חולי נפש מפורסמים

חיי הזוהר של המפורסמים ומחלות נפשיות. צילום: Pixabay Pexels
חיי הזוהר של המפורסמים ומחלות נפשיות. צילום: Pixabay Pexels

הם יפים ועשירים, ידועים, מפורסמים ומוכרים בכל העולם אך בכל זאת סובלים מבעיות פסיכולוגיות- חולי נפש מפורסמים. מפורסמים רבים סובלים מבעיות נפשיות מגוונות, כמו רבים באוכלוסיה שאינם ידוענים. לפניכם סקירה קצרה ומענינת אודות מחלות נפש של מפורסמים. מחלות של סלבריטאים.

מה מחלת הנפש ממנה סובלים מפורסמים רבים החל ליידי גאגא, אנג’לינה ג’ולי, דה רוק, הנסיכה דיאנה, מייקל פלפס ועד ריאן ריינולדס וג’יי קיי רולינג. לפניכם רשימה מרתקת 10 חולי נפש מפורסמים מוכרים, ממה הם סבלו ולמה; הסבר על מחלות נפש של סלבס שכולם מכירים ועל הקשים שחוו.

1. לאונרדו דיקפריו – הפרעה אובססיבית קומפולסיבית OCD

השחקן האמריקאי הנודע לאונרדו די קפריו, זוכה האוסקר ששחק במגוון סרטים, תאר את ההפרעה שלו – אובססיבית קומפולסיבית, כמצויה תחת ויסות שלו. הוא תאר את העובדה שהוא מודע למצבו ומנסה לשלוט בנטייתו להתנהגויות הכרוכות בהפרעה טורדנית כפייתית זו.

הפרעה אובססיבית קומפולסיבית או טורדנית כפייתית OCD היא מחלה נפשית המאופיינת במחשבות הפוקדות ללא הרף את תודעתו של החולה, ובביצוע של פעולות טקסיות באופן כפייתי על מנת לסלק את המחשבות המטרידות.

סימפטומים של הפרעה טורדנית כפייתית OCD יכולים להיות מחשבות חוזרות ונשנות שלא חולפות מהמודעות, רצון לשוב ולעשות דברים כאשר הדבר נראה לא הגיוני לאמונות שלנו והחזרות הכפייתיות הללו נראות לנו במודעות כמיותרות. כמו כן תסמינים נוספים הם חששות ממחלות והידבקות בזיהומים, דחף לאגור חפצים, כמיהה לספור דברים, להכניס בהם סדר, לשמור על סדר מסוים, לחוש דברים באופן תכוף, ולהרגיש מוטרד ממחשבות היוצרות בנו חרדה.

2. אנג’לינה ג’ולי – דיכאון 

השחקנית המפורסמת אנג’לינה ג’ולי . ג’ולי תארה את הסבל הרב שעברה בעת שסבלה מהפרעת נפש של דיכאון. היא אף חלקה את העובדה שנהגה לחתוך את עצמה עקב הדיכאון. היא ציינה כי הדבר הרגיש עבורה כאקט מרגיע. היא שיתפה את הציבור גם בכך ששקלה להתאבד עקב דיכאון זה.

דיכאון קליני או דיכאון מג’ורי הינו הפרעה נפשית שמתאפיינת ברגשות שליליים, פסימיות, מצב רוח ירוד, ירידה באנרגיות, תחושת ערך עצמי נמוכה, ירידה בהנאה מפעולות שהיו עד כה מהנות וכן אף מחשבות אובדניות.

סימפטומים של דיכאון כוללים חלק מתסמינים אלה: מחשבות ורגשות הכרוכות בחוסר ערך עצמי, תחושת כלשון, אשמה, העדר הנאה, ירידה במצב הרוח ובחיניות, ריכוז נמוך, שנאה עצמית, כעס ותחושת חוסר אונים, הימנעות מפעילות חברתית, ירידה בחשק המיני, בעיות שינה, נטיה למחשבות אובדניות, מחשבות על מוות, תאבון מוגבר או נמוך או עייפות.

 

3. ליידי גאגא – הפרעה פוסט טראומטית

הזמרת המפורסמת ליידי גאגא – סטפני ג’ואן אנג’לינה ג’רמנוטה נחשבת בין הזמרות המצליחות בהיסטוריה העולמית. כשיאנית מכירות של אלבומים ותקליטים, הפכה לאמנית הפופולרית המצליחה ביותר בעולם . היא דורגה כאחת הנשים החזקות בעולם וכאשת השנה.

ליידי גאגא שיתפה את התקשורת במצוקתה כשגוללה את ההפרעה הפוסט טראומטית ממנה סבלה לאחר שחוותה אונס בגיל 19. בראיון טלוויזיה אמרה כי היא סובלת ממחלת נפש – תסמונת פוסט טראומה ושלא התוודה לפני כן על כך. הזמרת חוותה שני אירועי אונס ותארה כיצד האשימה את עצמה ולא חלקה זאת עם איש במשך שנים.

תסמונת פוסט טראומה, הפרעת דחק פוסט טראומטית PTSD היא הפרעה פסיכיאטרית הקשורה בלחץ בשל חוויה של אירוע הנתפס כמאיים על השלמות הנפשית של אדם או השלמות הפיזית שלו.

דוגמאות לטראומות מעין אלה על המערערות על תחושת הבטחון של אדם ועלולות ליצור טראומה הן תאונות דרכים, פיגוע טרור, אונס או תקיפה מינית, עדות למעשה אלימות, תקיפה, רצח או חווית שוד, שריפה ועוד.

אבחון של הפרעה פוסט טראומטית PTSD נעשה אם אדם נחשף לחוויה סובייקטיבית (בעצמו או כעד או שמישהו קרוב לו חווה אותם) שעוררה בו תחושת אימה, איום, חרדה או פחד עז כמו תקיפה מינית, תאונה, אלימות, פיגוע, נטישה, וסכנת מוות.

בנוסף, האדם מתאפיין בלפחות אחד מן הסימפטומים החודרניים הבאים: חזרתיות של זיכרונות שקשורים לארוע, באופן בלתי רצוני, סיוטי לילה שקשורים באירוע הטראומטי או בהשלכתיו, מצוקה או עוררות פיזית (דופק מהיר, עלית לחץ דם, הזעה, סומק בפנים) עקב היחשפות לארוע המזכיר את האירוע הטראומטי, פלאשבקים, כמו כן, אדם זה יגלה לפחות סימפטום הימנעותי אחד כלומר תסמין של הימנעות מרגש או חשיבה שקשורה בטראומה או הימנעות מגירוי המזכיר את הטראומה כמו הימנעות מחפצים, מצבים, אנשים, התרחשויות ומקומות שמזכירים לו את הטראומה.

מעבר לכך, פוסט טראומה מצריכה לפחות שני שינויים רגשיים וקוגניטיבים מבין אלה: העדר יכולת לחוות רגשות חיוביים כמו אהבה, הרגשת ניתוק מאנשים וזרות, האשמה עצמית את עצמי או אחרים לגבי קרות האירוע, תחושות שליליות כמו כעס, אשמה או פחד לגבי האירוע, ירידה ברמת העניין בפעילויות, אמונות שליליות לגבי עצמי ולגבי הסביבה, העדר יכולת להיזכר בדברים חשובים שקשורים לאירוע שחולל את הטראומה.

שני תסמינים לפחות של תגובתיות ועוררות יתר מאפיינים מצבי תסמונת פוסט טראומטית מתוך סימפטומים אלה : דריכות מוגברת, קושי בריכוז, התנהגויות משוללות רסן, הרסניות וללא מעצורים, רגזנות או תוקפנות, הפרעות שינה או בהלה מוגזמת כתגובה.

 

4. דוויין ג’ונסון – דה רוק – דיכאון

דוויין דאגלס ג’ונסון המוכר בשם המקצועי שלו על במת ההאבקות בשם דה רוק, הוא שחקן קולנוע שבעברו היה מתאבק. דווין ג’ונסון – דה רוק האמריקאי-סמואי-קנדי תאר בגילוי לב דיכאון ממנו סבל. הוא הדגיש כי עם דיכאון אחד הדברים החשובים שלמד שהוא אינו לבד. הוא אמר שבעת דיכאון חשוב לזכור שאינך הראשון או האחרון שחווה זאת, ושבשעות קושי זה חשוב לדעת שלמרות שאתה מרגיש בודד, אינך לבד. הוא ייחל לכך שכשהיה בדיכאון היה לצידו אדם שהיה מושך אותו ממצבו הנפשי ומעודד אותו שהדיכאון יחלוף והוא יחזור להיות בסדר.

.

5. מייקל פלפס – הפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות ADHD 

מייקל פלפס הינו שחקן אולימפי אמריקאי ששבר את שיא השיאים והשיג 19 מדליות אולימפיות בקריירת השחיה עטורת הפרסים שלו. מייקל פלפס סבול מהפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות Attention Deficit Hyperactivity Disorder. הסלבריטאי האולימפי סובל ממחלה זו בדומה לרבים אחרים כמו אדם לוין, סולן להקת מארון 5, השחקן והזמן ג’סטין טימברלייק, פאריס הילטון, השף העירום ג’ימי אוליבר, השחקן צ’אנינג טאטום, ריאן גוסלינג ורבים אחרים.

עבור פלפס שסבל מהפרעה זו, היתה בריכת השחיה מפלט בו יכל להוציא את האנרגיות הרבות שלו ולתעל אותן להישגים ספורטיביים עולמיים.

הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ADHD מתארת שני סוגים של התנהגויות – האחת הפרעות קשב וריכוז והשניה היא פעלתנות יתר ודחף לאימפולסיביות.

תסמיני הפרעת קשב מתאפיינים בכך שגירוי סביבתי מסיח בקלות את דעתם של הלוקים בה. הריכוז של הסובלים ממנה נמוך, הם לא קשובים לפרטים, נוטים לשכחנות ומתקשים להקשיב להוראות ולבצען, מתקשים להתמיד במטלות ומשנים את העיסוק שלהם.

לעומת זאת הפרעת פעלנות יתר- היפר אקטיביות מתאפיינת בחוסר שקט, העדר יכולת להיות מצוי ברגיעה, ללא תנועה מרובה. הסובלים מההפרעה זזים באופן מרובה, פעלתנים ונוטים לחוש חוסר מנוח.

הסובלים מADHD נוטים באופן אימפולסיבי לפעול, לדבר, לעצור פעילות, להתנהג ללא ויסות, להפר חוקים וכללים ולהסתכן.

 

6.  הנסיכה דיאנה – דיכאון לאחר לידה

הנסיכה דיאנה הבריטית תארה דיכאון לאחר לידה. היא ציינה שאיש לא דיבר על דיכאון לאחר לידה. היא אמרה שחשה כי לא רצתה לקום ממיטתה בבקרים, חשה שלא מבינים אותה והרגישה כי היא במקום נמוך ועצוב עם עצמה. היא תארה תחושות של אשמה על כך שלא הצליחה להתמודד עם הלחצים והתחושות השליליות.

גם הזמרת המפורסמת והמצליחה אדל תארה כי חוותה דיכאון לאחר לידה. גווינית’ פלאטרו תארה דיכאון כזה לאחר לידתה השנייה. כך גם סלין דיון וקורטני קוקס.

דיכאון לאחר לידה הינו מצב בו נשים חוות דיכאון אחרי לידה, המאפיין 10 עד 15% מהנשים היולדות. דיכאון זה מתפתח בימים עד חודשים ממועד הלידה.

דיכאון לאחר לידה מתבטא בחלק מהתסמינים הבאים: עצבות מועקה, קושי רגשי, עייפות, ירידה במצב הרוח, בתאבון, ביכולת לישון, כעס, דאגה, רגישות או חוסר סבלנות כלפי הסביבה. דיכאון לאחר לידה כרוך לעיתים גם במחשבות על התאבדות ותחושות של חוסר ערך עצמי ואשם.

 

7. דמי לובאטו – הפרעות אכילה והפרעה דו קוטבית

דמי לובאטו, שחקנית, זמרת ויוצרת אמריקאית נולדה באוגוסט 1992. מצעירותה החלה בקריירה של יצירה, שירה ומשחק. היא תארה תקופה קשה של התמכרות, הפרעות אכילה בהתמודדותה עם בולימיה ואנורקסיה. בנוסף, סבלה מהפרעות אישיות ובהן הפרעה דו קוטבית המוכרת בשם מאניה דיפרסיה.

הפרעות אכילה ובראשן אנורקסיה מתאפיינת בירידה חריפה במשקל, חשש לעלות במשקל, עיוות הדימוי הגופני, ירידה במצב הרוח ועוד. זאת לצד בולימיה של בולמוסי אכילה חסרת שליטה בזמן קצר, טיהור הגוף בהקאת המזון או צום / חוקן או פעילות גופנית.

לצד הפרעות אכילה מהן סבלה לובאטו היא גם סבלה מהפרעה בי פולרית – מאניה דיפרסיה. מאניה דיפרסיה או הפרעה דו קוטבית היא הפרעה נפשית בה חווים תמורות חריפות במצב רוח, שאין להן בהכרח קשר לאירועים סביבתיים. בהפרעה זו אדם חווה גלים של מצבי רוח דיכאוניים (דיכאון מג’ורי) ותקופות של מאניה -מצב רוח מרומם או נרגן ופעלתנות להשגת מטרותיו בלי מנוח. בתקופת המאניה יופיעו לפחות שלושה או ארבעה תסמינים וביניהם צורך מועט בשינה, עודף הערכה עצמית, דברנות מתוך דחף, מחשבות מהירות במיוחד, מעבר של הקשב, פעילות מכוונת מטרה במינון אינטסניבי, פעילות משוללת רסן עם סיכון לנזק (למשל נטילת החלטות משמעותיות, בזבזנות קיצונית או הפקרות מינית).

מצב זה פוגע בתפקוד התעסוקתי או החברתי ומצריך לעתים אשפוז לשמירה על האדם מפני פגיעה באחרים או בעצמו. זאת לצד אבחנה של תסמיני דיכאון כאמור מעלה.

 

8. ריאן ריינולדס – חרדה

השחקן הקנדי ריאן ריינולדס ששיחק במגוון סרטים וסדרות וביניהם דדפול, דרין לנטרן, אקס מן ועוד תאר את העובדה שסבל מהעדר שינה זמן ממושך עקב הפרעה נפשית של חרדה. הוא סבל מהחרדה באופן שלא איפשר לו להרדם במשך ימים בעת ששיחק בסרט דדפול בכיכובו. הוא תאר את רמת הציפיות הגבוה מהסרט שגרמה לו למתח עצום שהוביל לחרדה שכרסמה בו.

חרדה היא מצב פיזיולוגי או נפשי של חוסר שקט והעדר רגיעה פיזית או נפשית. זאת עקב מחשבות לגבי אירוע שלילי שעתיד לקרות, על פי תפיסתו הסובייקטיבית של האדם החרד. מחשבות היוצרות חרדה נובעות על איום דמיוני או ממשי, ומתקיימות באופן לא מודע או מודע.

בעוד שפחד הוא תגובה רגשית שלילית כלפי גירוי ספציפי הנתפס כמאיים, חרדה לא קשורה לאירוע חיצוני ולא בהכרח קשורה לאיום עתידי ספציפי ומעוררת לעתים תחושה של חוסר אונים.

מאפייניה  של החרדה כוללים תחושות חשש, לחץ נפשי, דאגה, טרדה, דופק מואץ, נשימה מהירה, רעד, הזעה, ותחושת עילפון או סיחרור.

9. דניאל רדקליף – הפרעה אובססיבית קומפולסיבית OCD 

בדומה לליאונרדו דיקפריו ולידוענים רבים נוספים, גם השחקן דניאל רדקליף, שהתפרסם בזכות תפקידו כ”הארי פוטר”, תאר את ההפרעה ממנה הוא סובל. דניאל רדקליף סובל מהפרעה אובססיבית קומפולסיבית  OCD Obsessive Compulsive Disorder כבר מאז שהיה בן 5, שנים לפני שגילם את הארי פוטר. דניאל רדקליף סובל מהפרעה טורדנית כפייתית בדומה לזמרת קייטי פרי, לשחקנית קמרון דיאז ולשחקן הכדורגל המפורסם דיוויד בקהאם.

 

10. ג’יי קיי רולינג – דיכאון 

מחברת סדרת רבי המכר הארי פוטר, הסופרת המוכרת, אולי המפורסמת ביותר בעולם, ג’יי קיי רולינג חשפה בשנת 2008 כי היא סבלה מדיכאון ושקלה להתאבד עקב מצוקות לאחר שנפרדה מבעלה. היא תארה את הטיפול הפסיכולוגי שקיבלה כמועיל במיוחד.

 

10 מפורסמים מעוררי השראה עם מחלות נפש