חוקרים יצרו חומר נגד מחלות זיקנה

גילוי ישראלי: חומר שבאמצעותו אפשר לעכב תהליכי הזדקנות של תאי עצב ולטפל במחלות ניווניות והזדקנות

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורגיל הזהב
המוח האנושי. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. איור: National Institute for Aging- NIH

פריצת דרך: מדענים ישראלים ייצרו חומר באמצעותו ניתן לעכב תהליכי הזדקנות של תאי עצב, ובכך יוכלו לסייע בטיפול במחלות זיקנה, מחלות ניווניות ובעיות המתלוות להזדקנות הגוף והמוח.

אנזים טלומאראז מצוי באיזורים שונים במוח חוקרים ונמצא כמגן על נוירונים מהרס עצמי- אפופטוזיס. חוקרים מצאו כי מניפולציה גנטית המפעילה מחדש אנזים טלומראז בעכברים, גורמת לעכברים "זקנים" להתחדשות נוירולוגית המשפרת את מצבם. 

במחקר זה הצליחו החוקרים להוכיח לראשונה כי חומר כימי חדשני בשם AGS-499 מגביר את פעילות חלבון טלומאראז ואת ביטויו בתאים שונים של בני אדם כמו תאי גזע וכן בתאי מוח ועמוד השדרה של עכברים, אשר משפר את תפקודיהם העצביים המוחיים והשדרתיים, מעכב התפתחות סקלרוטית- ניוונית של מחלת ALS (מחלה ללא-מרפא, אשר ביטויה בניוון שרירים וניוון עצבים מוטוריים) ומשפר את תפקודם המוטורי של עצבי התנועה של עמוד השדרה ב-60%.

בשת 2009 בחרה ועדת הפרס, להעניק את פרס הנובל בתחום מדעי החיים לג'ק שוסטק ולקרול גרידר על גילוי אנזים הטלומאראז הקשור להגנה על התאים והארכת החיים .
ממצאי המחקר שנערך על ידי צוות חוקרים בראשות פרופ' אסתר פריאל מהמחלקה לאימונולוגיה ומיקרוביולוגיה בפקולטה למדעי החיים על שם שרגא סגל באוניברסיטת בן גוריון שבנגב, ובשיתוף ד"ר אביב גזית ופרופסור שמעון סלוין, פורסמו בכתב העת Embo Molecular Medicine

"אנו מראים שבהזרקת החומר לעכברים המפתחים את מחלת ה- AL, הצלחנו להאט התפתחות המחלה ולהאריך את חיי העכברים"." ציינה הפרופסור אסתר פריאל והדגישה כי המחקר הוא "פריצת דרך מדעית משום שלחומרים הללו פוטנציאל גדול בהתמודדות במחלות ניוון של מערכת העצבים, אך גם במחלות אחרות הקשורות לזקנה"
חברת המסחור של אוניברסיטת בן-גוריון שבנגב ב.ג.נגב טכנולוגיות, גייסה קרן אמריקאית פרטית כשותפה שתשקיע מעל מליון דולר במחקר ופיתוח להרחבת המחקר.

דילוג לתוכן