חיסון לקורונה וקורונה פוגעים בפוריות ?

האם חיסון נגד קורונה או חולי בנגיף קורונה גורם לפגיעה בפוריות הגבר או האישה ? ממצאים לגבי קשר בין פוריות, ייצור זרע והורמוני המין לקורונה

דקל שחף

עודכן בתאריך

בריאות הציבורנגיף קורונה
האם חיסון נגד קורונה משפיע על פוריות והריון? צילום: Pixabay Torstensimon

האם חיסון נגד קורונה או חולי בנגיף קורונה גורם לפגיעה בפוריות הגבר או האישה ? להלן ממצאים לגבי קשר בין פוריות, ייצור זרע והורמוני המין לקורונה. ומהו הקשר בין וירוס הקורונה לפוריות הגבר, הורמונים גבריים והשפעה על הזרע ? ממצאי מחקרים שופכים אור על הנושא.

מחקר שהתפרסם בכתב העת Nature Review Urology הצביע על ממצאים לגבי פגיעות מערכת הרביה הגברית. על פי הממצאים הקורונה נקשר לתאים בריריות האשכים. החוקרים סבורים כי מערכות הרביה של גברים רגישות יותר לקולטני הנגיף. ממצאים מסוימים העלו שהורמוני המין הגבריים היו בכמות נמוכה יותר אצל חולי קורונה בהשוואה לאנשים בריאים. זאת באופן משמעותי יותר ביחס לחולי מחלות אחרות של מערכת הנשימה והריאות. ממצאים אחרים העלו כי בנתיחת גופה של חולי קורונה שנפטרו נמצא הנגיף באשכים וניכרה השפעה דלקתית על הזרעונים.

עם זאת מדענים מדגישים כי מחלות חום משפיעות לעיתים על מערכות הגוף השונות כולל על מערכת הרביה והפוריות. השפעה זו היא זמנית וחולפת. לכן הממצאים הללו אינם מעידים על פגיעה קבועה בפוריות או בייצור הזרע. ממצאי מחקר הנוגעים להשפעות אלה פורסמו בכתב-העת בנושא פוריות Fertility and sterility. הממצאים הראו שלאחר החלמה מקורונה לא נמצאו עדויות להימצאו קורונה בדגימות זרע של מחלימים.

חיסון נגד קורונה לא פוגע בפוריות ובהריון

מדענים מסוימים סבורים כי ייתכן שהפגיעות הזו של ריריות האשכים לקורונה מסבירות חלק מהתמותה העודפת של גברים מקורונה. זאת בהשוואה לכמות הנשים המתות עקב נגיף הקורונה. מדענים אחרים מסבירים שיתכן שריריות האשכים חשופות יותר לקולטני הקורונה. וזה, לטענתם הוא אחד הגורמים להתמשכות מחלה אצל גברים לעומת נשים.

עם זאת מדענים לא מצאו עדויות משמעותיות לכך שקורונה פוגעת בכמות או איכות הזרע. בנוסף, לאחרונה הועלו טענות על השפעת החיסון נגד קורונה על פוריות. הטענות אלה על קשר בין החיסון שפיתחה פייזר נגד קורונה לעקרות אין מבוססות. טענות אלה לא הוכחו ואין להן אישוש. (הממצאים תקפים לתחילת שנת 2021)

נהפוך הוא- בדיקות של פייזר העלו בוודאות גבוהה שהחיסון לקורונה לא פוגע בפוריות. אין ראיות שהחיסון נגד קורונה פוגע בפוריות נשים או גברים. בנוסף, לא התגלו ראיות שמחלת קורונה עצמה גורמת לבעיות פוריות בגברים ונשים. כלומר חוקרים העלו שעד כה לא ניכר קשר בין קורונה וחיסון לבעיות פוריות. בנוסף, ארגונים רפואיים תמכו בבטיחות החיסון בהקשר של העדר סיכון לפגיעה בפוריות. כך גם עולה מנייר עמדה של האיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה. לפיו חיסון לקורונה לא הוכח כגורם לבעיות פוריות לקראת הריון. לפי האיגוד ותיאור ממצאי המחקרים בתחום חיסון קורונה גם אינו גורם לבעיות פוריות בנשים או בגברים.

 

 

 

 

דילוג לתוכן