חוסר שינה מפחית טסטוסטרון

ממצאי המחקר מצביעים על השפעת מחסור בשעות שינה על ירידה משמעותית בכמות הורמון הטסטוסטרון בדם, הפוגעת בבריאות הגבר.

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחדשות חמות
שינה. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי PD. ציור: John w Waterhouse

מחקר: חוסר שינה  מפחית טסטוסטרון

כיצד משפיעה השינה על תפקוד הגוף ? מחקר חדש מצביע על הקשר בין מחסור בשעות שינה כגורם המביא לירידה ברמות ההורמון הגברי טסטוסטרון שאחראי על חשק מיני, בניית שרירים, כוח וחיוניות, צפיפות עצם ועוד.

בחברה המודרני, מחסור בשינה מהווה פרקטיקה נהוגה. רבים אינם ישנים שמונה שעות בלילה באופן קבוע, בשל עומס עבודה ומטלות בבית, ריבוי של בילויים בשעות הערב והלילה, השכמה מוקדמת בשל עבודה, עומס לימודים ועוד. כך, ממצאים עדכניים מצביעים על כך שלפחות אחד מכל שבעה אנשים עובדים בארה"ב ישן פחות מחמש שעות בלילה בממוצע, וסובל מהשפעות נלוות המזיקות לבריאותו כתוצאה מכך.

ממצאי המחקר החדש שפורסם בכתב העת  Journal of the American Medical Association מצביעים על השפעתו של שבוע אחד בלבד שגברים צעירים עברו, עם מחסור בשינה, על הפחתת רמות ההורמון הגברי טסטוסטרון בדם ועל תחושת הכוח המופחתת של הצעירים.

הפרשת ההורמון טסטוסטרון בגברים מתרחשת ברובה בעת השינה. שינה מקוטעת ושינה שהופרעה, נמצאו במחקרים קודמים כקשורות לרמות נמוכות יותר של ההורמון טסטוסטרון.  עוד נמצא כי טסטוסטרון הוא רכיב מפתח הקשור להתנהגות של עוררות מינית התנהגות מינית ורבייה כמו גם לתפקודים בריאותיים אחרים: הורמון זה קשור גם בבניית מאסת שרירים, צפיפות העצם, מרץ וכוח ובריאות כללית.

במחקרם זה, ביקשו החוקרים לבחון את הקשר הסיבתי – כלומר האם וכיצד מהווה השינה גורם המפחית את רמות הטסטוסטרון בדמם של הנבדקים, על ידי מחקר סיבתי מבוקר בקרב 10 צעירים בריאים ללא בעיות שינה וללא רקע של מחלות פסיכיאטריות. הנבדקים נוטרו באופן שדגם את רמות הטסטוסטרון בדם שלהם, בעת שישנו בבתיהם באופן רגיל 8 שעת בלילה, ובעת שנערך המחקר, כשישנו במעבדת שינה רק 5 שעות שינה בכל לילה.

החל בגיל העמידה, גבר ממוצע סובל מירידה בהפרשת הורמון טסטוסטרון בשיעור של כ-0.9-2.2% בשנה. ממצאי המחקר

העלו כי בשבוע הבודד בה ישנו הנבדקים רק חמש שעות במהלך כל לילה, חלה ירידה דרמטית של 10-15% ברמות הטסטוסטרון שהופרשו לדמם, ירידה אשר לוותה בדיווחים עצמיים של הנבדקים על ירידה במרץ ובחיוניות שלהם.

הממצאים מצביעים על כך שחוסר בשינה בקרב צעירים אלה, היה שווה ערך לירידה ברמות הורמון בדומה להזדקנות של 9-16 שנים.

דילוג לתוכן