חיסון שלישי נגד קורונה

אלפי אנשים כבר התחסנו נגד קורונה במנה השלישית. עשרות אלפים נרשמו לחיסון באופן מיידי. משרד הבריאות פרסם הנחיות לחיסון השלישי

דקל שחף

עודכן בתאריך

נגיף קורונה
יעילות מופחתת לחיסון הקורונה המקורי נגד המוטציה הדרום אפריקאית. צילום: Pixabay Torstensimon

אלפי אנשים כבר התחסנו נגד קורונה במנה השלישית. ראש הממשלה נפתלי בנט הכריז על מתן מנת חיסון שלישית נגד נגיף הקורונה למבוגרים. עשרות אלפים נרשמו לחיסון באופן מיידי. קופות החולים מדווחות על הרשמה ערה על ידי מבוגרים בני מעל 60. ראש הממשלה, נפתלי בנא, הציב מטרה לקופות החולים להרחיב את כמות החיסונים במבצע למליון וחצי חיסונים בתוך 8 עד 10 ימים.

ההחלטה של ישראל להעניק חיסון שלישי נגד נגיף הקורונה היא ייחודית. ישראל היא המדינה הראשונה בעולם שתעשה זאת. התקשורת העולמית מסקרת בהרחבה את ההחלטה. באנגליה ציינו בעיתונות כי באירופה ובארצות הברית טרם אושר שימוש בזריקה שלישית ועדיין לא הוכח שבוסטר שלישי מועיל ומתי הוא נדרש. בתחילת החודש ארגון הבריאות העולמי הדגיש כי לא די עדויות מדעיות שמצדיקות מתן זריקת חיסון שלישית – בוסטר.

בתוך כך פרסם משרד הבריאות הנחיות בדבר מתן מנת חיסון שלישית ושימוש בתרכיב מודרנה נגד נגיף הקורונה החדש.

ברקע הדברים ציינו במשרד הבריאות שבחודשיים האחרונים חלה עלייה בתחלואה בקורונה באופן מחודש במה שמוגדר כגל רביעי של הקורונה. זאת על רקע התפשטות זן הדלתא והשתלטותו על ווריאנטים שונים במדינה. במשרד הבריאות ציינו שתחלואה זו "מתאפיינת בעלייה מעריכית במספר המאומתים ובמספר החולים הקשים". עוד ציינו כי "כמחצית מהמאומתים בתקופה זו הינם ילדים. רובם המכריע לא מחוסנים." עוד הוסיפו כי יחד עם זאת ניכרת " תחלואה גוברת גם בקרב מחוסנים בשתי מנות- כולל תחלואה קשה במיוחד בקרב מבוגרים בני 60 שנה ומעלה."

תועלת הצפויה ממתן המנה השלישית

עוד מציינים במשרד הבריאות שהערכותיהם היא שהחולים קשה וההידבקות במחלה נובעים ככל הנראה מכך שהחיסון מעניק פחות הגנה כנגד מוטצית הדלתא ביחס למוטציות אחרות. וכן מכיוון שלאחר שעבר זמן מהמנה השניה של החיסון, דועכת התגובה החיסונית.

במשרד הבריאות ציינו ש"דעיכה זו נתמכת בתוצאות של בדיקות כמותיות ואיכותיות של נוגדנים בקרב מחוסנים לאורך זמן; שיעורי תחלואה מתפרצת גבוהים יותר עם מובהקות סטטיסטית בקרב אנשים שחוסנו בינואר. זאת לעומת אנשים שחוסנו במרץ". הדבר ניכר "גם באנשים בני 59-16 שנים וגם במבוגרים בני 60 ומעלה. מועילות החיסון נמוכה מזו שנמדדה בגל השלישי."

עוד ציינו במשרד הבריאות היא ש"הערכה היא שקיימת השפעה מצטברת בין ווריאנט דלתא לתופעת הדעיכה. בשל כך החליט משרד הבריאות להמליץ על מתן מנה שלישית של חיסון
לאוכלוסיות יעד מוגדרות. החיסון יינתן, על פי הודעת משרד הבריאות לאוכלוסיות שנמצאות בסיכון גבוה לתחלואה קשה ואף תמותה אם תידבקנה בנגיף. " על פי הודעת המשרד "התועלת הצפויה ממתן המנה השלישית מבוססת על מחקרים שבוצעו על ידי יצרני התרכיב וגורמים אחרים בעולם
שמתן מנה שלישית לאחר מנות הבסיס גורם לתופעת דחף – בוסטר, אשר מעלה את רמת הנוגדנים הן את איכותם, מגבירה את יכולת הנוגדנים לפעול נגד הנגף ומותירה אותם בגוף יותר זמן. זאת באופן שמסייע לגוף להתגונן מהנגיף.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן