חובת סימון שומן טראנס על אריזות

נכנסה בפועל לתוקף חובת סימון חומצות שומן טראנס בישראל במזון ארוז. זאת בנוסף לחובה הקיימת לסימון חומצות שומן רוויות וכולסטרול.

חודשיים לאחר כניסתן לתוקף של תקנות בריאות הציבור (מזון) (סימון תזונתי) (תיקון), התשע”א – 2011, לסימון שומן טרנס על גבי אריזות מזון ארוזות, ולאחר שהמוצרים עם הסימון החדש מתחילים למלא את המדפים בחנויות, מתעדכן היום הציבור במהלך, שנועד לעודד אכילה בריאה יותר, במסגרת ‘התכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים, אֶפְשָׁרִיבָּרִיא’ .

החל מ- 1 בפברואר 2014 נכנסה בפועל לתוקף חובת סימון חומצות שומן טראנס בישראל במזון ארוז מראש, בנוסף לחובה הקיימת לסימון חומצות שומן רוויות וכולסטרול.
כדי לתת לציבור מידע מרבי על מזונו, קובעות התקנות החדשות, כי חובת סימון השומנים (חומצות שומן רוויות, כולסטרול וחומצות שומן טרנס), תהיה תקפה כבר משיעור של 2% שומן במוצר ומעלה, ולא ממצב של 4.5% שומן במוצר כפי שהיה קודם. במזון המכיל 2% שומן ומעלה, יכלול הסימון התזונתי את שיעורם של כל אחד מרכיבי השומן, כלומר יפורט איזה סוגי שומן יש במצור: חומצות שומן רוויות, חומצות שומן טראנס וכולסטרול.

ההוראות החדשות חלות על כל המזונות הארוזים מראש, המחויבים כיום בסימון תזונתי והן מחייבות יצרנים ויבואנים של מזון ארוז מראש, שיוצר לאחר ה- 31/1/2014 .
מזונות, שיוצרו לפני סוף ינואר, פטורים מהוראת התקנות עד סוף חיי המדף שלהם.

לדברי שרת הבריאות, יעל גרמן: “מחובתנו כמשרד בריאות לעודד אכילה בריאה יותר לשם קידום בריאות הציבור והקטנת התחלואה. חובת סימון שומן הטרנס היא חלק ממהלך מקיף להגדלת המידע התזונתי לצרכן. המשרד פועל בחודשים האחרונים מול ועדת הכלכלה של הכנסת כדי להעביר תקנות חדשות לסימון תזונתי בחזית האריזה, (FOP (Front Of Package, אשר יספק מידע ידידותי, ברור ופשוט על המזון שאנו צורכים”.

פרופ’ איתמר גרוטו מציין כי “שומן טראנס הינו שומן נוזלי, המכיל בדרך כלל חומצות שומן בלתי רוויות ועובר תהליך הרוויה במימנים, המכונה הידרוגנציה. בעת התהליך, מתמקמים חלק מהמימנים, המתווספים לחומצות השומן, במבנה המכונה ‘טראנס’, וכתוצאה מהתהליך, הופך השומן הנוזלי למוצק. ממחקרים עולה, כי צריכת חומצות שומן מסוג טראנס, כמו גם צריכה של חומצות שומן רוויות, מעלה את רמות הכולסטרול בדם ומהווה את אחד מגורמי הסיכון להתפתחות מחלות לב. לאור המודעות הגוברת לחשיבות מניעת מחלות לב, הוסדר הנושא בחקיקה ונכנסה לתוקף התקנה המחייבת סימון חומצות שומן טראנס, ובמקביל, עידוד הפחתת אחוז השומן במזון מ- 4.5% (כפי שהיה ערב התקנת התקנות), ל- 2%”. לדברי הפרופסור גרוטו: “במדינות בהן נכנסה לתוקף חובת סימון חומצות שומן טראנס חלה הפחתה בצריכת שומן טרנס, עקב עלייה במודעות הצרכן מצד אחד, ומן הצד השני, עקב חשש מפגיעה במכירות של חברות המזון שקידמו שינויים בהרכב התזונתי של מוצריהן. ואכן, כל ארגוני הבריאות המובילים בעולם, מעודדים הפחתת צריכת חומצות שומן טראנס למינימום האפשרי. בכל מקרה, מומלץ בכל גיל שלא לעבור צריכת 1% שומן טרנס מסך הקלוריות היומי.

בארצות הברית נשקלים בימים אלו צעדים נוספים, כמו: שינוי סטטוס השומן הצמחי המוקשה חלקית (המקור העיקרי לשומן טראנס), מרכיב רגיל במזון – למעמד של תוסף מזון על מנת להביא להפחתה משמעותית בהיקף השימוש בו בייצור המזון.

לפרטים נוספים על ‘אפשריבריא’ בפייסבוק: https://www.facebook.com/EfshariBARI.gov