חום שפעת וסיכון לאוטיזם

חוקרים: סיכון כפול ללדת תינוק הסובל מאוטיזם בקרב נשים שדיווחו על חום או שפעת במהלך ההריון לפני שבוע 32. שלבי ההריון הראשוניים הם התקופה החשובה ביותר להתפתחות תקינה של הילד. לפיכך, בריאותה של האם, תזונה תקינה, קבלת כל אבות המזון, ויטמינים, מינרלים והעדר שיבושים הורמונליים ופיזיולוגיים, במיוחד בשלבים אלה היא קרדינלית לבריאות העובר והולדת תינוק בלידה תקינה ובריאות התינוק והילד. כיצד משפיעה תקופה של חום במהלך ההריון וזיהום של שפעת של האמא במהלך ההריון על בריאות העובר ? ממצאי מחקר חדש מעלים כי חום שנמשך מעל שבוע ימים אצל האם במהלך ההריון בתקופה שקודמת לשבוע ה-32 להריון מעלה את הסיכון שהתינוק ילקה באוטיזם ב-300%.

תינוק. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc3-by-sa. צילום: sage-ross
תינוק. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc3-by-sa. צילום: sage-ross

במהלך ההריון קיימת רגישות רבה לבריאות האם והעובר. בדיקות הריון לבחינה של מצב העובר, התפתחות מומים בעובר, אבחון הריון בסיכון, הריון חוץ רחמי או ליקויים אחרים הם חשובים. יותר תשומת לב ניתנת לבחינה של הריון חו. רחמי, הריון בסיכון או חשדות למומחים, בהשוואה להשפעת מחלות חום ודלקתיות על ההריון.

מחלות חום – סיכון מוגבר לאוטיזם

במחקרם המעניק, כאמור, דגש על בריאות האם והעובר בהקשר של מחלות ותנאים סביבתיים של האם בהריון על בריאות העובר, מצאו החוקרים כי נשים שדיווחו על כך שלקו בזיהום- דלקת כתוצאה ממחלת השפעת במהלך ההריון, סבלו גם הן משיעור סיכון גבוה במיוחד ללדת תינוק הסובל מאוטיזם, בסיכון של פי 2 !
יחד עם זאת החוקרים מצאו כי במהלך ההריון, זיהום מתון או אפיזודות של חום זמני ולא ממושך או שימוש באנטיביוטיקה לא היו קשורים לסיכון מוגבר לאוטיזם בתינוק.

ממצאי המחקר התבססו על מדגם שכלל 96,736 ילדים בני 8 עד 14 שנים שנולדו בין השנים 1997 עד 2003 בדנמרק. המידע התבסס על נתונים הקשורים לשיעורי זיהומים, אפיזודות חום במהלך ההריון, שימוש בחומרים אנטיביוטיים וכן על פי מדגם רפואי של אבחון ילדים אוטיסטים.

המחקר שפורסם בכתב העת Pediatrics נערך על ידי חוקרים מהמחלקה לרפואה ציבורית ולאפדמיולוגיה המחלקה ללידה ולרפואת ילדים באוניברסיטת ארהוס בדנמרק, וחוקרים מהמכון הלאומי האמריקאי למחקר מומים בלידה ולקויות התפתחותיות של ילדים באטלנטה, ג’ורג’יה בארצות הברית.