חוקרים גילו חלבון שעשוי למנוע קטיעת רגליים בחולי סוכרת

מחקר שנערך באונ' ת"א מרמז על יעילות טיפול חדשני לשיקום רגליים פגועות בחולי סוכרת

מערכת האתר

עודכן בתאריך

ללא קטגוריהבריאות הציבור
סוכרת- נמק ברגל סוכרתית. מקור: ויקיפדיה. ברשיון. צילום: Papa1234

גילוי של חוקרים מאונ' ת"א, מציע תקווה לחולי סוכרת- חלבון שעשו לשקם רגליים פגועות ולמנוע קטיעה

ממצאי המחקר, שפורסם בכתב העת European Journal of Vascular and Endovascular Surgery מצביעים על יעילות פפטידים (חלבונים) אנגיוגניים (אנגיוגנזה) לשיקום מערכות של כלי הדם ברגליים של חולים סוכרתיים.

המחקר שבחן את השפעת הזרקת הפפטידים, על שיקום רגלים פגועות של עכברים חולי סוכרת, הצביע על יעילותו של החלבון בשיקום רקמת כלי הדם הקטנים ברגל, אשר נסתמה בגלל אי ספיקת הדם- כתוצאה ממחלת הסוכרת. כך עולה מן המחקר שנערך ע"י הדוקטור בריטה הרדי מבית הספר לרפואה סאקלר באוניברסיטת תל אביב עם עמיתיה החוקרים רייטר, בכור, קליימן, לשם-לב ובטלר מן המחלקה לקרדיולוגיה בבית החולים בילינסון בפתח תקווה

המחקר מתאר את המנגנון שבאמצעותו הזרקתם של הפפטידים הייחודיים מסייעת לשקם כלי הדם ברגלים של הסובלים מנזקי מחלת הסוכרת. המחקר, המפיח תקווה בחולי סוכרת, הוכח כבר בניסויים במעבדה במודלים מחקריים – עכברים והראה כי ששיקום מלא בזרימת הדם מתרחש תוך פרק זמן קצר של כשלושה שבועות בלבד.

במחקרם, אפיינו החוקרים מספר פפטידים – חלבונים זעירים, אשר מורכבים מצירופים של 12 חומצות אמינו, שבניסויים קודמים נמצא כי הם גורמים להתפתחות כלי דם קטנים ברקמות שסובלות מחוסר אספקת חמצן, פפטידים שנמצאו כממריצים השתקמות של כלי דם פגועים. לאחר תהליך ממושך של זיהוי אותם פפטידיםמצאו החוקרים את הצירופים המתאימים, והללו הועברו לסינתוז ויוצרו בכמויות גדולות לצורך ביצוע הניסויים.

לדברי ד"ר בריטה הרדי "הפפטידים שחשפנו נקשרים לתאים המצפים את דפנות כלי הדם ושחושפים חלבון מטרה המתבטא בתנאים שבהם כלי הדם נמצא בחוסר חמצן – אחד ממשפחת חלבוני העקה." ד"ר הרדי, מנהלת מעבדת מחקר במכון פלסנשטיין המשמשת גם כמרצה בכירה בבית הספר לרפואה ע"ש סאקלר אשר באוניברסיטת תל-אביב מסבירה כי "לאחר שמצאנו את הצירוף הנכון ממלאי פפטידים אקראי, חיפשנו רצפים דומים בתוך חלבונים הנמצאים בגוף האדם. גילינו שחלק חשוב מאותו פפטיד שקודם זוהה ממאגר אקראי , קיים בגוף גם כנגזרת של חלבון טבעי"

החוקרים גילו כי כשהם מזריקים את הפפטידים הללו משני המקורות השונים לבע"ח, המתאפיינים ברקמה איסכמית, החלבונים משפרים באופן ניכר את מצב הרקמה.

כבר בשנה שעברה פירסמה קבוצת החוקרים מחקרים שמהם עלה שהוספתם של הפפטידים הללו אשר קושרים את חלבון העקה על דפנות התאים, מונעת את המוות של תאים הנגרם מאיסכמיה. מאחר שנהיר כי גם מות כלי הדם קטנים בכפות רגליים של חולי סוכרת נובע מאיסכמיה, ערכו חברי צוות המחקר ניסויים שיאששו זאת. ואכן ד"ר הרדי בחנה את פעילות הפפטידים ברקמות איסכמיות על רקע מחלת הסוכרת. מן הממצאים עלה שברקמה איסכמית ללא סוכרת פועלים גם מנגנונים טבעיים ליצירת כלי דם שמכילים פקטורי גדילה , אולם ברקמות איסכמים עם רקע סוכרתי, המנגנונים הללו אינם פעילים ואילו הפפטידים אשר פועלים במנגנון שונה, שלא כפקטורי גדילה, לא הושפעו מהרקע הסוכרתי.

"בתוך זמן קצר ראינו יצירה של קפילרות –תאי האב של צינורות הדם וכן כלי דם זעירים. בתוך 3 שבועות התמזגו כלי הדם הללו וחוברו למחזור הדם." הסבירה ד"ר הרדי ופירטה כי החוקרים הצליחו לשקם לגמרי את רגליהם הפגועות של העכברים אשר סבלו מזרימת הדם מוגבלת בגלל מחלת הסוכרת ולהציל את רגליהם. רגלי העכברים, אשר טופלו באמצעות הפפטיד שוקמו והצליעה שלהם פסקה כבר בתוך 3 שבועות בדומה לעכברים בריאים. זאת בשונה ממצבם של עכברי קבוצת הביקורת שסבלו מסוכרת אך לא טופלו באמצעות הזרקת הפפטידים. תוצאות אלה מקדמות את החוקרים לקראת מחקר יישומי בבני אדם.

התוצאות מפיחות תקווה חדשה בקרב חולי סוכרת. זאת לאחר שמחקרים קודמים בחנו חומרים אחרים אשר מכונים "פקטורי גדילה" באותה שיטת ניסוי והעלו שאותם חומרים משפרים רק את המצב הרפואי של עכברים פצועים שאינם חולי סוכרת ולא מסייעים לטפל ברגליים פגועות סוכרתיות של עכברים חולי סוכרת, שנותרו ללא פתרון.

ד"ר הרדי מבקשת לבצע ניסויים קליניים בעתיד בהם יוזרקו הפפטידים לחולי סוכרת אשר ממתינים לניתוח כריתת הרגל, ואשר אין להם מה להפסיד.

תוצאות קליניות של טיפול במחקר מעין זה בכלי דם הן מיידיות וגלויות לעין. אלו עשויות להניב בהמשך טיפול יישומי שיסייע לדברי הדוקטור הרדי "לגדל כלי דם בצורת רשת כאשר הרגל בעצמה תצמיח עוד כלי דם ותחבר אותם לרשת ". הדוקטור הרדי מסכמת כי בעתיד הרחוק הזרקת פפטידים לגוף עשויה לייתר את הצורך בכריתות רגליים.

קישור לתמצית המחקר אודות יעילות הזרקת פפטידים לשיקום רגליים של בע"ח חולי סוכרת

דילוג לתוכן