פיתוח חדשני יסייע בהשתלות ותרומת דם

פיתוח חומר חדשני שמונע דחייה כלפי עירוי דם של תאי דם מסוג שונה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

ללא קטגוריהבריאות הציבור
תאי דם אדומים. מקור: ויקידפיה. ברשיון. צילום: Us National Institutes of Health

 

 

 

 

תאי דם אדומים. מקור: ויקידפיה. ברשיון. צילום: Us National Institutes of Health

קבלת עירוי דם מכל סוגי הדם ? התקדמות מחקרית חשובה בפיתוח חומר שיעזור בהשתלות ותרומת דם

 

עירוי דם חשוב להצלת חיים. סוגי הדם השונים הופכים את ההתאמה בין תורם הדם למקבל דם, לקשה, ומסוכנת לחולה הזקוק למנת דם באופן מיידי.

חוקרים מקנדה מדווחים על פריצת דרך חשובה בדרך ליצירת סוג דם אוניברסאלי-  מצב בו עירוי דם יוכלו להתבצע גם ללא התאמה של סוג הדם של התורם והמקבל.

המחקר מקדם את הרפואה לעבר מוצר של מנת דם שתתאים לכל חולה. החומר מבוסס על הסוואה אימונולוגית כלומר חומר שעוטף את תאי הדם האדומים במנת הדם של התורם לפני שהיא מוכנסת כעירוי למקבל הדם. החומר המיוחד לא מעורר תגובה חיסונית באופן שגורם לנוגדני הגוף של מקבל העירוי לתקוף את התאים הזרים שהוחדרו בעירוי, כפי שקורה כיום בגלל העדר התאמה בין סוגי הדם של התורם והמקבל.

המחקר שפורסם בכתב העת Biomacromolecules עוסק בחומר רב שכבתי הקרוי פולי-אלקטרוליטים. חומר זה לא פוגע בתפקוד וביכולת של תאי הדם האדומים להמשיך להעביר חמצן לתאי הגוף.

כיום, בשל סוגי הדם השונים – דם מסוג A , מסוג B, דם מסוג AB או מסוג O ובשל גורמים נוספים כמו Rh ישנם קרוב ל-30 וריאציות של סוגי דם. עירוי דם מסוג שונה בחולה, גורר תגובה חיסונית חמורה שעשוי לגרור בעיות תפקודיות חמורות עד מוות.

החוקרים מעוניינים ליצור מנות דם "אוניברסאליות"- אחידות המכילות כדוריות דם אדומות המתאימות לכל שימוש בעירוי, באופן שלא מצריך התאמה לפי סוג הדם. לשם כך הם השתמשו בציפוי של תאים חיים במעטה פולימרי, בגישה מתוחכמת שמיועדת לווסת את התגובה כלפיהם מצד הסביבה הפנים גופית.

החוקרים ביקשו להוכיח במחקרם כי אכן שיטת השכבה על שכבה האנטי אימונולוגית  layer-by-layer (LbL) self-assembly nonimmunogenic polyelectrolytes  מיועדת לעצור את מתקפת הנוגדנים כלפי תאי דם אדומים שאינם תואמים לסוג הדם של התורם. ואכן בניסוי הצליחו החוקרים להוכיח כי לאחר ציפוי תא הדם האדומים במעטה הרב שכבתי, תאי הדם המשיכו לתפקד ולהיות חיוניים באופן שנשאו חמצן בצורה יעילה. כמו כן, החוקרים מצאו בבדיקת הנוגדנים כי הגוף לא הפריש אותם בתגובה חיסונית נגד סוג הדם השונה, מכיוון שהוא היה מצופה בחומר זה.

תוצאות אלה לדעת החוקרים מהוות צעד חשוב לקראת סוג דם אחיד- יצירת תאי דם אדומים אוניברסאליים שישמשו לעירוי.

 

דילוג לתוכן