חולי טרשת נפוצה בסיכון נמוך לקורונה

סיכון מופחת לסיבוכי נגיף הקורונה. אילוסטרציה:Fernando Zhiminaicela Pixabay
סיכון מופחת לסיבוכי נגיף הקורונה. אילוסטרציה:Fernando Zhiminaicela Pixabay

נתונים המתפרסמים באנגליה ובאיטליה מצביעים על כך שחולי טרשת נפוצה מצויים בסיכון מופחת ללקות בסיבוכים של מחלת נגיף הקורונה.  טרשת נפוצה  Multiple Sclerosis הינה מחלה כרונית של מערכת העצבים. המחלה פוגעת בתפקוד תקין של תאי העצב במערכת העצבים המרכזית.

זאת על ידי הפחתה במיאלין ופגיעה בו. חולי טרשת נפוצה נוטלים לעיתים קרובות תרופות לדיכוי המערכת החיסונית. לכן מומחים חשבו כי יכולת מערכת החיסון של חולים אלה עלולה להפגע בפעילותה כנגד הנגיף. ואולם ממצאים חדשים אלו המפרסמים בימים אלה מצביעים על תופעה הפוכה.

סיכון מופחת לבעלי דיכוי חיסוני

הממצאים שפורסמו באנגליה,  מבוססים על שכיחות חולי קורונה מתוך סך החולים שהגיעו ליחידות טיפול נמרץ עם קורונה. הנתונים לגבי מעל 2,240 חולים העלו כי רק 2.3 אחוזים היו חולים עם דיכוי של מערכת החיסון (עקב תרופות) . שיעור זה משקף סיכון מופחת פי 3.7 בהשוואה לחולים כאלה שאושפזו בעקבות שפעת במחלקות לטיפול נמרץ בין 2017 ל2019.

נתונים שפורסמו באיטליה מתארים 380 מקרי קורונה בקרב חולי טרשת נפוצה, כשאר מספר המתים היה 5 בלבד, שיעור של 1.3% שהוא הרבה יותר נמוך משיעור התמותה באיטליה של האכולוסיה הכללית. כמו שבהשוואה לשיעור התמותה בקרב בעלי מחלות רקע, נתון זה בולט לטובה אף יותר.

חולי טרשת נפוצה ודיכוי חיסוני פחות פגיעים לקורונה

מומחי רפואה ואימונולוגיה מציעים הסבר אפשרי לתופעה זו. ייתכן שתרופות לדיכוי מערכת החיסון שאותם נוטלים חולי טרשת נפוצה דווקא מסייעות להפחתת תגובתיות הגוף לנגיף. ייתכן שסערת ציטוקינים הנגרמת בגוף עקב נגיף הקורונה, והסיבוכים הנגזרים מהנגיף, לא מתרחשים בשכיחות גבוהה בשל אותו דיכוי חיסוני.

מומחי רפואה מציינים כי ממצאים אלו מצביעים על כך שמנגנוני פעולת הנגיף אינם ברורים, ולא ניתן לשייך כל מחלת רקע, כמו טרשת נפוצה לקבוצת סיכון, באופן אוטומטי. כלומר קימים חולים במחלות שדווקא בגלל המחלה ו/או תרופות הניתנות לטיפול בה מצוים בסיכון מופחת לסיבוכים מהנגיף.

כמובן שכמו כלל האוכלוסיה ואנשים אחרים בעלי מחלות, מומלץ להישמר מחשיפה לנגיף. עקב ממצאים אלו, יש להניח שמרבית הרופאים המטפלים בחולי טרשת ימליצו להם להמשיך לטפל במחלה באמצעות תרופות המדכאות את מערכת החיסון ולא להפסיקן.