חיידקים יגלו עודפי אנטיביוטיקה בחלב

חיידקים זורחים יגלו עודפי אנטיביוטיקה בחלב

מדענים ישראלים וטאיוואנים פיתחו שיטה חדשנית לגילוי ריכוזי אנטיביוטיקה גבוהים במזון, באמצעות שימוש בחיידקים מהונדסים. הנתונים שהמדענים יקבלו יוצגו באפליקציה בנייד

במהלך גידולים של בעלי חיים קיים שימוש רב באנטיביוטיקה. בני אדם מצויים בסיכון הולך וגובר מחשיפה לחומרים אלה. לכן רשויות הבריאות בעולם החלו להטיל מגבלות מחמירות על הריכוזים המותרים של תרופות אנטיביוטיות במזון. השיטות האנליטיות שפותחו על מנת לעמוד בתקנים אלה הם אמנם רגישות ומדויקות, אך מצריכות ציוד יקר ומתוחכם במעבדות מרכזיות.

על מנת לטפל באתגר זה קבוצת מחקר מהמכון למדעי החיים באוניברסיטה העברית בירושלים בהובלת פרופ’ שמשון בלקין, בשיתוף פעולה עם פרופ’ ג’י-ין צ’נג ממכון המחקר המוביל בטיוואן “אקדמיה סיניקה”, החלו לפתח שיטה אלטרנטיבית לקביעת ריכוזי חומרים אנטיביוטיים במזון תוך שימוש באפליקציה בטלפון הנייד.

השיטה שפיתחו המדענים מבוססת על חיידקים שהונדסו גנטית בעזרת קבוצת המחקר, כך שהחיידקים זורחים בנוכחות ריכוזים נמוכים של אנטיביוטיקה במזון. את החיידקים הצליחה קבוצת המחקר הטיוואנית לשלב בתוך שבב פלסטי קטן; כאשר השבב נחשף לדוגמה הנבדקת, האור שמייצרים החיידקים בתגובה להמצאות חומרים אנטיביוטיים נקלט ומכומת על ידי מצלמת הטלפון הנייד, שמעבירה את הנתונים לניתוח ולתצוגה באמצעות אפליקציה מתאימה. במחקר של פרופ’ בלקין ופרופ’ צ’נג נבחנה יעילות השיטה על ידי בדיקת ריכוזי התרופה האנטיביוטית ציפרופלוקססין בחלב, בריכוזים הנדרשים על ידי התקנות האירופאיות, והתוצאות היו משביעות רצון.

לדברי פרופ’ בלקין “השימוש ההולך וגובר באנטיביוטיקות שונות בגידול בעלי חיים והסיכוי להימצאות שרידים של אנטיביוטיקה במזון שאנחנו אוכלים מחייב אותנו למצוא פתרונות כדי לצרוך אוכל בריא יותר. נהוג כיום  לשלוח את דוגמאות המזון למעבדות מרכזיות עם מכשור אנליטי מדויק מאוד כדי לקבוע האם הם מותרים לאכילה. אנו מציעים שיטה פשוטה בהרבה, המבוססת על שימוש בסמארטפון. חשוב להדגיש שבשלב זה המחקר עדיין בשלב האקדמי ועדיין לא הגיע לשלבי הפיתוח והמסחור”. הוא הוסיף “הואיל ואני מיקרוביולוג שמבין בהנדסה גנטית של חיידקים אבל לא בהנדסה ‘אמיתית’, מחקרים מסוג זה מתבצעים בשיתוף פעולה עם קבוצות מחקר שתורמות לפרויקט את ההיבטים ההנדסיים. המחקר הנוכחי התקיים במסגרת שיתוף פעולה עם ‘אקדמיה סיניקה’ הטייואנית, לה יש שיתופי פעולה פוריים בשנים האחרונות עם המרכז לננו-מדע וננוטכנולוגיה של האוניברסיטה העברית”.

המחקר המתמקד בפתרון של חיידקים מהונדסים לגילוי עודף אנטיביוטיקה בחלב נתמך על ידי התוכנית המשותפת בננו-מדע וננו-טכנולוגיה של האוניברסיטה העברית ו”אקדמיה סיניקה”,

לא מדובר בחידוש המפתיע הראשון שפרופ’ בלקין עובד עליו. בשיתוף פעולה הדוק עם פרופ’ אהרון אגרנט מהמחלקה לפיסיקה יישומית באוניברסיטה העברית בירושלים, קבוצתו עוסקת בפיתוח שיטה חדשנית לגילוי מרחוק של מוקשים. גם כאן, השיטה מתבססת על חיידקים מהונדסים, שתוכנתו כך שכשהם נמצאים בסביבתו של מוקש הם יהיו מסוגלים “להרגיש” את אדי חומרי הנפץ העולים ממנו, ולייצר אות אופטי הניתן למדידה מרחוק. פרופ’ בלקין הבהיר כי “המחקר החדש הוא סוג של ספין-אוף לעבודות מחקר קודמות שלנו על שימוש בחיידקים לגילוי מזהמים סביבתיים, חומרים רעילים במים או מוקשים מוטמנים”, המחקר ראה אור בכתב העת המדעי Sensors.