חוסר ויטמין D וסיכון לדמנציה אלצהיימר

מחקר חדש מעלה כי קיים קשר בין רמות נמוכות של ויטמין D  בדם לאלצהיימר ותפקוד שכלי ירוד

ויטמין D (ויטמין די) הוא רכיב חשוב בגוף האדם. ממצאי מחקרים שונים העלו כי לויטמין D נודעת השפעה בריאותית תפקודית ניכרת הקשורות לבריאות העצמות, ספיגת סידן, רככת והיא קשורה לבעיות כמו סרטן, מחלת הסוכרת ואף הפרעות מצב רוח. ממצאי מחקר חדש מעלים כי לרמות הנמוכות של ויטמין D יש קשר גם לירידה בתפקוד השכלי של מבוגרים ולהתפתחות מחלת האלצהיימר.

המוח האנושי. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. איור: National Institute for Aging- NIH
המוח האנושי. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. איור: National Institute for Aging- NIH

במחקרם ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין תפקוד שכלי ודמנציה לבין רמות ויטמין די בדמם של מבוגרים. לשם כך בחנו החוקרים שלושים ושבעה מחקרים מתוכם 8 מחקרים שעמדו בסטנדרטים מחמירים ושישה שכללו קבוצות ברות השוואה ותקנון ביחס לאפיון רמות ויטמין D של הנבדקים – רמות גבוהות משיעור של 50 nmol/L או רמות נמוכות מכך ומצבם הקוגניטיבי, תפקודם השכלי והתפתחות מחלת האלצהיימר במוחם.

מן הממצאים העלו החוקרים כי נמצאה שונות הטרוגני משמעותית באופן מובהק בין הנבדקים שבדמם היו רמות גבוהות של ויטמין D לבין אלו שסבלו מרמות נמוכות של ויטמין D, בקשר להתפתחות מחלת אלצהיימר ובקשר לתפקוד שכלי ירוד כך שנבדקים שנהנו מרמות גבוהות של ויטמין ג בגופם היו בסיכון מופחת לפתח אלצהיימר ומסיכון מופחת לתפקוד מוחי ירוד ודמנציה.

ממצאי המחקר התפרסמו על ידי חוקרים מאוניברסיטת ווטרלו וממכללת פנינסולה לרפואה ובריאות השיניים מאוניברסיטת אקסטר באנגליה ומכון מקלוחלין באוניבריסטת מק’מסטר בהמילטון, אנגליה, בכתב העת בנושא נוירולוגיה Neurology.