חוששים מכף רגל סוכרתית? ייתכן שמדרס לנעליים הוא הפתרון הנכון עבורכם

סוכרת גורמת ללא מעט תסמינים ותופעות גופניות לא נעימים בלשון המעטה, שחלקם מזיקים לגוף ברמה בלתי הפיכה, כמו למשל כף רגל סוכרתית. מדובר בזיהום, כיב או הרס של הרקמות ברגליים, ומומחים מעריכים כי כ-15% מכל חולי הסוכרת יפתחו בסופו של דבר כיב סוכרתי לאורך חייהם. הבעיה היא שאנשים רבים לא מבחינים באותו כיב עד אשר מתחיל להופיע דימום ברגל, ומעריכים שבארה”ב 14-24% מחולי הסוכרת שסובלים מבעיה שכזו יאבדו חלק מהרגל עקב כך – אצבע, כף רגל או את הרגל כולה. על אף המידע המרתיע הזה, תשמחו לשמוע שחוקרים מאוניברסיטת פרדו שבאינדיאנה פיתחו מדרס שיכול לסייע לכיב בכף הרגל להחלים בדרך פשוטה ויעילה, ואלו הן חדשות משמחות מאוד עבור אותם 15% שיסבלו מהבעיה.

טיפול בכפות רגליים באמצעות מדרסים. צילום: Pexels Pixabay
טיפול בכפות רגליים באמצעות מדרסים. צילום: Pexels Pixabay

 

איך מדרס עוזר לכיב סוכרתי להחלים?

כף רגל סוכרתית נובעת בדרך כלל מנזק שנוצר בעקבות כמות סוכר גבוהה בדם, מה שמפחית את התחושה באצבעות או בכפות הרגליים. בלי היכולת להרגיש כאב, אנשים רבים מתעלמים מבעיות ופצעים שנוצרים בחלקים אלו של הגפיים התחתונות, וכך ככל שממשיך להיאגר סוכר במחזור הדם וככל שהעור מתייבש – גם כן כתוצאה מהסוכרת – תהליך החלמת הכיב מאט באופן משמעותי.

“בדרך כלל אנחנו מטפלים בכיבים על ידי הסרת הרקמה הבעייתית שעל פני שטח הפצע וכן על ידי מתן עזרה לחולה במציאת דרכים להפחית את המשקל שהוא שם על הרגל הנגועה”, כך אומר דזמונד בל, פודיאטור מומחה למניעת פצעים וקטיעות בבית החולים ממוריאל שבג’קסונוויל, פלורידה. הטיפול הזה נעשה בין היתר בעזרת גבס שיוצר סביבה מגנה לכף הרגלה, אולם אין אפשרות לעקוב אחרי כמות החמצן שמגיעה לכיב. בעיה נוספת עם הגבס היא שהוא מגביל את התנועה של החולה ופוגע באיכות חייו לאורך הטיפול.

“אחת הדרכים לרפא את הכיבים האלה היא לתת להם חמצן”, כך אומר באבק זייאה, פרופסור לאלקטרוניקה והנדסת מחשבים מאוניברסיטת פרדו. “לכן יצרנו מערכת שמשחררת חמצן בהדרגה ולאורך היום לכיב, כך שהחולה יזכה ביכולת תנועה גבוהה יותר”. החידוש הזה של אוניברסיט פרדו הוא למעשה טיפול בעזרת סוליה מסיליקון שמעוצבת על ידי לייזר כך שהיא תשחרר חמצן בדיוק למקום שבו נמצא הכיב – זאת ללא צורך בגבס על כל הרגל, כלומר בלי להגביל את התנועה של החולה.

“סיליקון הוא חומר גמיש שמאפשר חדירה טובה של חמצן”, כך אומר הונג’יה ג’יאנג, חוקר פוסט-דוקטורט לאלקטרוניקה והנדסת מחשבים. “מכונת לייזר עוזרת לנו לעצב את החדירות הזו ולדייק אותה לאזור הפצע, שהוא היפוקסי, במקום להרעיל את כל כף הרגל עם כמות גדולה מדי של חמצן”. בעזרת טכנולוגיית הדפסה תלת ממדית ניתן יהיה להתאים את הסוליה לכל חולה ולאפשר פיתרון זול ואיכותי לבעיה שממנה סובלים אנשים רבים בעולם ואשר פוגעת קשות באיכות חייהם.

 

יחד עם זאת – מניעה היא השיטה הטובה ביותר

המדרסים האלה עדיין נמצאים בפיתוח, ואמנם העתיד נראה מזהיר בתחום זה, אך לעת עתה אלו שחוששים מפני כף רגל סוכרתית צריכים להגן על עצמם בדרכים אחרות, ולא חסרות. הדבר הטוב ביותר שניתן להשיג כיום זה נעליים אורטופדיות לחולי סוכרת, שמונעות פצעי לחץ ומותאמות לכף הרגל של החולה. בנעליים שכאלה יש מעט מאוד תפרים, תיבת הבהונות רחבה וניתן להתאים להן כל סוליה איכותית, כמו סוליית רוקר, שמסוגלת להפחית עומסים מאזור העקב והכריות בכף הרגל. אז עד שסוליות הסיליקון המיוחדות האלה יגיעו אלינו, מומלץ שתגנו על כפות הרגליים שלכם עם נעליים וסוליות מתאימות

המאמר הינה תוכן מקודם לשירות גולשי אתר הדוקטור, בשיתוף עקב אכילס – מכון אורטופדי.