חיידקים פרוביוטיים לטיפול בעצירות בילדים

ממצאי המחקר מצביעים על טיב השפעת השימוש בחיידקים פרוביוטיים לטיפול בעצירות אצל ילדים

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

תזונהבריאות הילד
חלב. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Azoreg

מחקר חדש מצביע על טיב הקשר בין שימוש בחיידקים פרוביוטיים במוצרי חלב לטיפול בעצירות בילדים

עצירות היא תופעה שכיחה מאד בקרב בוגרים וילדים. ילדים רבים סובלים מתופעות במערכת העיכול כמו עצירות. חיידקים פרוביוטיים הוכחו בעבר כמסייעים להפחתת עצירות בקרב נשים. במחקר זה בחנו החוקרים כיצד משפיע שימוש בחיידקים פרוביוטיים המצויים בחלב מותסס כגון ביפידו-בקטריום לקטיס.

במחקר מבוקר רנדומלי כפול סמיות, אשר פורסם בכתב העת לרפואת ילדים  Pediatrics בחנו החוקרים את השפעתו של חלב מותסס המועשר בתוספת חלב של חיידק  ביפידו-בקטריום לקטיס Bifidobacterium lactis DN-173 010 על 159 ילדים שסבלו מעצירות. עצירות הוגדרה כתדירות יציאות של פחות משלוש פעמים בשבוע.

לשם כך חילקו החוקרים את הילדים לשתי קבוצות- האחת קבוצה שמנתה 79 נבדקים שקיבלה טיפול בחלב מותסס הכולל את החיידקים הפרו-ביוטיים, וקבוצת ביקורת בת 80 ילדים שקיבלה חלב רגיל. זאת פעמיים ביום למשך שלושה שבועות.

החוקרים בחנו את השיפור בתדירות היציאות של הילדים לאחר הטיפול, בהשוואה לתדירות היציאות שלהם לפני שהחלו לקבל את הטיפול נגד העצירות.

11 מהילדים משתי הקבוצות לא המשיכו בביקורות של הניסוי ולכן לא נמנו בתוצאות. ניתוח ממצאי המחקר ביחס ל- 74 הילדים הנותרים בקבוצת הניסוי, העלה כי העצירות ירדה ושיעור היציאות ירד. ממצאים אלה עלו גם מניתוח שיפור תדירות היציאות בקרב ילדים ששתו חלב בלבד ללא חיידקים פרו-ביוטיים. החוקרים לא מצאו השפעות לוואי רציניות.

לסיכום, החוקרים מדגישים כי הממצאים מצביעים על כך כי חלב המכיל חיידקים פרו-ביוטיים מסוג ביפידו-בקטריום לקטיס אכן הפחית את העצירות בקרב הילדים אולם שיפור זה נמצא גם בקרב נבדקי קבוצת הביקורת ששתו מוצרי חלב רגילים. לפיכך, החוקרים סבורים כי אין ממצאים מספיקים להמליץ להורים לתת לילדיהם לשתות מוצרי חלב המועשר בחיידקים פרוביוטיים המכילים תוספת של חיידק זה.

מחקרים נוספים נחוצים על מנת לקבוע האם שימוש ממושך יותר במוצרי פרוביוטיקה כן עשוי לסייע באופן ניכר יותר ממוצרים רגילים, ובמיוחד בקרב נבדקים ילדים שסובלים מעצירות מזה תקופה קצרה.

דילוג לתוכן