חוקרים ישראלים תרמו משמעותית לחקר הסרטן

מחקר חדשני של חוקרי אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ובית החולים סורוקה יסייעו לחקר מחלת הסרטן

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחדשות חמות
חלוקת תאי סרטן. מקור: ויקיפדיה. אילוסטרציה: באדיבות המכון הלאומי האמריקאי לרפואה NIH

מחקר חדשני של חוקרי אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ובית החולים סורוקה יסייעו לחקר מחלת הסרטן

מחקרם של פרופ' סרג'יו למפרכט מהמחלקה לביוכימיה קלינית ופרמקולוגיה בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ופרופ' אלכסנדר פיש, מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד במרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה, חשף לאחרונה ממצאים משמעותיים לעתיד מניעה וריפוי של מגפת המאה ה-21, מחלת הסרטן.

אחת המטרות הבסיסיות בחקר הסרטן היא לזהות תא יעד ראשוני שעובר שינוי גנטי, המוגדר כתא סרטני התחלתי, על מנת לעצור מבעוד מועד את התפתחותו והתפשטותו. לאורך שנים רבות, הדעה הרווחת בקרב חוקרי המחלה הייתה, שתאי גזע בוגרים הינם התאים היחידים היכולים להפוך לתאי סרטן התחלתיים.

לפני כעשור הציע פרופ' למפרכט, הערכה תיאורטית בהקשר לסרטן המעי הגס, לפיה ישנם תאים נוספים בגוף האדם שיכולים לשמש כתאי הסרטן התחלתיים. בין השאר, העלה אפשרות כי תאי בת הבוגרים שהתחלקו ועברו התמיינות, יכולים לשמש אף הם כתא יעד התחלתי לשינוי גנטי המתרחש מחוץ לאזור הימצאות של תאי גזע.

ההיפותזה של פרופ' למפרכט נתמכה על ידי מספר גדול של עבודות ניסיוניות בנושא. הוכח כי תאי גזע ותאים סרטניים התחלתיים אינם בהכרח אותו סוג של תא, וכי השינוי הגנטי הראשוני יכול לפגוע בתאי בת שאינם תאי גזע לא רק במערכת עיכול, אלא גם ברקמות אחרות.

ממצאי המחקרים הציגו עדות חותכת, שתאים בוגרים תקינים מסוגלים גם הם לרכוש תכונות דמויות תאי גזע ולהחליף את התאים החסרים כתגובה לאיבוד תאי גזע או לנזק רקמתי, הקרוי בהגה מקצועי "פלסטיות של תאי בת". תהליך זהה לכך מבצעים תאים סרטניים, שאינם תאי גזע, כאשר הם מדמים התנהגות של תאי גזע ותופסים את מקומם.

ממצאי המחקר, אודות הגישה החדשה בנושא תאים סרטניים התחלתיים ופלסטיות של תאי בת, התפרסמו לאחרונה בכתב העת הידוע ""Carcinogenesis, בו הוצעו רעיונות להמשך מחקר המתמקד בהשלכות התגלית למניעה וריפוי של מחלת הסרטן.

דילוג לתוכן