חוסר ברזל מוביל לפגיעה במבנה המוח

חוסר ברזל בתזונה בגיל צעיר פוגע בהתפתחות מבנה המוח בגיל מאוחר יותר

ברזל הוא מינרל חשוב וחיוני בהתפתחות הגוף בשלבי הגדילה וההתבגרות. מחסור בצריכת ברזל בתזונה נדון בהרחבה בספרות המדעית וברזל הוא בין המינרלים השכיחים שנלקחים על ידי הציבור כתוסף תזונה, בעקבות אי ספיגה יעילה שלו וחוסר שלו בתפריט התזונתי המערבי האופייני.  

סריקת מוח PET. מקור: ויקיפדיה ברישיון. צילום: Jens Langner
סריקת מוח PET. מקור: ויקיפדיה ברישיון. צילום: Jens Langner

מחסור בברזל ידוע כגורם המביא לבעיות קוגניטיביות ועודף בברזל קשור לתחלואה מוגברת במחלות נוירו-דג’נרטיביות (מחלות נוירו-דג’נרטיביות הן מחלות הכרוכות בניוון נוירולוגי ו\או מוחי כמו מחלת אלצהיימר, דימנציה, טרשת נפוצה). כעת ממצאי מחקר חדש מעלים כי בנוסף לבעיות השכליות שמחסור בברזל גורם, מחסור כזה בגיל צעיר עלול להשפיע לרעה על המבנה הפיזי של המוח, באופן ההופך אותו לפגיע יותר למחלות נוירו-דג’נרטיביות בגילאים מאוחרים יותר.

על מנת לבחון את השפעת המחסור בברזל על מבנה המוח בחנו החוקרים את רמות חלבון טרנספרין אשר אחראי על העברת הברזל במוח ובגוף, בקרב ילדים בני 11 עד 15. בחלוף שנים, בחנו החוקרים את מוחם של הילדים שבגרו (גילאי 23 בממוצע).
ניתוח המחקרים העלה שמחסור ורמות נמוכות של ברזל, כפי שבאו לידי ביטוי בצעירותם של הנבדקים, היו קשורות באופן מובהק וישיר להתהוות שינויים במבנה של המוח- הן שינויים מיקרו מבניים והן שינויים מאקרו מבניים, אשר הובילו לליקוי מבני במוח ופגיעותו של המוח באיזורים ספציפיים, מה שמוביל לסבירות גבוהה למחלות נוירודג’נרטיביות.

ממצאי המחקר פורסמו על ידי חוקרי מעבדת ההדמיה המוחית באוניברסיטת קליפורניה בארצות הברית בשיתוף חוקרים אוסטרלים מאוניברסיטת קווינסלנד וחוקרים ממכון רייט בהרסטון שבאוסטרליה.