חולי טרשת נפוצה מעדיפים תרופה על קנאביס

מחקר : חולי טרשת נפוצה מעדיפים להשתמש בתרופות ולא בקנאביס

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורנוירולוגיה
קנאביס. מריחואנה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. מאת: Bogdan

מסקר שערכה האגודה לטרשת נפוצה בסיוע מכון "ברדנמן", בקרב מאות מחברי האגודה עולה כי מרבית חולי טרשת נפוצה מעדיפים שימוש בתרופה על פני עישון קנאביס.

19% מהחולים חוששים מהשימוש בקנאביס

טרשת נפוצה הינה אחת מהמחלות הנוירולוגיות הקשות ביותר. המחלה חשוכת המרפא, תוקפת בד"כ בגילאים צעירים ומביאה את הסובלים ממנה למצבים קשים של קשיון שרירים וכאבים עצביים קשים ובעקבות זאת לנכות ולפגיעה משמעותית באיכות החיים.כשבעים אחוז מחולי טרשת נפוצה חשים כי המחלה פוגעת במידה רבה באיכות חייהם, כך עולה מסקר שערכה האגודה לטרשת נפוצה בסיוע מכון "ברדנמן", בקרב 368 מחבריה.

כ-70% מהחולים: המחלה משפיעה במידה רבה מאוד על איכות חיינו

כ –% 70 מהחולים ציינו כי התופעות פוגעות במידה רבה עד רבה מאוד באיכות חייהם . עוד נמצא, כי כמחצית מהחולים הצעירים (מתחת לגיל 45) טוענים כי המחלה משפיעה במידה רבה מאוד על איכות חייהם, לעומת רק שליש מבני ה-60 ומעלה.

72% מהחולים מעדיפים תרופה על פני עישון צמח הקנאביס

72% מחולי הטרשת אשר סובלים מקשיון שרירים ו/או כאב מעדיפים ליטול תרופה המבוססת על מיצוי החומרים הפעילים בצמח על פני נטילת קנאביס בצורתו הגולמית באמצעות עישון.
מרבית חולי הטרשת (83%) הסובלים מכאב ומקשיון שרירים קיבלו טיפול כלשהו לכאב – 18% קיבלו קנאביס ו-3% קיבלו סטיבקס, תרופה המבוססת על צמח הקנאביס. 70% מהחולים המאובחנים עם ספסטיות או כאבים עצביים מעולם לא ביקשו או קיבלו המלצה לטיפול בקנאביס. יחד עם זאת, 15% מתוכם קיבלו המלצה מרופא לעישון קנאביס אך העדיפו שלא לעשות זאת.

11% מסרבים לעשן

למרות הסבל מכאבים וקשיון שרירים 19% מהנשאלים מסרבים ליטול קנאביס בשל חששות שונים, ביניהם ניתן למנות את הסירוב לעשן (11%), החשש מההשפעה הממסטלת (8%), החשש מהתמכרות (5%) ואף חשש מגורמים פליליים (1%). 26% מבין הנשאלים כלל לא ידעו כי טיפול מבוסס קנאביס מסייע להתמודדות עם הבעיה ממנה הם סובלים. בקרב החולים עד גיל 45 רק 14% ציינו את החשש מהנושאים שהוזכרו. 10% מהחולים שאינם נוטלים קנאביס ביקשו מהרופא אך הוא סרב לרשום להם בטענה שאינם מתאימים.

לדברי ד"ר מרק דולב, מנהל המרכז לטרשת נפוצה במרכז הרפואי שיבא: "קשיון שרירים וכאבים עצביים מהווים את אחד מהאתגרים הטיפוליים הגדולים ביותר בחולי הטרשת. המרכיבים הפעילים בצמח הקנאביס ידועים כמסייעים לבעיות אלה. עם זאת, קיימים חסמים רבים לשימוש בקנאביס (התמכרות, תופעות לוואי שונות וכו'). סטיבקס, התרופה הראשונה בעולם המבוססת על מיצוי מצמח קנאביס, מאפשרת טיפול באמצעות כמות מדודה ומדויקת של חומרים פעילים כך שיעילותה בטיפול באותן בעיות גבוהה וקבועה לאורך זמן. מעבר לכך, השימוש בתרופה שנחקרה ונבדקה מסייע בהסרת החסמים והחששות שחשים החולים ביחס לצמח הקנאביס ולעישונו".

לדברי ג'נין ווסברג, מנכ"לית האגודה הישראלית לטרשת נפוצה: "הקנאביס מהווה אחד מהטיפולים המרכזיים עבור חולי הטרשת. לצערי, לא כל אפשרויות הטיפול נמצאות בהישג ידם של החולים בעקבות המענה החלקי של סל התרופות. כולי תקווה שבעתיד ייכנסו לסל התרופות אפשרויות טיפוליות נוספות בתופעות קשיון השרירים והכאב אשר פוגעות באיכות חייהם של רבים מהחולים".

דילוג לתוכן