חומץ לא מסייע נגד צריבה של מדוזה

חומץ אינו מסייע לצריבה של מדוזה – הוא עוד מחמיר את המצב

מה השפעותיו של חומץ ? ישנן תפיסות רווחות בציבור לגבי יעילותו של חומץ. יש הסבורים כי חומץ מועיל כנגד כאבי בטן, ברפואה העממית. יש המשתמשים בחומץ לטיפולי פנים טבעיים לטיפוח עור הפנים, שמירה על עור פנים חלק והפחתת אקנה. ויש הסבורים כי שימוש בחומץ מועיל כנגד צריבת מדוזה.  בשנה שעברה הסבירה ד”ר לוטן שהאמונה שחומץ מסייע כנגד צריבה של מדוזה היא מיתוס. כעת, לקראת אירועי ליל המדענים, ניסוי במעבדה שלה מראה שהחומץ אף יכול לגרום להחרפת הצריבה

שימוש בחומץ כתרופה לצריבה של מדוזה לא רק שאינו מסייע, הוא אף עלול להחמיר את המצב ולגרום לזרועות הציד של המדוזה לשחרר יותר ארס לגוף, כך התברר בניסוי שנערך במעבדה של ד”ר תמר לוטן ביולוגית ימית מבית הספר למדעי הים של אוניברסיטת חיפה, לקראת אירועי ליל המדענים ביום ה’ הקרוב באוניברסיטת חיפה, שיתמקד בחקר הים.

כבר בקיץ הקודם סיפרה ד”ר לוטן שהמיתוס שהתפתח סביב האפקטיביות של החומץ כחומר שיכול לסתור את ארס המדוזה התבסס על מחקרים שנערכו על מדוזת הקופסא (Box jellyfish) ואין שום מחקר או סיבה להניח שהחומץ משפיע על מנגנוני הארס של החוטית הנודדת, המדוזה “שלנו”. מכיוון שהשנה הנושא של “ליל המדענים” הוא חקר הים, ביקשו במעבדה של ד”ר לוטן לבחון תחת המיקרוסקופ את ההנחה שלהם כדי שיכולו לאמת או להפריך אותה עבור הקהל הרחב.

לשם כך, הם אספו מספר רב של זרועות ציד של מדוזות – האיבר הזעיר באמצעותו צורבת אותנו המדוזה. על גבי כל זרוע כזו מיליוני מנגנוני צריבה זעירים, דמויי מזרק, בגודל של כמאית מילימטר ובתוכם מחט מרובת זיזים. בעת ההפעלה עם מגע בעור האדם מתפתח במזרק לחץ של 150 אטמוספרות – פי 70 מהלחץ המצוי בגלגל מכונית – שגורם לשחרור והחדרת המחט לתוך העור בעוצמה הזהה למהירות כדור אקדח ביציאתו מהלוע.

לאחר שבדקו תחת המיקרוסקופ שזרועות הציד “מלאות” במנגוני הצריבה, החדירו החוקרים חומץ. בתוך מספר שניות החלו מנגנוני הצריבה “לירות” את הארס שבהם ולשחרר את המחטים. כלומר, לא רק שהחומץ לא דיכא או סתר את מנגוני הצריבה, אלה שהוא גרם למנגנונים אלה לפעול במהירות. לדבריו של גדי פירייטנסקי, תלמיד מחקר במעבדה שביצע את הניסוי, בעת עקיצה על ידי מדוזה המדוזה מחדירה את מרבית הארס שבזרועות הציד אך לעיתים חלק מזרועות הציד או מנגנוני הארס יכולים להישאר על הגוף. שימוש בחומץ יגרום למזרקים שלא “ירו” לירות את הארס שלהם, מה שרק יגביר את הצריבה.

“הטיפול בצריבת חוטית נודדת הינו שטיפה במים והרגעת האזור הנפגע בתכשירים רפואיים. במידה והצריבה הינה על שטח גדול או תגובת הגוף הינה חריפה כמו נפיחות חזקה, אודם או תגובה אלרגית יש לגשת לקבל טיפול רפואי”, הוא מזכיר את הדרך היעילה לטיפול בצריבה.

במסגרת אירועי ליל המדענים באוניברסיטת חיפה תרצה ד”ר לוטן על עולמן המרתק של המדוזות, יצורים בני למעלה מ-500 מיליון שנים, בעלי יכולות הנדסיות שהאדם עדיין אינו מצליח להבין או לשכפל. ד”ר לוטן תציג את המחקרים החדשים ביותר המנסים לשכפל את מנגנוני הצריבה של המדוזה ותסביר מה יכול האדם להפיק מכך.