הצלחה: חוקרים יצרו חומר נדיר נגד סרטן

חוקרים הצליחו לייצר חומר שנמצא כיעיל ביותר להשמדת תאי גזע סרטניים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורבריאות האישה
חלוקת תאי סרטן. מקור: ויקיפדיה. אילוסטרציה: באדיבות המכון הלאומי האמריקאי לרפואה NIH

הצלחה לחוקרים מאוניברסיטת ייל: הצליחו לסנטז מלאכותית מולקולה נדירה נגד סרטן

דיווח משמח מתחום המחקר והפיתוח למאבק בסרטן:  חוקרים אמריקאים מאוניברסיטת ייל היוקרתית שבקונטיקט, ארה"ב, הצליחו ליצור מולקולה נדירה של החומר לומייוויטיצין אגליקון  – lomaiviticin aglycon, שעשויה לשמש כבסיס לקבוצה של תרופות יעילות ביותר כנגד תאי גזע בסוגים שונים של מחלת הסרטן.

מאז גילוי החומר לומייוויטיצין בשנת 2001 כימאים רבים בעולם מיקדו תשומת לב מחקרית בנסיון להבין את השפעותיו האנטי-סרטניות כמו גם לנסות ולייצר כמות מספקת מן החומר הנדיר. החומר היה נדיר ביותר עד כה מכיוון שייצור שלו הצריך תהליך איטי של הפקת כמויות מזעריות באמצעות שימוש בחיידקים ימיים. תהליך טבעי בעייתי זה הביא את החוקרים בעולם לנסות ולייצר מולקולה מלאכותית דומה, במעבדות המחקר. צוות המחקר מייל הוא אשר פרץ הדרך והצליח במאמץ רב שהחל כבר בשנת 2008 לייצר את המולקולה ובנוסף גם מולקולות קטנות יותר הדומות ללומייוויטיצין, שגם הן נמצאו כיעילות ביותר בחיסול תאי גזע של סרטן השחלות.

לדעת החוקרים ייצור החומר יאפשר לחקור ולפתח מגוון תרופות כימותרפיות, שישמידו תאי גזע של סרטן- תאים חשובים הקשורים להתפתחות גידולים במגוון סוגי סרטן וביניהם סרטן השחלות, סרטן ריאות, סרטן הערמונית- פרוסטטה וכן סרטן המוח  ולוקמיה.

במחקרם שהתפרסם בכתב העת  Journal of the American Chemical Society מפרטים החוקרים ובראשם הכימאי סת' הרזון, את הטכניקה הר-שלבית שבאמצעותה פותח החומר על ידי צוות החוקרים.

החוקרים דיווחו על הצלחתם בסינתזה הייחודית של לומייוויטיצין מסוג A ומסוג B שהינם חומרים אנטי-ביוטיים, נוגדי גידולים שבודדו מחיידקי מיקרומונוספורה Micromonospora. החוקרים הצליחו לסנטז את החומר ב-11 שלבים בלבד, מאבני הבניין הכימיות הבסיסיות, עבדו על התהליך שלוש שנים, מתוכם שנה שלמה על שלב מרכזי בתהליך, שהיה כרוך ביצירת קשר בין מולקולות פחמן, הישג שחוקרים רבים לא סברו שהוא אפשרי.

הפקת החומרים הינה בעלת חשיבות מכרעת בפיתוח תרופות כימותרפיה לסוגי סרטן שונים אך החוקרים סבורים כי לאור הידע הקיים, לפיתוח זה יש השלכה משמעותית על הטיפול בסרטן השחלות: בסרטן זה גם לאחר טיפולים כימותרפיים, ישנו סיכון רב לחזרתה של המחלה ביתר שאת כאשר אז תאי הסרטן כבר פיתחו עמידות לתרופות כימותרפיה כמו טקסול וקרבופלטין. כעת משיתאפשר שימוש בחומרים הייחודיים כנגד תאי הגזע של סרטן השחלות, עשוי להיות לחולים סיכוי טוב בהרבה לשרוד.

בשלב הבא, החוקרים ימשיכו להעמיק חקר בניתוח החומר על מנת להבין טוב יותר מה גורם לו לפגוע בתאי הגזע של הסרטן ברמה המולקולארית. החוקרים מקווים להתחיל בבדיקות של הרכיבים על בעלי החיים בקרוב.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן