לשינוי ומודעות במיוחד בקרב הדור הצעיר. ומאידך היזמות, הפרו-אקטיביות והחדשנות לגבי קיימות, סביבה, אקולוגיה ואנרגיות מתחדשות נמוכות. לא זאת בלבד אלא שלמרות השיח הער לגבי קיימות סביבתית, שיפור החדשנות ביזמות טכנולוגית בתחום הקיימות והאקולוגיה וחרף שכלול כלים משפטיים הנוגעים לאקולוגיה וסביבה, רבים סקפטיים לגבי היכולת של המין האנושי ליצור קיימות אקולוגית בעידן האינטרסים הכלכליים במארג הכוחות הבינלאומי הקיים.

חשיבות החדשנות האקולוגית, הקיימות ואיכות הסביבה

בסדנאות והרצאות, ליווי וייעוץ משפטי ועסקי שאני עורך רבים מבטאים פסימיות. זאת לצד ביטוי של צורך בשינוי מהיר. רבים מאד תוהים האם ואיך אפשר לחולל שינוי בתחום וכמהים לכך. אנשים רבים בכל שכבות הגיל, תוהים האם וכיצד להכניס את שיח הקיימות לעולם הטכנולוגיה, העסקים והמשפט לנוכח האינטרסים הרבים העומדים מנגד.

ככל שמדובר בגילאים בוגרים יותר, למשל קהל של עובדים ומנהלים בחברות וארגונים קיימת יותר ציניות ופסימיות לגבי האפשרויות לתקן. בנוסף, מבוגרים נוטים לראות את הצורך בקידום מיזמי קיימות כמשבר או מצב חירום. זאת בהשוואה לתפיסות המובעות בפעילויותיי עם תלמידים וסטודנטים. בשיח הנוגע לקיימות, יזמות, עתידנות וטכנולוגיה, צעירים, תלמידים וסטודנטים מבטאים גישה אופטימית, פרו-אקטיבית ויצירתית יותר לטיפול במשבר האקלים וקיימות סביבתית. הללו מבטאים בהילות רבה יותר בצורך לתקן את שנעשה.

בפעילויות שאני מעביר, משתתפים רבים תוהים מה זה קיימות בהקשר המעשי. כלומר איך נוכל ליצור אותה בהצלחה בהקשר האקולוגי והחברתי בסביבה מודרנית רוויות אינטרסים מסחריים. ואילו הקהל הבוגר יותר תוהה איך מגדירים ומגשימים אידאות הנוגעות לקיימות סביבתית ומה עושים כדי להנחיל וליישם ערכי קיימות ואיכות הסביבה לילדים ובוגרים.

האו"ם הגדיר 17 יעדים שיסייעו לקיימות החברה האנושית וכדור הארץ. הללו קרויים Sustainable Development Goals  SDG. היעדים כוללים פעולה אקטיבית למלחמה בשינוי האקלים והשלכותיו,שמירה על החי והצומח בסביבה כולל שמירה על החיים במקורות מים. כמו כן כוללים היעדים לאפשר לכלל האנשים זמינות וקיימות של מערכת ביוב ואספקת מים, זמינות של אנרגיה ירוקה במחיר סביר, יצירת תעשיות, תשתיות וחדשנות תומכות קיימות. דפוסי צרכנות, צריכה וייצור אחראיים, תואמי קיימות, יעדים אלה כוללים גם היבטי קיימות חברתית של האנושות כמו הפחתה של העוני והרעב. בריאות טובה ורווחה נפשית, שיווין בחינוך, שיוויון מגדרי ועוד.

צעירים למען קיימות

הדור הצעיר היום כבר מכיר בחשיבות הרבה של קיימות ואיכות הסביבה. רבים מהצעירים מעורבים ומודעים לקיימות ומשבר האקלים, ואילו רוב הבוגרים שוקטים על השמרים. כדוגמה נוכל לקחת את המידה בה אנשים מכירים ומתחברים לסמל המאבק לקיימות ואיכות הסביבה – גרטה, האקטיביסטית השוודית; רבים אינה מכירים את שמה של גרטה והמאבק שהיא מייצגת. או שהם הכירו בעבר את שמה, חשו דבר מה לגבי הסוגיה ודחקו את הנושא לתהומות השכחה. העדר המודעות הבלתי נעזרת לגבי זהותה של האקטיביסטית גרטה בבוגרים היא סימבולית. זו מסמנת את ההדחקה, הפסימיות והפאסיביות של בוגרים לגבי נושא הקיימות ומשבר האקלים. רבים מדחיקים את גרטה ומחאתה כפי שדוחקים למסתורי התודעה את מורת רוחנו ממשבר האקלים, הזיהום והעיסוק בסוגיות קיימות.

מיהי גרטה ?

מיהי גרטה טונברי או תונברג או בקיצור גרטה ? גְּרֵטָה טינטין אלאונורה ארנמן טוּנְבַּרִי היא צעירה (כיום בת 18) שוודית שהחלה תנועה מחאה לעצירת ההתחממות העולמית וטיפול במשבר שינויי האקלים. גרטה זכתה בפרסים רבים בעולם על פעילות שהובילה בתחום כמו כמו שביתת בתי ספר למען אקלים,פעילות ברשתות החברתיות, מחאה בפרלמנט השוודי, הובלת מחאת תלמידים ברחבי העולם למען איכות סביבה ועוד.

 

אז גם אם אינכם מכירים את פועלה של גרטה, סיפורה יכול להמחיש את פוטנציאל השינוי. כולנו יכולים להתחיל לפעול באופן מוגבל ומסויג כדי להניע שינוי במגוון רבדים. העשייה לטובת עידוד קיימות יכולה להעשות בשיפור המודעות, הנחלת השיח, שיפור היוזמות בתחום או הרחבת מעגלי החדשנות הטכנולוגית והעסקית בענפים רלוונטים.

וגם פעילות איכות הסביבה למבוגרים יכולה להתחיל בסדנה על קיימות או חדשנות סביבתית או בהרצאה מעניינת בתחום חדשנות, קיימות או חדשנות אקולוגית. בה למדים מה זה קיימות, מה מקורה והצורך בה. לאחר מכן, ניתן לחשוב בתוך המסגרת המשותפת מה ניתן לעשות בדלת אמותינו לעודד שיח קיימות ומיזמי סביבה. כך גם בקרב ילדים ובני נוער – נוכל להתחיל בפעילות סדנה או הרצאה ללימוד קיימות ומשם נמשיך להיבט היישומי. וכך, באדוות קטנות נוכל להרחיב את הגלים היזמיים והחדשניים בנושאי קיימות וסביבה. כך, נוכל ליצור עוד ועוד מודעות, שמירה על הסביבה ולעודד עוד פרויקט ועוד פרויקט איכות הסביבה לילדים ובוגרים, עוד שינוי ועוד תמורה. בהתמדה נוכל לחולל את השינוי הכל כך נחוץ.

מאת ד"ר עו"ד לביא סיגמן. Esq. Lavi Sigman. ד"ר לביא סיגמן משמש בתפקידי ניהול, ייעוץ והוראה שונים בתחום היזמות, החדשנות, קיימות וטכנולוגיה, המשפט, והאסטרטגיה בארגונים וחברות ובמוסדות חינוך לבוגרים וצעירים. לביא עוסק בגיוס הון ומשמש נציג של משקיעים וגופי השקעות בישראל ובעולם. לצד זה לביא סיגמן משמש כיועץ ומרצה לחברות סטארט-אפ ולגופים במשק הישראלי בהדרכות, קורסים וסדנאות. לביא חיבר מספר ספרים בתחום מדעי התנהגות לבוגרים, בני נוער וילדים. סיגמן הינו עורך דין מתמחה בהשקעות בתחום הטכנולוגיה, עוסק ביזמות עסקית וטכנולוגית, קניין רוחני ופטנטים, בעל השכלה במשפט, ייעוץ ארגוני ובוגר תואר ראשון, שני ודוקטורט בפסיכולוגיה.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן