חוק הדוגמנות הישראלי מעורר עניין בארהב

חוק הדוגמנות הישראלי - "חוק הפוטושופ" מעורר עניין רב בארצות הברית

שי לביא

עודכן בתאריך

בריאות הציבורפסיכולוגיה
השמנה ועודף משקל. מקור: ויקיפדיה רשיון PD. איור באדיבותUS-FDA. Pharos Victovoi

חוק הדוגמנות הישראלי הידוע גם כ"חוק הפוטושופ" מעורר עניין רב בארצות הברית.

*מחוקקי הקונגרס האמריקאי הזמינו את יוזמות החוק, ח"כ לשעבר ד"ר רחל אדטו ופרופ' יעל לצר מאוניברסיטת חיפה לדיון מיוחד שדן באפשרות לחוקק חוק דומה בארה"ב*

הבשורה בנוגע למאבק בהפרעות אכילה מגיעה מישראל. הקונגרס האמריקאי הזמין את חברת הכנסת לשעבר ד"ר רחל אדטו ואת פרופ' יעל לצר מהפקולטה למדעי הרווחה והבריאות מאוניברסיטת חיפה, יוזמות "חוק הדוגמניות" לדיון מיוחד בוועדה שדנה באפשרות לחוקק חוק דומה גם בארצות הברית. "התרשמנו עמוקות מרצינות הועדה ומהחשיבות העמוקה שהם נותנים לנושא. הם הביעו את חובתה של החברה להגן על בריאותן הנפשית של נערות ומתבגרות נוכח השפעתם המזיקים של מסרים תקשורתיים לרזון לא מציאותי". אמרה פרופ' לצר.

חוק הדוגמנות שחוקק בשנת 2012 הוא הראשון מסוגו בעולם והוא קובע כי ייאסר להציג בפרסומות או בפרסום המיועד לציבור דוגמן או דוגמנית המצוי בתת משקל או הנראה כמצוי בתת משקל. כמו כן, תיאסר הצגת פרסומת או פרסום שנעשה בהם שימוש בעריכה גרפית לשם הצרת היקפים של דוגמן או דוגמנית אלא אם כן יובהר כי נעשה שימוש בתוכנית עריכה.

לדבריה של פרופ' לצר, חוק הדוגמניות הינו חוק פטרנליסטי תקדימי בקנה מידה עולמי, וישראל היא המדינה הראשונה והיחידה בעולם שאימצה מגבלות חוקיות על פרסום דוגמניות בתנאים אשר עלולים להשפיע לרעה על ילדות ומתבגרות. "לאחר מותן של מספר דוגמניות שסבלו מאנורקסיה ובולימיה נעשו מספר ניסיונות לחוקק חוקים דומים בתעשיית הדוגמנות במספר מדינות באירופה, אך המהלכים לא הגיעו לידי חקיקת חוק. כעת, לראשונה החליטה אגודה להפרעות אכילה בארה"ב לקדם את הנושא ולהביאו לידי חקיקה תוך למידה מהניסיון הישראלי", אמרה.

כאמור, המחוקקים האמריקאים התרשמו לחיוב מהחוק הישראלי וביקשו מד"ר אדטו ומפרופ' לצר להגיע כדי לתאר את העבודה שנעשתה מאחורי תהליך החקיקה בישראל, את הקשיים בהם נתקלו, ואת הדיון הסוער סביב חוק חופש העיסוק מול הנזק האפשרי להתפתחות הפרעות אכילה ופגיעה בדימוי עצמי ודימוי גוף בקרב ילדות ומתבגרות לאורך זמן .

במסגרת הדיון בפני סנטורים וחוקרים שונים, הסבירה פרופ' לצר שנטלה חלק בתהליך חקיקת החוק מראשיתו ואף הופיעה מספר פעמים בפני ועדת העבודה הרווחה והבריאות שדנה בנושא את הקשיים שעמדו בפניי מגישי הצעת החוק ואת תהליך החקיקה. "הצעת החוק הצליחה לדלג על מכשלת הפגיעה האפשרית בחופש העיסוק וזכות האשה על גופה רק בזכות התגייסות המחקר האקדמי אשר הביא הוכחות לקשר ישיר בין דימוי גוף נמוך לבין התפתחות הפרעות אכילה ואנורקסיה בפרט. דווקא בארצות הברית בה זכויות הפרט לעיתים מוקצנות, חשוב היה לנו להדגיש בפני קובעי המדיניות את הידע המדעי שניצבר קודם לחקיקת החוק בארץ" . אמרה ד"ר אדטו.

לדבריה של פרופ' לצר, מהתרשמותה ייתכן כי האמריקאים יאמצו את החוק גם כן, דבר אשר אמור לצמצם את ההיקף הנרחב של הפרעות אכילה בקרב בני נוער, אשר פוגע בנפשם וגופם של עשרות אלפים מדי שנה, ומביא אף למותם של אחדים מהם.

דילוג לתוכן