חדשנות בחברה ליצירת פעילויות חדשות

במהלך תהליך חדשנות לחברה המתבצע באופן מקיף חשוב לזהות היכן מצוי הארגון ביחס לסיווג של כל אחת מפעילויות הליבה שלו. מיפוי ייחודי מעין זה מסייע בהובלת תהליכי שינוי וחדשנות פנים וחוץ ארגונית. חלק מתהליך זה מיועד להעניק למנהלי החברה פתרונות חדשנות המסייעים להם לפתוח שווקים חדשים למוצרים קיימים או ליצור מוצרים חדשים לשווקים קיימים ומוכרים או לשווקים חדשים.

כלומר תהליך חדשנות מעמיק מסוגל להעניק ליזמים, בעלי חברות, מנהלי פרויקטים, מנכ”לים וסמנכ”לים העוסקים בפיתוחים שונים של הארגון ומשאביו את הכלים ליצור פיתוחים טכנולוגיים ועסקיים חדשים, יוזמות הקשורות לכוח האדם ופעילות העובדים, איגום הון אנושי, שיתופי פעולה ומיזמים ייחודיים בהתבסס על המשאבים הקיימים שלהם, עם השקעה מינימלית תוך הגדרת מטרות ויעדים והיבטיהם השונים באופן ברור ללא שימוש שגוי ושטחי במודלים כדוגמת מודל SMART.פורטר, SWOT ואחרים.

ניהול תכהליכי שינוי וחדשנות בחברות ליצירת פעילויות עסקיות חדשות. צילום: Pexels Rodolfo Clix
ניהול תכהליכי שינוי וחדשנות בחברות ליצירת פעילויות עסקיות חדשות. צילום: Pexels Rodolfo Clix

סיווג חברות לפי תחומי הייחודיות שלהן

תהליך חדשנות במיוחד בהיי טק, מקיף עוזר לאותם בעלי תפקידים להפסיק לפספס רעיונות רבים, פיתוחים והזדמנויות בשל העדר פעילות מתודית בתחום החדשנות, בשל קטגוריזציה לא מדויקת של הפעילות בה הם עוסקים, העדר הבנה של התחומים בהם הם יכולים לעסוק והעדר ניתוח יסודי של תחומים קשורים, משיקים או חדשים שבהם ניתן ליצור פתרונות חדשניים לעסק שלהם, שיפתח בפניהם שווקים, קהלים ופעילויות שונות.

לפניכם רשימת תחומי פעילות קיימים בתחום ההייטק ותיאור לגבי המאפיין אותם. מנסיוננו הרב בייעוץ של חדשנות לחברות וארגונים, יצירתיות ושינוי ארגוני בפרויקטים מגוונים, קטגוריזציה זו חשובה כיוון שחברות רבות אינן יודעות לסווג את עצמן, לקטלג את שיתופי הפעולה הפוטנציאלים, להבין לאילו תחומים אחרים ניתן להרחיב את הפעילות הקיימת ולהמנע מהעדר מיקוד, באופן שפוגע ביכולת לשווק, להפיץ, להעניק שירות ולחבור לגורמים מתאימים, להגן על עצמם מבחינת קניין רוחני ולהרחיב את היכולת לגייס עבורם הון.

תחום הפעילות ויצירת הזדמנויות

פעילות חברות בתחומים מסוימים ומעבר אל תחומים אחרים מצריכה ניתוח מדוקדק או פיתוח מוצרים קיימים בתחום מסוים עבור תחום אחר, או לחלופין שינוי מודל עסקי או סגמנטציה של לקוחות וקהלי משתמשים ולקוחות אחרים, הינה בעלת משמעות רבה לארגון והכיוון אליו יצעד.

כך כדוגמה – לאחר שעבר עימנו תהליך של חדשנות ומחקר לקוח בעל טכנולוגית עיבוד המשמשת לייעול תהליכים בתחום המיכון התעשייתי בתחום האופטיקה, העביר את המיקוד העסקי שלו לגבי אותה טכנולוגיה לתחום של שבבים, באופן שלא חייב לשנות את פס הייצור אך הוביל בהדרגה לשינוי קהל לקוחותיו ומעבר לסביבה עם ייחודיות מוצר במקום תחרות מחיר, ואף יצירת מיזם ספין-אוף שצלח.

לפניכם סיווגי תחומי הפעילות השונים :

טכנולוגיות תרופות (Pharmaceutical Products): טכנולוגיות העוסקות בפיתוח תרופות שונות. טכנולוגיות אלה כוללות פיתוח תרופות קונבנציונאליות, גנריות, הומאופתיות, תוספי מזון וויטמינים. זאת לשם שימוש רפואי למטרת טיפול במחלות או לשם שיפור הבריאות. פעילות זו כוללת גם מחקרים אשר קשורים לתחום הבריאות, האורגניזם, הגנטיקה והביולוגיה.

טכנולוגיות רפואיות (Medical technologies): טכנולוגיות רפואיות הן שם לטכנולוגיה, מכשור או ציוד לצורך אבחון, ניטור ושימוש רפואי במקרה של טיפול במחלות, בפציעה או בנכות. תחום הטכנולוגיות הרפואיות כולל פיתוח ושימוש במכשור רפואי: החל בפיתוח מטושים או תחבושות פשוטות ועד מכשיר דימות מתקדם.

טכנולוגיות ביולוגיות – מדעי החיים – ביוטכנולוגיה (Biotechnology) : טכנולוגיות העושות שימוש בתהליכים, תפוקות ותשומות הקשורות לתהליכים ביולוגיים המיועדות ליצירת שירותים, תהליכים ומוצרים בתחומים שונים. לדוגמה טכנולוגיות ביוקטליזה, הנדסה גנטית, הפקת אנרגיה בתהליכים ביולוגיים.

טכנולוגיות מידע רפואי (Healthcare IT): טכנולוגיות העוסקות במערכות מידע, יישומים ופתרונות המבוססים על תוכנה. טכנולוגיות אלה מיועדות לניהול ולמיצוי של מידע רפואי, ניתוח מסדי נתונים רפואיים, העברתו הבטוחה בין הלקוחות לארגוני הרפואה ולניהול מחקר ושירותים רפואיים.

טכנולוגיות סייבר ואבטחה (Security): טכנולוגיות העוסקות ביישומי קושחה או תוכנה המיועדים להגנה מפני גישה, שימוש, חשיפה, שיבוש, העתקה או השמדה של מידע ומערכות מידע מצד גורמים, שאינם מורשים או גורמים בעלי כוונת זדון. טכנולוגיות סייבר ואבטחה מיועדות לספק סודיות, שלמות וזמינות של המידע. תחום זה כולל גם אבטחה שאינה בתוכנה, כגון ייצור מערכות מפני אש ופריצה וכדומה. כמו כן, תחום הסייבר והאבטחה כולל אבטחה הקשורה בביטחון לאומי. לדוגמה תחום הסייבר כולל מערכות זיהוי תמונה ותנועה, אמצעים בלתי מאוישים וכדומה.

טכנולוגיות אינטרנט (Internet): טכנולוגיות העוסקות בכל יישום מבוסס תוכנה אשר מיועדים לשימוש במרשתת -האינטרנט. לדוגמה רשתות חברתיות, פלטפורמות לעריכה, שיתוף והפצה של תוכן, בידור, חינוך וגם מנועי חיפוש ותשתיות אינטרנט. תחום טכנולוגיות האינטרנט לא כולל אתרים, דפים ויישומים שלצורך הקמתם נעשה שימוש בטכנולוגיות מדף מן המוכן כמו WIX למשל.

טכנולוגיות תעשייתיות (Industrial Technologies): טכנולוגיות תעשייתיות הן שם כולל לטכנולוגיות העוסקות בפיתוח מוצרים מסוג של מכונות וציוד לשווקים תעשייתיים מגוונים.

טכנולוגיות ביטחון והגנה (Military technologies and Defense): טכנולוגיות ביטחון והגנה הוא שם כולל לכלל הטכנולוגיות המיועדות לשימוש ביטחון אזרחי וצבאי באוויר, ביבשה ובים.

טכנולוגיה חקלאית (Agro Technology): טכנולוגיות העוסקות בתחום החקלאות בהתבסס על פיתוחים של מומחי מדעי החיים, מדענים, חקלאים ומחקר מתעשיות הקשורות לחקלאות. טכנולוגיות חקלאיות הוא תחום הכולל גם טכנולוגיות אשר עוסקות בתהליכים חדשניים בחקלאות, מוצרים ושירותים חקלאיים, ציוד ומיכון חקלאות, מוצרי ושירותי חקלאות יעילה וחדשנית, מערכות טיפול בבעלי חיים וחומרי הדברה וכו’.

טכנולוגיות לטלפון סלולרי נייד (Mobile Applications): טכנולוגיות העוסקות בפיתוחים הקשורים לטלפונים ניידים. טכנולוגיות לטלפון סלולרי הם פיתוחים ויישומים אשר מיועדים למכשירים סלולריים ולמכשירים חכמים. לדוגמה משחקים, בידור, פרסום, עזרים להתנהלות מושכלת בתחומים כמו בריאות, אורח חיים, כלכלה, יזמות, פיננסים וכדומה.

טכנולוגיות מסחר אלקטרוני ופרסום (E-Commerce & Online Advertising): טכנולוגיות מסחר אלקטרוני ופרסום עוסקות בפיתוחים לרבות אתרי אינטרנט, פלטפורמות ויישומים אשר מיועדים לביצוע מסחר באמצעות המרשתת – האינטרנט. כמו כן טכנולוגיות אלה כוללות פיתוחים בתחום שיווק ופרסום התומכות בפעילות המסחר האלקטרוני. תחום טכנולוגי זה אינו כולל יישומי אבטחה של מסחר זה ואתרי מכירות, שיווק או פרסום, העושים שימוש בטכנולוגיות מדף אשר לא בוצע בהן תהליך פיתוח.

טכנולוגיה נקייה (Clean-Tech): טכנולוגיות נקיות או קלינטק הן טכנולוגיות אשר נועדו להפחית השפעות אקולוגיות שליליות ולשפר את השימוש במשאבים טבעיים. תחום הטכנולוגיה הנקייה כולל מוצרים, שירותים ו/או תהליכים של טכנולוגיות ידידותיות, טכנולוגיות מחזור, טכנולוגיות למניעת זיהום אוויר וטכנולוגיות לאנרגיה חלופית.

טכנולוגיות ויישומים עסקיים (Enterprise and Business Application): טכנולוגיות מסוג זה עוסקות ביישומי תוכנה ופלטפורמות, אשר מיועדים לניהול מערך הייצור והמשאבים בתעשיות השונות (ERP) . בנוסף טכנולוגיות ויישומים אלה מיועדים לאיסוף מידע ולניתוחו. זאת על מנת לכוון ולאפשר קבלת החלטות מושכלת. תחום זה כולל תחומי פעילות נוספים בתוכנה. לדוגמה תוכנות לשם עריכת פרסומים, תוכנות לוגיסטיקה, גרפיקה, ל-GIS ועוד.

טכנולוגיות תקשורת (Telecom Technologies): טכנולוגיות העוסקות בפיתוח טכנולוגיה המיועדת להעברת מידע באמצעים אלקטרוניים. כולל תשתיות המשמשות תיווך בין הפרט לבין גורם אחר לשם העברת מסרים או ידע. כולל רשתות (אלחוטיות או סלולריות) לבית ולתעשייה ורכיביהן, אופטיקה לתקשורת, גישה לפס רחב, NGN ורשתות מתכנסות. טכנולוגיות תקשורת הן שם כולל לתחום העוסק גם ביישומי תקשורת. תחום זה כולל את תחום הטכנולוגיה הנרחב הקרוי טכנולוגיות יישומי תקשורת (Telecom Applications): תחום זה עוסק ביישומי תוכנה או קושחה, המיועדים לשליטה, לבקרה, לאבחון ביצועים, לתפעול ולסיוע הפעלתן של רשתות תקשורת (לרבות אלחוטיות), טכנולוגיות הטלקום. תחום זה עוסק בפיתוחים הקשורים לרכיבים אלקטרוניים ומוליכים למחצה המיועדים לתקשורת. בנוסף גם, יישומים המיועדים לטלפוניה ולהעברת קול על גבי האינטרנט (כגון VoIP) או יישומים המיועדים לארגון ולניהול תקשורת מסוג זה. תחום זה כולל בתוכו תת תחום נרחב של טכנולוגיות הולכה ומוליכים למחצה (Semiconductors): טכנולוגיות הולכה ומוליכים למחצה הוא תחום הקשור לפיתוח רכיבים אשר מספקים זיכרון ופונקציות חכמות במערכות אלקטרוניות. תחום זה כולל פיתוח התקנים מוליכים למחצה עבור תקשורת אלחוטית וקווית, מעבדי רשת כמו נתבים ומתגים, רכיבי וידאו ואודיו, מעבדים וסנסורים. כמו כן כולל התחום טכנולוגיות לפיתוח רכיבים לתעשיית ביטחון לאומי, לציוד תעשייתי, EDA, RFID.

 

חדשנות בחברה ליצירת מרכזי רווח ופעילויות חדשות

תחומים אלה מציעים הזדמנויות רבות בתהליך החדשנות אך לא די בכך. לכן חשוב לבצע את תהליכי החדשנות לחברות באופן המעניק ראיה רחבה בהקשר רב מימדי של פיתוח מוצרים ושירותים, שיווק חדשני ושיפור השירות בחברות וארגונים. כמו כן חשוב לפעול באופן מובנה ושיטתי, יסודי ורחב יריעה כדי להציע ללקוח פתרונות תוך שימת דגש על היבטי זכויות קניין רוחני ופטנטים וידע ייחודי, מגבלות משפטיות, רגולטוריות ועסקיות בשוק.

ישנה חשיבות לבצע זאת על רקע ניתוח שיווקי של הצורך, מיתוג, בידול ומיצוב, הלקוחות, המשתמשים והשוק, הפצת המוצר, עת מוצר, ההיבט ההנדסי של ניהול מחזור החיים, תכונות ומאפייני המוצר הקיים והעתידי, אסטרטגיה של הארגון, חזון, מטרות, יעדים ויתרונות התחרותי, ההיבט הניהולי של הצוות המבצע, המבנה הארגוני והאופי משפטי וכלכלי של ההתאגדות, וכן המימון והכדאיות הכלכלית, גיוס ההון ותזרים המזומנים וזאת בשים לב למדדים כלכליים להערכת הפרויקט מבחינה כלכלית ופיננסית.

מאת: ד”ר לביא סיגמן.  Esq. Lavi Sigman.  לביא סיגמן. עו”ד ד”ר לביא סיגמן משמש כמנכ”ל חברת ייעוץ לחדשנות טכנולוגית, בעל רקע מעשי ואקדמי בתחום הייעוץ העסקי-ארגוני והפסיכולוגיה הארגונית  ,B.A, M.A, Ph.D בפסיכולוגיה והמשפט (LL.B Law). ד”ר לביא סיגמן הינו מרצה, יועץ ליזמים, לחברות סטארט אפ ולחברות, מכהן כשותף, מנהל ודירקטור במיזמים בישראל ובעולם בתחומי רפואה, כימיה, ביו-טק, מסחר אלקטרוני ופיננסים. לביא סיגמן הינו עורך דין בתחום מסחרי ודיני קניין רוחני ופטנטים. הוא חיבר מספר ספרים בתחום הניהול והפסיכולוגיה והינו מרצה בתחומי חדשנות, יזמות ופסיכולוגיה.