חיטוי לפני בדיקת תרבית זרע

בדיקת תרבית זרע Semen culture מיועדת לאתר דלקת ערמונית ובמיוחד לבדוק האם נמצאים בנוזל הזרע חיידקים או גורמים פתוגנים אחרים. ממצאי מחקר שפורסם בכתב העת בנושא אורולוגיה Journal of Urology מצביעים על היעילות של הכנה לבדיקת זרע– בדיקת תרבית זרע באמצעות סטריליזציה של איזורים מסוימים בגוף, לצורך מניעת היארעות של ממצאים חיוביים שגויים של התרבית.

אנטיביוטיקה נגד חיידקים. חיידקי סלמונה חודרים לתאים אנושיים. צילום: Us National Institutes of Health
חיידקים חודרים לתאים אנושיים. צילום: Us National Institutes of Health

במחקרם ביקשו החוקרים לבחון כיצד ישפיע הליך חיטוי שכלל מקלחת לכל הגוף ואז חיטוי של איזור איברי המין לאורך איבר המין הגברי, חיץ הנקבים, הידיים והגוף בסטריליזציה באמצעות שימוש בתמיסה אנטי-בקטריאלית של 4% כלורהקסידין ותמיסה 10% פובידון-יודי. לשם כך התבקשו 14 נבדקים לתת דגימות זרע פעמיים- פעם אחת מבלי לעשות את ההכנה הכוללת מקלחת וחיטוי ובפעם השניה לאחר הליכי החיטוי.

חוקרים: חיטוי לפני בדיקת תרבית זרע מפחיתים סיכון לתוצאות שגויות

מן הממצאים העלו החוקרים כי מקרב 14 תרביות הזרע שנלקחו מהנבדקים בקבוצת הדגימות הראשונה בודדו 25 מוקדי זיהום חיידקיים ואילו בקרב 14 תרביות הזרע שנלקחו מאותם הנבדקים בקבוצת הדגימות השניה נמצאו רק 13 זיהומים בקטריאליים, שוני מובהק ומשמעותי במיוחד. החוקרים מצאו כי בקבוצה שלא התקלחה וחיטאה את הידיים, הפין וחיץ הנקבים לפני הבדיקה, התגלו 11 ממצאים של חיידקים של המעיים, בהשוואה ל-5 ממצאים בלבד בקרב מי שעבר ניקוי כמומלץ.

מן הממצאים העלו החוקרים כי לפחות 50% מתרביות הזרע החיוביות עלולות להצביע על ממצאים לא נכונים מכיוון שמקור הזיהומים שהתגלו בהם הם מתרביות שמקורן חיצוני.

החוקרים סבורים כי ממצאים אלה מעידים על כך שרבות מתוצאות הבדיקות של דגימת תרבית זרע מזוהמות על ידי חיידקים שמקורם בעור הפין או החלציים או שמקורם בפי הטבעת. לפיכך, קיימת חשיבות רבה לנקיון איברי המין והידיים לפני מתן זרע בבדיקת תרבית זרע.