חוקרים יצרו תאי לב פועמים במעבדה

ממצאי מחקר חדש יסייעו לחוקרים לפתח תרופות וטיפולים כנגד הפרעות קצב לב

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחדשות חמות
לב. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. איור: Wapcaplet & Yaddah

ממצאי מחקר ישראלי חדש יסייעו לפתח תרופות וטיפולים לבעיות בקצב הלב

חוקרים ישראלים הפיקו מתאי עור של חולים עם הפרעת קצב לב CPVT תאים מושרים שפותחו לתאי לב המכילים את הפגם הגנטי, שבאמצעות יוכלו החוקרים לבחון טיפולים מותאמים אישית, תרופות ותגובות מוקדמות של החולה המסוים לפתרונות רפואיים לבעיה.

החוקרים מבית החולים רמב"ם בחיפה ומהטכניון הפיקו את התאים מתאי גזע מושרים שנוצרו מתאי עור של חולים עם הפרעת קצב לב מולדת קטלנית מסוג CPVT ומהם הפיקו רקמת תאי לב פועמת שמדמה את הפגם השנטי ואת השיבוש החשמלי הקליני של תאי הלב של החולים.
ממצאים אלה ייסעו לחוקרים לפתח ולבחון התאמת תרופות חדשות למחלה זו וכן לבדוק ולהבין כיצד מתפתחות הפרעות מולדות בקצב הלב.

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת לרפואה תאית ומולקולרית Journal of Cellular and Molecular Medicine כחלק ממחקר דוקטורט של עטרה נובק ולילי ברד. המחקר נעשה בשיתוף הדוקטור נעמה זאבי-לוין, הדוקטור רונית שטרייכמן ורויטל שיק. ביצוע המחקר נעשה בעזרת הפרופסור עופר בינה, הפרופסור יוסף איצקוביץ-אלדור והפרופ' אברהם לורבר.

במחקר השתתפו חולים הסובלים מהפרעת הקצב הלבבית CPVT (Catecholaminergic polymorphic ventricular tachycardia). הפרעת קצב לב זו אופיינית במצבים של פעילות גופנית או התרגשות, בה השינוי בקצב הלב מביא באותה עת למוות פתאומי של הסובלים ממנה, בגילאים צעירים.

במחקר הפיקו החוקרים מדגימות עור של חולים בהפרעת הקצב המולדת תאים, שהודבקו באופן ויראלי בגנים שהביאו לתיכנות תאין בוגרים כך שיהפכו לתאי גזע מושרים Induced pluripotent stem cells)). באופן דומה לתאי גזע עובריים, תאים תאי גזע מושרים אלה התמיינו עצמאית לתאי לב פועמים עם מוטצית המחלה CPVT. החוקרים שבחנו את דגימת התאים אישרו כי אכן תאים אלה מתאפיינים בפעילות חשמלית יוצרת הפרעות קצב של המחלה. הצלחת תהליך זה לדברי החוקרים היא משמעותית משום שהיא תסייע להם להבים באופן מעמיק יותר את הגורמים האחראים להפרעת קצב הלבוכן יסייע לבחון כיצד ועד כמה משפיעות תרופות אנטי-אריטמיות (אשר נוגדות הפרעות בקצב הלב) חדשות, וכן לבחון "התאמה-אישית" (Personalized Medicine) של תרופות יעילות לכל חולה, בעזרת בחינה מקדמית כיצד משפיעות תרופות פוטנציאליות על בעיית קצב הלב בתאי הלב של החולה המסוים מבעוד מועד.

דילוג לתוכן