חוסר מודעות לקשר בין פרפור פרוזדורים לשבץ מוחי

ממצאי סקר חדש מעלים כי אנשים הסובלים מפרפור פרוזדורים לא מודעים לסיכון משבץ מוחי

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מחלות לב
לב האדם. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. איור: Tvanbr

סקר של האיגוד הקרדיולוגי : הסובלים מפרפור פרוזדורים לא מודעים לסיכון משבץ מוחי

סקר שנערך לאחרונה לקראת מסע ההסברה שעורך האיגוד הקרדילוגי הישראלי בשיתוף האיגוד הנוירולוגי והאיגוד לרפואה פנימית באמצעות מכון המחקר גאוקרטוגרפיה מעלה כי רוב של החולים הסובלים מפרפור פרוזדורים ובני משפחותיהם אינן מודעים לסיכון הבריאותי הרב הטמון במצבם הרפואי כגורם סיכון לשבץ מוחי ומצביע על שיעורים גבוה יחסית של אנשים שאינם מטופלים באופן מניעתי כנגד שבץ חרף הסיכון. 

מן הסקר עלה כי שלושה מארבעה חולים (76%)לא מודעים כלל לסיכון של שבץ מוחי בקרב חולי פרפור פרוזדורים. כחמישית מהחולים וכ-17% מבני משפחותיהם לא מודעים לסכנה משבץ וסבורים כי הסכנה המרכזית היא מהתקף לב. יתרה מזאת, הסקר מצביע על כך ש16% בלבד מבני המשפחה של חולים ורק 6% מהחולים חוששים לסכנת מוות פתאומית. עוד עולה מן הסקר כי 28% בלבד מהחולים הסובלים מפרפור פרוזדוקים וכרבע מבני המשפחה חוששים מן הסיכון הממשי של פרפור פרוזדורים, שהוא שבץ מוחי.

פרפור פרוזדורים הינה הפרעה בקצב הלב אשר באה לידי ביטוי בתחושת דופק בלתי סדיר ומהיר שאליה מתלווה לעיתים תחושת מועקה וכאב החזה, קוצר נשימה, וירידה באיכות החיים. ההפרעה מעלה משמעותית את הסיכון להיווצרות קרישי דם בעליה/פרוזדור הלב השמאלי שעלול להגיע לזרם הדם ולחסום את זרימת הדם למוח וכך להוביל לשבץ. במדינת ישראל סובלים כתשעים אל אנשים מהמחלה, דבר המעלה את הסיכון שלהם ללקות בשבץ מוחי ב500%.

שבץ מוחי Stroke הינו תהליך מהיר בו תפקודו של המוח נפגע במהירות בעקבות שיבושים באספקת הדם למוח בשל דימום מוחי– כלומר שטף דם במוח (שבץ המורגי) או בשל אוטם במוח – שבץ איסכמי הנגרם בגלל קריש דם החוסם את כלי הדם למוח (קריש דם זעיר שנוצר מחוץ למוח או בלב למשל בגלל תופעת פרפור פרוזדורים). בתהליך זה נפגעות היכולות התפקודות של האיזור שנפגע באופן שעלול להוביל לאובדן יכולת התפקוד של האיבר או האיברים עליו אחראי אותו איזור במוח למשל חוסר יכולת להזיז ידיים או רגליים או פלג גוף מסוים, אובדן הראייה או חוסר יכולת להבין את הסביבה או לשוחח.

שבץ מוחי המורגי- שטף דם במוח- הינו תהליך מהיר הנגרם מדימום תוך מוחי בשל קרע בעורק במוח או דליפה מעורק המובילה לדימום שגורם לחץ סביב רקמת המוח ויוצר נזק לרקמת המוח. יתר לחץ דם הוא הגורם השכיח ביותר לתופעה. תופעה פרפור פרוזדורים לא נמצאה קשורה לסיכון מוגבר לשבץ מסוג זה.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן