חולי סוכרת? שעועית עדיפה על אורז לבן

חוקרים קובעים: שילוב שעועית בתפריט התזונתי במקום אורז לבן תשפר את מצבכם הסוכרתי ותפחית את הסיכון שלכם ללקות בתסמונת מטבולית ו

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורתזונה
אורז לבן. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: David Monniaux

חולי סוכרת? שעועית עדיפה על אורז לבן

סובלים ממחלת סוכרת ורוצים לשפר את המדדים הסוכרתיים ולשמור על הבריאות ? בעלי סיכון לסוכרתיות? רוצים להפחית את הסיכון ללקות בתסמונת המטבולית ? ממצאי מחקר חדש שפורסם לאחרונה מצביע על עדיפותה של שעועית על פני אורז לבן בהשפעתה הבריאותית, במיוחד על אנשים הסובלים מסוכרתיות או סוכרת מסוג 2.

צריכת גבוהה  של אורז לבן בתפריט התזונתי נמצאה כקשורה לסיכון מוגבר ללקות בתסמונת מטבולית metabolic syndrome וכן בסיכון מוגבר ללקות בסוכרת מסוג 2. תושבי קוסטה ריקה משלבים בתפריט התזונתי שלהם באופן קבוע אורז לבן ושעועית. החוקרים ביקשו לבחון איזה מזון עדיף ולקבוע מה הקשר בין צריכה של אוז לבן או שעועית לבין סיכון מוגבר ללקות בתסמונת מטבולית או בסוכרת מסוג 2.

החוקרים בחנו לשם כך 1879 נבדקים מקוסטה ריקה שסבלו מסוכרת. הנבדקים בקבוצות השונות נדרשו לשנות את תפריטם התזונתי באופן ששהעלה או הוריד בכמויות של אורז ושעועית בתפריטם התזונתי או הכיל תפריט משולב.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת The American Jouranl Of Clinical Nutrition על ידי חוקרים אמריקאים מהמחלקה לתזונה בבית הספר לבריאות הציבור בהארוורד שבארה"ב.

ניתוח הממצאים העלה כי עלייה של מנה אחת בכמות האורז היומית נמצאה כקשורה לעלייה בלחץ הדם הסיסטולי, עליה בשיעור הסוכר בדם בעת צום, עליה בשיעור הטריגליצרידים בדם, וירידה בכמות הכולסטרול הטוב HDL .

מנגד מצאו החוקרים כי עליה של מנה אחת ביום של שעועית נמצאה כקשורה להפחתה בלחץ הדם הדיאסטולי, עלייה בכולסטרול הטוב HDL וירידה בכמות הטריגליצרידים בדם.

החוקרים מצאו כי החלפה של מנה אחת של אורז באכילת מנה אחת של שעועית, הפחיתה ב-35% את הסיכון של הנבדק ללקות בתסמונת מטבולית.

החוקרים מסכימים כי בתפריט התזונתי יש לנטות לכיוון העדפת השעועית על פני האורז הלבן, בהיותה בעלת ערך גליקמי נמוך יותר, תכולה גבוה יותר של סיבים תזונתיים בריאים, והשפעה חיובית מצטברת במיוחד לגבי הפחתת הסיכון לתסמונת מטבולית וסיכון קרדיו-מטבולי וכן להפחתת השפעות שליליות על חולי סוכרת ואנשים בסיכון לסוכרת מסוג 2.

דילוג לתוכן