חיסון שפעת או דלקת ריאות נגד קורונה?

ממצאי מחקר חדש מצביעים על כך שילדים וצעירים שקיבלו חיסון נגד שפעת או חיסון נגד דלקת ריאות נהנים מסיכון נמוך יותר לפתח תסמיני קורונה קשים. הסיבות לתופעה קשורות כנראה לתהליכי הפרעה ויראלית או תהליך חסינות נלמדת. ממצאי המחקר מתפרסמים על רקע ממצאים אחרים בנושא השפעת חיסונים על סיכון נמוך לתחלואה במחלות אחרות. לא ברור אם הקשר הוא סיבתי או מתאמי. ואולם ממצאים נוספים תומכים בהשערה שמדובר בקשר סיבתי. כלומר שייתכן שקבלת חיסונים כנגד מחלה מסוימת כמו שפעת מפחיתה סיכון למחלה אחרת כמו קורונה או מקילה על חומרתה.

ממצאי מחקר חדש עונים על השאלה איך חיסון שפעת או דלקת ריאות מסייעים נגד קורונה בילדים. הממצאים לא מצביעים על מניעה מוחלטת מההידבקות בנגיף או מתחלואה אך מצביעה על הפחתה משמעותית בתסמינים. המחקר כלל מעל 900 ילדים עד גיל 20. הילדים שנבדקו היו חולי קורונה מאומתים. המדענים בדקו לגבי כל ילד האם הוא חוסן נגד שפעת והאם חוסן נגד דלקת ריאות. החוקרים הצליבו את המידע עם חומרת הקורונה של כל ילד.

חיסוני שפעת מפחיתים תחלואה קשה בקורונה בילדים. צילום: Sasin Tipchai Pixabay
חיסוני שפעת מפחיתים תחלואה קשה בקורונה בילדים. צילום: Sasin Tipchai Pixabay

חיסון לשפעת מפחית את חומרת הקורונה ?

כלומר המדענים בחנו מה היו התסמינים של הילדים עקב מחלת הקורונה. הם בדקו באופן מתאמי האם יש קשר בין חומרת תסמיני הקורונה של ילד לבין חיסונים שעבר נגד שפעת ודלקת ריאות. הממצאים המרתקים הראו שילדים שקיבלו חיסון שפעת עונתי היו בעלי סיכון נמוך יותר לחלות בקורונה עם תסמינים קשים. זאת בהשוואה לילדים חולי הקורונה שלא קיבלו את החיסון נגד שפעת.

עוד מצאו המדענים שקיים שיפור גם לגבי חיסון כנגד דלקת ריאות. המדענים מצאו שילדים שקיבלו חיסון נגד דלקת ריאות פנאומקוקית נהנו מסיכון מופחת לסבול מתסמיני קורונה נשימתיים. הממצאים הוכחו באופן מובהק ומשמעותי.

השימוש בחיסונים נגד נגיף הקורונה אושרו לילדים מעל 16. לכן ילדים עדיין לא יקבלו חיסונים עד שלא ייערך מחקר מקיף בנושא. עם זאת הורים רבים חוששים לבריאות ילדיהם. ייתכן שהמענה לבעיה זו יגיע מכיוון לא צפוי זה של חיסונים מעין אלה. כאמור הממצאים מעידים על כך שאפשר להפריע למחלת קורונה קשה בדרך זו.

וירוס מפריע לוירוס

החוקרים טרם גילו מה עומד בבסיס התופעה. יש הסבורים שבצעירים ובמבוגרים חיסון לשפעת מכיל רכיבים הממריצים את המערכת החיסונית באופן יעיל יותר. כך, הגוף הופך להיות מוכן לכל פתוגן. מדענים שונים מדגישים את תופעת ההגנה הצולבת המגינה מזיהומים הטרולוגיים. מדענים אחרים סבורים שחיסונים שונים מאמנים את הגוף לפעול מהר. זאת על ידי השפעה או תכנות מחודש של תאי גזע לתגובה חיסונית יעילה.

הפרעה ויראלית או התערבות ויראלית – באנגלית  Viral interference מכונה גם superinfection resistance. הפרעה ויראלית היא תופעת עיכוב בהתפתחות והתרבות של וירוסים בעקבות חשיפה קודמת של התאים לוירוס אחר. המכניזם התאי או האורגני ההוליסטי של תופעה זו לא הוברר עדיין באופן מקיף.

המדענים משערים על בסיס הממצאים שהסיבה לריבוי התחלואה בקרב מיעוטים היא שיעור התחסנות נמוך לשפעת ודלקת ריאות. כלומר ייתכן שהעובדה שמיעוטים לא מתחסנים הרבה נגד דלקת ריאות או שפעת היא העומדת בבסיס שיעורי התחלואה החמורה המשמעותיים יותר בקרבם, בנגיף הקורונה.

לדברי המדענים נדרש מחקר מקיף נוסף בתחום. מחקר מעמיק יצביע על התפקיד שממלאים חיסונים אחרים בהדבקות בקורונה או בנגיפים אחרים. הבנת הקשר בין חיסונים, התערבות ויראלית וקורונה היא חשובה לשינוי אסטרטגיה והפחתת המגיפה.

המחקר נערך על ידי רופאים מתחום רפואת הילדים בארצות הברית. המחקר בוצע במסגרת עבודתם המדעית בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מיזורי בארצות הברית. המדענים מדווחים על כך שלא קיבלו כל תמיכה כספית לביצוע המחקר. המדענים מציינים כי הם לא מצויים בניגוד עניינים הקשור למחקר.

 

עוד באותו תחום:

 

חיסונים מפחיתים סיכון למחלות אחרות

תוצאות המחקר עולות בקנה אחד עם ממצאים נוספים. מחקרים אלו מעידים שבכלל האוכלוסיה חיסונים מסייעים כנגד מחלות אחרות. כך למשל חיסון נגד שפעת נמצא כמפחית סיכון לחלות באלצהיימר. כך נמצא גם במחקר של מאיו קליניק שהמתחסנים בחיסוני אדמת, חצבת, הפטיטיס, שפעת דלקת ריאות ועוד חלו בקורונה פחות.

עוד העלו מדענים הולנדים במחקר חדש שעובדי בית חולים שהתחסנו לשפעת לפני פרוץ הקורונה, חלו פחות בשיעור של כ-40%.

בנוסף, מדענים אחרים מצאו שבמחוזות באיטליה בהם היה שיעור המתחסנים כנגד שפעת גבוה, היו פחות הידבקויות בקורונה. באזורים אלו מתגוררים יותר מבוגרים ולכן הללו התחסנו יותר כנגד שפעת. הממצאים ראו אור בשני מחקרים בכתב העת Journal of medical Virology ובכתב העת Vaccines.

 

מקורות מדעיים 

Anjali Patwardhan , Adrienne Ohler. The Flu Vaccination May Have a Protective Effect on the Course of COVID-19 in the Pediatric Population: When Does Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 (SARS-CoV-2) Meet Influenza?. January 06, 2021 DOI: 10.7759/cureus.12533

Schultz-Cherry S: Viral interference: the case of influenza viruses. Journal of Infectious Diseases. 2015, 212

Lemaitre M, Leruez-Ville M, De Lamballerie XN, et al.: Seasonal H1N1 2007 influenza virus infection is associated with elevated pre-exposure antibody titers to the 2009 pandemic influenA (H1N1) virus. Clinical Microbiology Infection. 2011, 17:732-737. 10.1111/j.1469-0691.2010.03352.x