חיפוש מידע שקשור לסמים שכיח לסטודנטים

חיפוש מידע שקשור לסמים שכיח בקרב סטודנטים. מרביתם מציינים כי המידע שיפר את תפיסתם לגבי צריכת סמים

במחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת מדינת מישיגן (Michigan State University) מתואר תהליך חיפוש מידע אודות סמים ממגוון רחב של מקורות, הכולל חברים, מקורות מדיה, ובמיוחד באמצעות האינטרנט. מרבית הסטודנטים דיווחו כי המידע היה חיובי ושינה את דעתם לטובה

חיפוש מידע הקשור לסמים (מריחואנה ואמפטמינים כגון ריטלין וקונצרטה) שכיח בקרב הסטודנטים, כך עולה ממחקר בינלאומי חדש שנערך באוניברסיטת חיפה ובאוניברסיטת מישיגן. סטודנטים שהשתתפו במחקר דיווחו כי מידע אודות סמים נגיש ביותר והם מוצאים אותו בקלות וללא מאמץ ואצל חלק גדול מהם, הוא השפיע על עמדתם לחיוב בנוגע לסמים. “אנחנו חיים בסביבה תקשורתית שכוללת מידע שלא רק מונע, אלא גם מקדם שימוש בסמים”, אומרת ד”ר נחמה לואיס-פרסקי מהחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה, שמובילה את צוות המחקר בישראל יחד עם עאישה אגבאריה וטניה וייסמן, סטודנטיות לתואר שני בחוג.

במחקר הנוכחי, שהוא חלק ממחקר נרחב יותר אותו עורכות ד”ר לואיס-פרסקי וד”ר לורדס מרטינז מאוניברסיטת מדינת מישיגן (Michigan State University), רואיינו 64 סטודנטים בראיונות עומק במטרה לבחון כיצד ובאילו ערוצי תקשורת ומקורות בינאישיים הם משתמשים כדי להשיג מידע על מריחואנה ואמפטמינים. המחקר בחן מניעים לחיפוש המידע ותהליך רכישתו וכיצד החיפוש משפיע על דעות הקשורות לסמים בקרב צעירים. החוקרות הבדילו בין חיפוש מידע פעיל לבין סריקת מידע, בה נחשפים אליו הסטודנטים תוך שימוש שגרתי במדיה או מקורות בינאישיים. אבחנה זו נועדה לבחון את השפעתה של חשיפה מקרית למידע אודות סמים על עמדות הסטודנטים בנושא.

המחקר מתאר את התהליך שבאמצעותו מקבלים הסטודנטים מידע על סמים, כשהמאפיין המרכזי הוא שהמידע נגיש מאד, במיוחד מהאינטרנט אך גם ממקורות מדיה אחרים וממקורות בינאישיים. הנחקרים דווחו שבשלב הראשון נתקלו במידע על סמים באופן מקרי, בשיחת חולין עם חברים, במהלך צפייה בסרט או סדרה וכד’. לדברי אחד הנחקרים: “יש תחושה בקמפוס שכל הזמן משתמשים בסמים”. לאחר שנתקלו במידע באופן מקרי, הם פונים לקבל מידע נרחב יותר, בעיקר באמצעות האינטרנט: “מידע על סמים נמצא בכל מקום באינטרנט.. הרבה ברשתות חברתיות. זה גורם לך לרצות לברר את העניין יותר לעומק” תיאר סטודנט אחר. קלות השגת המידע והזמינות הרבה שלו ברשת שבו ועלו בראיונות: “אתה יכול למצוא כל דבר שתרצה על סמים היום. בדור של ההורים שלי לא הייתה כמות גדולה של מידע נגיש,” סיפר אחד המשתתפים. אחרי שהיקף הידע שלהם בנושא התרחב, חוזרים הסטודנטים לחבריהם ודנים עימם לגבי המידע החדש שרכשו. לדברי החוקרת, כך נוצר מעבר בין מקורות מידע שונים – ממקורות בינאישיים למקורות מדיה וחזרה.

הממצא המרכזי הוא שחיפוש מידע על סמים שכיח בקרב סטודנטים. 97% מהמשתתפים במחקר נחשפו למידע על סמים ללא כל מאמץ מצידם וחלקם הגדול (63%) דיווח כי חיפש באופן פעיל מידע ממקורות מדיה ומחברים על אחד או שני סוגי הסמים. עוד נמצא כי בקרב קבוצה משמעותית של סטודנטים המידע שצברו השפיע לחיוב על עמדותיהם בנוגע לסמים אלו. אחד הסטודנטים שנשאל אם יחסו למריחואנה השתנה בעקבות המידע שמצא ענה: “כן, בהחלט… עכשיו היא חיובית”. משתתף אחר אמר: “לפני כמה שנים דעתי על מריחואנה הייתה שלילית… כי זה מה שלימדו אותי. בהדרגה, ככל שחיפשתי מידע, דעתי השתנתה מאוד, וכרגע היא מאוד חיובית”. סטודנט נוסף סיפר: “המידע שמצאתי באינטרנט סיקרן אותי. חשבתי שריטלין יכול לעזור לי להתרכז… לפני כן דעתי הייתה ניטראלית… אחרי כן דעתי הפכה לחיובית יותר”. סטודנטים רבים דיווחו שהמידע שמצאו אודות מריחואנה היה בעיקרו חיובי: “אני זוכר שבהתחלה חיפשתי מידע בגוגל כדי לדעת למה זה לא חוקי… רוב הדברים שקראתי היו חיוביים מאוד”. מידע אודות אמפטמינים, לעומת זאת, הוא מעורב או ניטראלי. לדברי החוקרות, חשוב להדגיש כי חלק מהסטודנטים דווחו שהעמדה שלהם לא הושפעה מהמידע שמצאו, ונשארה שלילית.

“ברגע שנבין מי מחפשים את המידע וכיצד המידע משפיע עליהם, נוכל להגיע לאלו שנמצאים בסיכון ולנסות להתערב לפני השימוש”, סיכמה ד”ר לואיס-פרסקי.